• HA82

så ledsen på min vän

Jag har en doter på snart 2 år, sedan hon kom har mina barnlösa vänner bettet sig väldigt oförstående kring hur livet förändras nr man får barn på olika sett.

Min dotter har nu sommarlov från dagis och jag är hemma med hennes själv till mannen börjar sin semester i slutet av Juli, jag är höggravid och har 4 veckor kvar till beräknat = tung och trött. Försöker lägga min energi på att dottern ska få ha så mycket kul å mysigt som möjligt då det blir svårare att hitta på saker efter att bebisen kommit i början av augusti.
      En utav mina vänner skrev till mig på FB häromdagen och frågade om jag ville komma in till stan och äta lunch med hennes, jag svarade då att jag hade Sigrid själv och att det inte passade så bra att ses för lunch då dottern inte vill sitta still längre stunder, men jag föreslog att hon kunde komma förbi efter jobbet eller att vi kunde ses en dag i nästa vecka när lillan ska vara med mormor och morfar.
    Hennes svar var " vad synd att du inte tycker att det är värt, nästa vecka är jag upptagen"
    Blir bara så ledsen att hon uppfattar det så, jag tycker att det är viktigt att träffa mina vänner men jag är trött och tung och tycker att lilltjejen måste få ha kul inte släpas runt på stan i högsommarvärmen.

ville bara skriva av mig antar jag

• Svar på tråden så ledsen på min vän
  • HA82

Ja hon sover på dagen men då sover jag också, hon vaknar så tidigt på morgonen just nu å jag sover dåligt på nätterna har ont i hela kroppen på grund av graviditeten

jag kan förstå att hon tycker det är tråkigt men har man vänner med barn så måste man förr eller senare inse att ibland måste man anpassa sig efter barnen 

• HA82

det är svårt att sålla bland vänner, jag förstår ju att de bara vill träffas och har känt sig bortglömda. Det jag regerar på som gör mig arg och ledsen är att de inte ens försöker visa förståelse för hur det är att ha barn eller visa intresse för mitt barn, de har knappt träffat henne trots att de är välkomna närsom

• HA82
    Mamma Tette skrev 2011-07-02 20:45:32 följande:
    Usch, vet precis hur det är!

Vissa vänner har jag tappat bort längs vägen, vissa har växt sig starkare fast i mitt liv. Tycker inte du ska ta åt dig av vad din vän skrev. Vi svenskar är lite dumma på de viset att vi hela tiden ska förklara varför vi inte kan just den dagen. Verkar kanske inte relevant i den här tråden men man MÅSTE faktiskt inte förklara varför man har förhinder den dagen. Hade du inte sagt där att du satte ditt barn främst så hade din väninna inte tagit illa upp. Det lät ju väldigt hårt, hoppas du förstår hur jag menar. Säg bara att du tyvär inte kan den dagen och föreslå en annan dag. Så har jag fått göra för att försöka behålla lite av mina vänner.

Hm, det här svaret lät ju väldigt hårt och det är inte tänkt att vara det utan bara ett sätt att kringgå problemet utan att folk tar illa vid sig. Var bara noga att hela tiden föreslå en annan konkret dag du kan.

Förstår att det är jobbigt att finna både tid och ork för barn, graviditet och vänner. Man är bara människa. Hoppas du orkar kämpa för att bevara dina vänner men samtidigt så märker du också vilka dom "riktiga" vännerna är, dom som finns kvar trots att man kanske inte ses jämt....

Kram på dig
    Jag skrev aldrig till henne att jag sätter Sigrid främst det hade inte känts rätt, jag skrev helt enkelt att just lunch på stan inte passar så bra när jag har henne och förelog en annan dag alternativt att hon kunde komma förbi efter jobbet. Men jag förstår hur du menar.
Svar på tråden så ledsen på min vän