Kat91 skrev 2011-06-30 01:29:49 följande:
Vill bara påpeka att vi röntgade vår amstaffblandis då vi planerat att träna DW med honom. Han fick också HD/E och även ED/1. Han har inte visat några som helst symtom och är just nu 2 1/2 år. Han ligger hur som helst med benen rakt bak eller "kycklinglåren" utåt osv. Hoppar, springer och leker som vilken annan hund som helst. vi valde däremot att gå vidare till en man vid namn Stefan Rosen i västerås som har höftledsproblem hos hund som sin specialitet. Han förklarade för oss att det med att de ligger som de gör gör de för att avlasta lederna och att vår kille går väldigt bra för att ha fått E som resultat. Ska tillägga att skk givetvis inte hade skickat plåtarna till honom men han sa att E höfter sällan bedömdes fel eftersom det är så gravt. tråkigt nog kan ju en hund avlad på fina höfter och som även har fina höfter bakåt i leden ändå få kassa höfter. Det är ju en gen som slår konstigt ut tyvärr. Däremot skulle jag nog också se till att göra en helt ny rötgen och skicka in igen för att få en ny bedömning. och slutligen måste jag ju tillägga att E inte alls behöver vara en fråga om att leva eller dö. Det går att stävja ganska bra om man är villig att lägga tid och pengar på det (så länge det är värdigt vill säga). Vi har börjat stärka upp musklerna runt omkring för att underlätta och simmar ett par ggr i veckan. Stefan trodde att vår skulle kunna leva relativt obehindrat många år till så jag hoppas han har rätt!
Va bra att er hund mår så bra!=) Det som är saken här är ju att varken vår uppfödare eller röntgande veterinär såg några grava höftfel vid röntgen-och hon har som sagt inga pålagringar, vilket krävs för HD E. Samt att misstag/förväling av plåtar/hundar skett i samband med vår hunds röntgen/avläsning... Det känns så himla drygt att vänta 6 mån eftersom hon ska träna IPO, vilket vi inte vågar innan vi vet exakt hur det är med höfterna+meritera en tik i IPO är onödigt om hon ändå aldrig kan gå till avel. Vi tränar också WP, men har inte belastat henne eftersom hon varit för ung, men nu vore det ju perfekt att kunna muskelarbeta henne med WP och springpole, istället blir det bara vanliga koppelpromenader, bus med andra hundar, simning och hjärngympa/lydnad, det funkar, men är inte vad vi vill med vår hund.