• Gizzie

Tips och råd behövs med en 1m kolik bebis

Min lilla pojke föddes 2,5v för tidigt och blir 1 månad nu på fredag och har kolik. Han skriker mest på natten ca 4-6h men även på dagen och man hör på skriket hur ont det gör i magen och även ser de på honom.
    Han får nu Sempers magdroppar och miniform droppar men tror inte att dom är mycket till hjälp.
    Inatt sov jag 2,5h sammanlagt.

Vill ha alla tips och råd som finns för att hjälpa vår lille med sina gaser.
    Tänkte köpa idag Provida och börja dricka samt den här gas tuben som man hjälper bebisar och prutta med.

Vad bör jag undvika och äta? Hel ammar.

• Svar på tråden Tips och råd behövs med en 1m kolik bebis
  • Ellapropella

Oftast kan det vara mjölkprodukter som ställer till det eftersom små bebismagar inte alltid klarar det. Prova ta bort sånt med mjölk i under ett par veckor och se om det blir skillnad. Lök i alla former ger gaser, så kan det vara med kaffe också.

Lycka till! =)

• ab82

Kan bara hålla med de tidigare. Min lilla skrek flera timmar varje kväll och natt sen slutade jag med mjölkprodukter och då slutade hon skrika. Lycka till!

• Finesse

Helst ska du vara mjölkfri i 4 veckor.. det tar 2 veckor innan du blir mjölkfri och ytterligare 2 veckor innan bebisen blir det..

Min son åt bara ersättning när vi började ge honom mjölkfritt och det tog ändå 4 veckor innan eksemen i hans ansikte var helt borta. 

Ebba 071228, Hampus 110225
  • BettanB
    akupunktur! Jag tyckte själv att det lät som bumbojumbo, men när inget annat hjälpte och han skrikit i flera veckor, så testade vi. Efter bara några behandlingar var han helt bra. Ångrar SÅ att vi inte testade nålarna direkt.
    I BettanMansion är sorgen randig.
  • skånegås

Ta bort all mjölk (läs ALLA innehållsförteckningar) och ersätt inte med sojaprodukter då sojaproteinet liknar det i mjölk. Kolla också in mjölkallergitråden för bebisar här på fl!

• Gizzie

Oj, vill ju hekst fortsätta amma men vad ska man äta då?
    Jag köpte en the som ska va bra med anis, kummin och nått mer. Köpt provida och soja mjölk som jag tänkte ha till kaffet. Dragit ner på kaffe till en kopp på morgonen, ingen choklad eller mjölk, lök.

Hur är de med ägg?
    Ska till bvc på fredag så ska kolla vad hon har för tips. Köpte även Windis pys ventiler hem. Tar till alla medel då jag vill verkligen fortsätta amma, ammade första sonen till 1 år. Men om han fortsätter ha så ont så är de kanske bättre med ersättnign?

• Dimitra

Starka kryddor reagerade min dotter mest på. Fick äta smaklös mat i dryga halvåret.

The Dimitra universe.
  • LyckligaJag83

Säger som BettanB- akupunktur. Min son hade väldigt svår kolik, vi provade allt men det enda som fungerade var akupunkturen.

Olivia 2009-10-23 Rasmus 2011-01-20
  • lövet2
    Gizzie skrev 2011-06-29 19:51:30 följande:
    Oj, vill ju hekst fortsätta amma men vad ska man äta då?
    Att äta mjölkfritt är inte så svårt. Köp hem mjölkfritt bröd och mjölkfritt margarin, och så skippar du all färdigmat. Ät "rena" produkter som kött, fisk, potatis och ris. Ingen grädde, mjölk, filmjölk eller vanlig youghurt heller förstås. Alla frukter och grönsaker är ju däremot naturligt mjölkfria!
Svar på tråden Tips och råd behövs med en 1m kolik bebis