• Anonym (stödfamilj)

Hjälp mig läsa av tabellen

Kan någon tyda denna tabell åt mig, blir helt snurrig.

Det handlar om en normal 6-åring, en helg i månaden (fre-sön). 

Vad landar ersättningen på? 

Vi ska också ha henne en hel vecka i sommar, hur funkar det med ersättningen då. Får man betalt per dygn? Hur mycket? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-28 21:29
    Vi ska alltså vara stödfamilj om inte det framgick.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-28 21:33
    www.familjehemmet.se/ersattning_kontaktfamilj.php

Missade att skriva med länken:)

• Svar på tråden Hjälp mig läsa av tabellen
  • Anonym (#1)
    Anonym (stödfamilj) skrev 2011-06-28 21:28:45 följande:
    Kan någon tyda denna tabell åt mig, blir helt snurrig.

Det handlar om en normal 6-åring, en helg i månaden (fre-sön). 

Vad landar ersättningen på? 

Vi ska också ha henne en hel vecka i sommar, hur funkar det med ersättningen då. Får man betalt per dygn? Hur mycket? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-28 21:29
    Vi ska alltså vara stödfamilj om inte det framgick.
    Dessutom känns det ju som om ni gör det för ersättningens skull, inte för flickans skull. Men det kanske inte är så i verkligheten, hoppas verkligen inte det.
  • Anonym (stödfamilj)
    Anonym (#1) skrev 2011-06-28 21:31:51 följande:
    Dessutom känns det ju som om ni gör det för ersättningens skull, inte för flickans skull. Men det kanske inte är så i verkligheten, hoppas verkligen inte det.
    Nej vi gör det inte för ersättningens skull då det är min egen systerdotter det handlar om. Vi hade gjort det utan en krona i ersättning. Jag var bara nyfiken och mest irriterad för att jag inte kunde läsa av tabellen. Några extra kronor är ju alltid tacksamt, det är det nog för de flesta. Det ger oss ju chansen att ge min systerdotter (och våra egna barn) en lite mer kostsam helg med nån rolig utflykt och så. Det kostar ju trots allt mer att ha ett barn till med sig eller hur?
  • Anonym (#1)

När det gäller helgen:
    Omkostnadsersättning

2,5 x minst 123 kr = minst 307,5 kr

Arvodesersättning
    2,5 x minst 171 kr = 427,5 kr

=
    735 kr vilket jag tycker låter sjukt mycket

Vad som avgör om man får förhöjda belopp kan bara socialtjänsten svara på antar jag. Jag skulle heller inte lita på någon anonym på internet, jag skulle kolla med de som bestämmer detta, bara därifrån skulle jag lita på svaret.

• Anonym
    Anonym (#1) skrev 2011-06-29 16:03:36 följande:

När det gäller helgen:
    Omkostnadsersättning
    2,5 x minst 123 kr = minst 307,5 kr

Arvodesersättning
    2,5 x minst 171 kr = 427,5 kr

=735 kr vilket jag tycker låter sjukt mycket

Vad som avgör om man får förhöjda belopp kan bara socialtjänsten svara på antar jag. Jag skulle heller inte lita på någon anonym på internet, jag skulle kolla med de som bestämmer detta, bara därifrån skulle jag lita på svaret.

Det ärt nog där du hamnar i ersättning!
    Tänk på att arvodet ska det dras skatt på också, omkostnadsdelen är skattefri!
    Körda mil får du betalat för!
    Ska ni göra något speciellt just den helgen som kostar extra ,ycket måste du kontaka Soc Sekreteraren och fråga om det utgår extra ersättning!
    Kan göra men behöver inte göra. Det vaierar drastiskt från Kommun till Kommun från Soc Sekreterare till Soc Sekreterare!
    Ta reda på det innan, oftast så brukar dom godkänna det men kolla för säkerhets skull:)
  • jeppsson
    Anonym (#1) skrev 2011-06-28 21:31:51 följande:
    Blir så trött på såna här kommentarer.Helt onödigt att ifrågasätta varför Ts gör det eller inte!
    SJÄLVKLART ska Ts ha betalt, det är ett uppdrag hon har fått från Soc!
    Ett uppdrag = ett jobb = betalt!
    Att vara kontaktfamilj blir man inte stenrik på , man måste nog "ha det i sig" att vilja hjälpa ett barn och att ställa upp på ett barn annars så åtar man sig inte uppdraget!
    Att man då i och med jobbet man faktiskt utför ska ha betalt är väl inte ett dugg konstigt eller fel!
    Att det alltid ska ifrågasättas VARFÖR man gör det så fort det kommer till just såna här jobb som kontaktfamilj,familjehem eller jourhem!
    Vem brukar annars fråga : " Men du varför jobbar du på dagis, brinner du verkligen för det jobbet, är det säkert att du älskar alla barn, gör du det bara för pengarnas skull....."
    Men så fort det kommer till uppdrag från Soc så har jag märkt att dom som jobbar med just såna här saker ska behöva stå o förklara sig o försvara sig!
    Varför!
    Om man bestämmer sig för att åta sig dessa uppdrag så brukar man vara en speciell sorts människa som faktiskt vill lägga ner tid på andras barn/familjer och man ska ha betalt för det!
    Man ska egentligen ha mycket mer än vad dom idag får med tanke på både det jobb dom utför och med tanke på hur mycket tid dom lägger ner!
    Lycka till Ts!
    Underbart att det finns såna som dig som kan,orkar och vill lägga ner tid och engagemang på någon annans barn!
    Självklart ska du ha betalt!
    Som någon skrev ovan så är det nog det beloppet det rör sig om!
  • Anonym (Hon)
    jeppsson skrev 2011-06-29 18:41:04 följande:
    Blir så trött på såna här kommentarer.Helt onödigt att ifrågasätta varför Ts gör det eller inte!
    SJÄLVKLART ska Ts ha betalt, det är ett uppdrag hon har fått från Soc!
    Ett uppdrag = ett jobb = betalt!
    Att vara kontaktfamilj blir man inte stenrik på , man måste nog "ha det i sig" att vilja hjälpa ett barn och att ställa upp på ett barn annars så åtar man sig inte uppdraget!
    Att man då i och med jobbet man faktiskt utför ska ha betalt är väl inte ett dugg konstigt eller fel!
    Att det alltid ska ifrågasättas VARFÖR man gör det så fort det kommer till just såna här jobb som kontaktfamilj,familjehem eller jourhem!
    Vem brukar annars fråga : " Men du varför jobbar du på dagis, brinner du verkligen för det jobbet, är det säkert att du älskar alla barn, gör du det bara för pengarnas skull....."
    Men så fort det kommer till uppdrag från Soc så har jag märkt att dom som jobbar med just såna här saker ska behöva stå o förklara sig o försvara sig!
    Varför!
    Om man bestämmer sig för att åta sig dessa uppdrag så brukar man vara en speciell sorts människa som faktiskt vill lägga ner tid på andras barn/familjer och man ska ha betalt för det!
    Man ska egentligen ha mycket mer än vad dom idag får med tanke på både det jobb dom utför och med tanke på hur mycket tid dom lägger ner!
    Lycka till Ts!
    Underbart att det finns såna som dig som kan,orkar och vill lägga ner tid och engagemang på någon annans barn!
    Självklart ska du ha betalt!
    Som någon skrev ovan så är det nog det beloppet det rör sig om!
    Fast det är ju TS systerdotter det handlar om. Tar man verkligen betalt för att ta hand om nära släktingar?
  • jeppsson
    Anonym (Hon) skrev 2011-06-29 19:46:27 följande:
    Fast det är ju TS systerdotter det handlar om. Tar man verkligen betalt för att ta hand om nära släktingar?
    Jaha så det skulle alltså vara fel att göra det!
    Ett annat barn ska alltså kunna påverka ens ekonomi på ett negativt sätt bara för att man valt att ställa upp som kontaktfamilj istället för att en annan okänd familj ska göra det som i slutändan kan drabba barnet på ett negativt sätt!
    Nej det håller jag inte alls med om!
    Så har man inte ekonomi så ska man inte ställa upp på  sin syster utan man ska låta en annan okänd familj få göra det för helt uppenbart är att Ts systerdotter behöver avlastning vilket hon har fått beviljat från Soc ( inte så himla lätt att få alla gånger så nog finns det grund för det belsutet ) och då är det väl en självklarhet att Ts ska ha betalt!
    Som du tänker så skulle ju Ts systerdotter lika gärna kunna ev familjehems placeras hos Ts för det är ju ändå hennes systers dotter och dom är ju släkt så det ska rent ekonomist drabba Ts och det med all rätt?
    Nej, Ts ska ha bedtalt på precis samm sätt som alla andra osläktade kontaktfamiljer!
  • Anonym (stödfamilj)
    Anonym (Hon) skrev 2011-06-29 19:46:27 följande:
    Självklart hade vi tagit oss an detta uppdrag med eller utan ersättning. MEN får vi en liten ersättning så betyder ju det att vi kan göra lite extra roliga saker de helgerna min systerdotter är hos oss. Just nu är vår ekonomi inte den bästa då jag är mammaledig och då är det tacksamt med lite extra. Speciellt eftersom det skulle gå till nöjen för barnen. Jag gissar att de flesta föräldrar inte tackar nej till lite extra pengar som kan göra att deras barn kan få göra lite extra roliga saker på helgerna? Och det kostar faktiskt att ha ett barn till även om det bara är en helg, inträden till ställen, mat, kanske en övernattning nånstans... Ja allt kostar idag! Som sagt skulle vi göra det utan ersättning också men det blir ju mycket roligare för barnen MED ersättningen.

Soc tog sjävla upp det med oss häromdagen och ersättningen landar ungefär på 700-1000 kr i arvode och lika mycket i omkostnad. Förstod inte riktigt hur de räknade men det var iaf dubbelt så mycket/dygn på helger. Nu kommer väl nån skrika OH VAD HEMSKT ATT DE TAR EMOT NÄSTAN 2000 kr FÖR ATT TA HAND OM SIN SYSTERDOTTER! Men som sagt det kostar, och jag lovar att inte ett enda öre kommer gå till oss utan till barnen. Jag känner ingen skuld för det, soc sa till och med att de önskar att de kunde betala ut mer som "tack" för att man tar sig an ett sånt uppdrag eftersom det alltid behövs kontaktfamiljer.
  • Anonym (stödfamilj)

Och dessutom skattar man inget egentligen på arvodet. För i vår kommun är det iaf så att de betalar ut 170 (eller vad det nu var) kr extra för att täcka upp för det man måste skatta på. De tycker inte man ska skatta på dom pengarna så man får lite extra för att täcka upp för det. Vet inte om det är så överallt men här är det så, de sa de själva när de var här!

• Anonym
    Anonym (stödfamilj) skrev 2011-07-04 10:02:05 följande:
    Självklart hade vi tagit oss an detta uppdrag med eller utan ersättning. MEN får vi en liten ersättning så betyder ju det att vi kan göra lite extra roliga saker de helgerna min systerdotter är hos oss. Just nu är vår ekonomi inte den bästa då jag är mammaledig och då är det tacksamt med lite extra. Speciellt eftersom det skulle gå till nöjen för barnen. Jag gissar att de flesta föräldrar inte tackar nej till lite extra pengar som kan göra att deras barn kan få göra lite extra roliga saker på helgerna? Och det kostar faktiskt att ha ett barn till även om det bara är en helg, inträden till ställen, mat, kanske en övernattning nånstans... Ja allt kostar idag! Som sagt skulle vi göra det utan ersättning också men det blir ju mycket roligare för barnen MED ersättningen.

Soc tog sjävla upp det med oss häromdagen och ersättningen landar ungefär på 700-1000 kr i arvode och lika mycket i omkostnad. Förstod inte riktigt hur de räknade men det var iaf dubbelt så mycket/dygn på helger. Nu kommer väl nån skrika OH VAD HEMSKT ATT DE TAR EMOT NÄSTAN 2000 kr FÖR ATT TA HAND OM SIN SYSTERDOTTER! Men som sagt det kostar, och jag lovar att inte ett enda öre kommer gå till oss utan till barnen. Jag känner ingen skuld för det, soc sa till och med att de önskar att de kunde betala ut mer som "tack" för att man tar sig an ett sånt uppdrag eftersom det alltid behövs kontaktfamiljer.
    Ts, fråga de som skriker: "Skulle du själv ge dina syskonbarn en trygg familj en gång i månaden helt gratis eller har du inte "tid" med det? De flesta skulle aldrig öppna armarna för sina syskonbarn ens. Sen ska inte er hjälp belasta er ekonomi!
Svar på tråden Hjälp mig läsa av tabellen