• ModestyB

SKK och röntgenavläsning...

Har tidigare skrivit ett ledset inlägg om vår tik som fick HD resultat E...
    Vår uppfödare som var med vid röntgen trodde ju inte på resultatet. Sedan vi talat mer om saken är jag också övertygad om att SKK inte läst plåten rätt/har skrivit fel resultat av misstag.

Vår hund fick HD E trots att hon inte har några pålagringar alls. Det ska tydligen inte vara möjligt.
    Vår rutinerade uppfödare trodde som sämst på HD C när hon såg plåtarna hos veterinären.
    Vår hunds kullsyskon fick HD resultat A registrerat på sig-trots att han inte ens röntgats och inga plåtar var inskickade.
    Vår hund rör sig helt obehindrat och ligger med höfterna i alla möjliga och omöjliga vinklar utan problem. En internationell domare har gett hennes rörelser omdömet "exellent".

Nu till saken. SKKs avläsande veterinär är inte intresserad av att rätta till sitt ev. misstag. Hon är snäsig och prestigefylld. 
    Har någon här varit med om att SKK klåpat sig vid röntgenavläsning? Vad gjorde du och hur löste det sig? Vet att det hänt ganska många misstag som nu börjar komma fram i ljuset...

• Svar på tråden SKK och röntgenavläsning...
  • Fanny b

Du kan prova med att göra en helt ny röntgen, och om det är möjligt, göra det hos en vetrinär som läser av röntgenplåtar hos SKK.

• ModestyB

Röntgenplåtarna finns ju digitalt lagrade hos vår röntgande veterinär, dom är det inget fel på och dom kan enkelt skickas om, det handlar om att den avläsande veterinären inte ska kräva det vanliga för omavläsning, dvs ny röntgen efter minst sex månader.
    SKK har endast tre veterinärer som avläser plåtar (om jag minns rätt), och det är det som är deras arbete, läsa plåtar, själva röntgen utför dom inte.

• dezibel

Jag vet att hundar som sederats innan fått dåliga röntgen resultat och när man omröntgat utan sedering har dom haft bra/bättre resultat.
    Jag har en kompis vars ettåriga rottistik började halta och vid röntgen visade det sig att hon hade grava höftdefekter + väldiga pålagringar fram.
    Dom försökte operera fram men slutade när dom gick in i leden för det var visst det värsta dom sett och hunden skulle aldrig få ett drägligt liv utan lät henne somna in på bordet direkt.
    När kompisen ska betala får hon en chock för försäkringen täckte inte eftersom tikens mor hade E-höfter....kompisens tik var reggad med SKKstamtavla fast det borde vara omöjligt då SKK inte reggar valpar efter rottisar som har höftdysplasi.
    Och när hon kommer hem har röntgenutlåtandet kommit och hundens höfter är avlästa ua fast röntgenpersonalen på Strömsholm aldrig sett så defekta höfter tidigare så visst gör både SKK och deras avläsare riktiga misstag ibland.

• ModestyB

Så synd att det verkar vara så svårt för de avläsande veterinärerna att rätta till sina misstag...Och så tragiskt med den hunden du beskrev!  Vår uppfödare har aldrig "producerat" en hund med höftfel tidigare, det sämsta resultatet innan vår hund var C och det räknas som felfria höfter hos Boxer, vår hunds totala höftledsstatus, om man ska se till nedärvning osv. borde vara mycket bra. Eftersom vår hund ev. var tilltänkt till avel (om vi bruksmeriterar henne någongång) så blev vi ledsna över att resultatet inte blev A eller B, men E handlar ju om leva eller dö, hårdare slag kan man knappast få. Och en hund med E höfter rör sig inte som vår hund.

• Nora85

Det du kan göra är att begära en prövning av nordiska rådet, då läser dom av plåtarna igen, men jag tror att deras avläsning är den slutgiltiga om jag inte hört fel om det. Så mitt råd är ändå att vänta 6 månader röntga om och hoppas du får ett bra resultat.

Jag fick C höfter på min goldentik, men enligt vetrinären som gjorde röntgen + 2 väldigt erfarna uppfödare så ska det vara a eller b höfter, men när jag pratade med avläsaren så hon att hon tyckte jag skulle vänta 6 mån och sen röntga om för att hon trodde hon skulle kunna bli fri röntgad, att hon förmodligen bara behöver lite mer tid på sig att växa på sig.

• ModestyB

Ja, deras läsning är slutgiltig. Det som är knepigt är ju att SKK verkar ha mixat ihop plåtarna/hundarna. Jag tror inte att hennes höfter ser dåliga ut på de bilder som finns, jag tror att ett ordentligt misstag skett.

• Nora85

Skicka plåtarna igen då men till nordiska rådet? eller vänta 6 månader och skicka plåtarna till skk igen?

• ModestyB

Ja, det måste nog bli så. Får se vad min uppfödare lyckats komma fram till. Hon visade mig en facebooksida där många människor som upplevt fel i avläsningsrutinerna samlats. Ganska katastrofalt att det funkar så dåligt.

• Kat91

Vill bara påpeka att vi röntgade vår amstaffblandis då vi planerat att träna DW med honom. Han fick också HD/E och även ED/1. Han har inte visat några som helst symtom och är just nu 2 1/2 år. Han ligger hur som helst med benen rakt bak eller "kycklinglåren" utåt osv. Hoppar, springer och leker som vilken annan hund som helst. vi valde däremot att gå vidare till en man vid namn Stefan Rosen i västerås som har höftledsproblem hos hund som sin specialitet. Han förklarade för oss att det med att de ligger som de gör gör de för att avlasta lederna och att vår kille går väldigt bra för att ha fått E som resultat. Ska tillägga att skk givetvis inte hade skickat plåtarna till honom men han sa att E höfter sällan bedömdes fel eftersom det är så gravt. tråkigt nog kan ju en hund avlad på fina höfter och som även har fina höfter bakåt i leden ändå få kassa höfter. Det är ju en gen som slår konstigt ut tyvärr. Däremot skulle jag nog också se till att göra en helt ny rötgen och skicka in igen för att få en ny bedömning. och slutligen måste jag ju tillägga att E inte alls behöver vara en fråga om att leva eller dö. Det går att stävja ganska bra om man är villig att lägga tid och pengar på det (så länge det är värdigt vill säga). Vi har börjat stärka upp musklerna runt omkring för att underlätta och simmar ett par ggr i veckan. Stefan trodde att vår skulle kunna leva relativt obehindrat många år till så jag hoppas han har rätt!

• ModestyB
    Kat91 skrev 2011-06-30 01:29:49 följande:
    Vill bara påpeka att vi röntgade vår amstaffblandis då vi planerat att träna DW med honom. Han fick också HD/E och även ED/1. Han har inte visat några som helst symtom och är just nu 2 1/2 år. Han ligger hur som helst med benen rakt bak eller "kycklinglåren" utåt osv. Hoppar, springer och leker som vilken annan hund som helst. vi valde däremot att gå vidare till en man vid namn Stefan Rosen i västerås som har höftledsproblem hos hund som sin specialitet. Han förklarade för oss att det med att de ligger som de gör gör de för att avlasta lederna och att vår kille går väldigt bra för att ha fått E som resultat. Ska tillägga att skk givetvis inte hade skickat plåtarna till honom men han sa att E höfter sällan bedömdes fel eftersom det är så gravt. tråkigt nog kan ju en hund avlad på fina höfter och som även har fina höfter bakåt i leden ändå få kassa höfter. Det är ju en gen som slår konstigt ut tyvärr. Däremot skulle jag nog också se till att göra en helt ny rötgen och skicka in igen för att få en ny bedömning. och slutligen måste jag ju tillägga att E inte alls behöver vara en fråga om att leva eller dö. Det går att stävja ganska bra om man är villig att lägga tid och pengar på det (så länge det är värdigt vill säga). Vi har börjat stärka upp musklerna runt omkring för att underlätta och simmar ett par ggr i veckan. Stefan trodde att vår skulle kunna leva relativt obehindrat många år till så jag hoppas han har rätt!
    Va bra att er hund mår så bra!=) Det som är saken här är ju att varken vår uppfödare eller röntgande veterinär såg några grava höftfel vid röntgen-och hon har som sagt inga pålagringar, vilket krävs för HD E. Samt att misstag/förväling av plåtar/hundar skett i samband med vår hunds röntgen/avläsning... Det känns så himla drygt att vänta 6 mån eftersom hon ska träna IPO, vilket vi inte vågar innan vi vet exakt hur det är med höfterna+meritera en tik i IPO är onödigt om hon ändå aldrig kan gå till avel. Vi tränar också WP, men har inte belastat henne eftersom hon varit för ung, men nu vore det ju perfekt att kunna muskelarbeta henne med WP och springpole, istället blir det bara vanliga koppelpromenader, bus med andra hundar, simning och hjärngympa/lydnad, det funkar, men är inte vad vi vill med vår hund.
Svar på tråden SKK och röntgenavläsning...