Anonym (Hon) skrev 2011-06-29 19:46:27 följande:
Fast det är ju TS systerdotter det handlar om. Tar man verkligen betalt för att ta hand om nära släktingar?
Självklart hade vi tagit oss an detta uppdrag med eller utan ersättning. MEN får vi en liten ersättning så betyder ju det att vi kan göra lite extra roliga saker de helgerna min systerdotter är hos oss. Just nu är vår ekonomi inte den bästa då jag är mammaledig och då är det tacksamt med lite extra. Speciellt eftersom det skulle gå till nöjen för barnen. Jag gissar att de flesta föräldrar inte tackar nej till lite extra pengar som kan göra att deras barn kan få göra lite extra roliga saker på helgerna? Och det kostar faktiskt att ha ett barn till även om det bara är en helg, inträden till ställen, mat, kanske en övernattning nånstans... Ja allt kostar idag! Som sagt skulle vi göra det utan ersättning också men det blir ju mycket roligare för barnen MED ersättningen.
Soc tog sjävla upp det med oss häromdagen och ersättningen landar ungefär på 700-1000 kr i arvode och lika mycket i omkostnad. Förstod inte riktigt hur de räknade men det var iaf dubbelt så mycket/dygn på helger. Nu kommer väl nån skrika OH VAD HEMSKT ATT DE TAR EMOT NÄSTAN 2000 kr FÖR ATT TA HAND OM SIN SYSTERDOTTER! Men som sagt det kostar, och jag lovar att inte ett enda öre kommer gå till oss utan till barnen. Jag känner ingen skuld för det, soc sa till och med att de önskar att de kunde betala ut mer som "tack" för att man tar sig an ett sånt uppdrag eftersom det alltid behövs kontaktfamiljer.