• Lilla Bettan

Ni som samsover...sover ni på golvet???

Jag har fullkomligt älskat att sova ihop med min lilla grabb (som nu är 6 mån) och få vakna med en liten hand i ansiktet eller hans näsa mot min!!! Men för 3 veckor sedan så började han krypa/åla sig fram och trillade ner från sängen (när jag sov) med huvudet före fastän jag byggt en mur med täcken och kuddar runt honom. Sedan dess vågar jag inte ha honom i sängen när jag sover...saknar det jättemycket!!! Tycker att det är så tråkigt på nätterna när han ammat att lyfta över den lilla sömniga kroppen + att det är så smidigt att fort slänga fram tutten när han börjar att röra på sig så han inte hinner vakna som han gör nu varje gång han ska äta!!!

Vet att det är flera här på FL som inte ens skaffat nån spjälsäng...men då undrar jag hur ni gjort när era bebbar börjat krypa eller på annat sätt ta sig ur sängen själva!!! Ligger ni på madrasser direkt på golvet (vilket vi funderar på) eller hur har ni gjort???

Tänkte att han får sova mellan oss sen när vi lärt honom gå ner med fötterna först om vi inte tar bort sänggaveln innan dess!!!

Kramar

• Svar på tråden Ni som samsover...sover ni på golvet???
  • saraseal

det där har jag oxå funderat på =) vi kan inte heller samsova sen min dotter lärt sej krypa..

• lövet2

Jag har lagt madrassen från spjälsängen bredvid dubbelsängen för säkerhets skull, och så har jag nog helt enkelt undermedvetet blivit mer lättväckt. Så fort babyn har försökt krypa över mig, så har jag vaknat ....

• ninnast

min son sovermed oss , menjage så lätt väckt att jag vaknar , så fort han rör sig,

• Pallas

Ja, i princip sover vi på golvet. Vi har resårmadrassen direkt på golvet och sängen är väl 25 cm hög. Det gör inte så mycket om de ramlar ur tycker vi, bara de inte kan göra sig illa i fallet. Barriärer av olika slag litar jag aldrig på, förr eller senare tar de sig över. Bättre fixa så de inte kan göra sig illa när de väl ramlar. Vi har också tränat på att gå ned med benen först och detta sitter hårt. Viktor greppade detta i samband med att han lärde sig krypa vid 9 månaders ålder.

• saraseal

jag har sovit och när jag vaknat så har det hänt att hon ligger på andra sidan av mej.. hon har varit nere vid fötterna oxå

• msmalin

jag har flyttat sängen så den står mot väggen så de inte kunnat trilla ner... innan vi gkorde det hade vi extra täcke på golvet så om de skulle trilla ner hamnade de där fast jag kan itne minnas de trillat nattetid.... tyvärr vars en gång då klumpiga mamma trodde de sklulle ligga kvar i mittena v sängen medans jag tog kläfder snabbt,,, detta gäller inte den minsta han ahr inte ramlat i golvet (än)

• NovaAlexandra

du kan ju ställa sängen mot en vägg och låta honom sova mellan dig och väggen. vi har en madrass på golvet mellan vår säng och väggen så om hon klättarar över kanten så ramlar hon ner i madrassen. om hon sparkas mycket lägger jag mig där, skönt

• cookiemonster

Har gjort som ovanstående: ställt sängen mot väggen. Han ligger innerst, sen jag och sen pappan. Dessutom så har jag spjällsängen som står mot sängen och stora kuddar, ihopvirrad matta och täcken där spjällsängen inte räcker till. Jag vaknar lätt så risken att han ramlar ur sängen medan jag är där är nog liten, däremot är det lättare att ramla ur när han tar tupplurar men det har (tvi tvi ta i trä) hittills inte hänt. Men jag gör verkligen en stor barrär!

• Plupp01

Ok, då måste man börja barnsäkra sänge då...
    Vi samsover delar av nätterna och lillan sover mellan oss. Har hänt att jag haft henne längst ut (man behöver tutta på båda brösten) men hon ligger ganska stilla än trots att hon är 6 månader. Usch vill inte tänka på att hon kan ramla ner Blir nog tvungen att ha henne sovandes i hennes säng.

• Greenmonster

Vi sover på en säng utan ben och så har vi det mjukt omkring sängen.

Svar på tråden Ni som samsover...sover ni på golvet???