• HA82

så ledsen på min vän

Jag har en doter på snart 2 år, sedan hon kom har mina barnlösa vänner bettet sig väldigt oförstående kring hur livet förändras nr man får barn på olika sett.

Min dotter har nu sommarlov från dagis och jag är hemma med hennes själv till mannen börjar sin semester i slutet av Juli, jag är höggravid och har 4 veckor kvar till beräknat = tung och trött. Försöker lägga min energi på att dottern ska få ha så mycket kul å mysigt som möjligt då det blir svårare att hitta på saker efter att bebisen kommit i början av augusti.
      En utav mina vänner skrev till mig på FB häromdagen och frågade om jag ville komma in till stan och äta lunch med hennes, jag svarade då att jag hade Sigrid själv och att det inte passade så bra att ses för lunch då dottern inte vill sitta still längre stunder, men jag föreslog att hon kunde komma förbi efter jobbet eller att vi kunde ses en dag i nästa vecka när lillan ska vara med mormor och morfar.
    Hennes svar var " vad synd att du inte tycker att det är värt, nästa vecka är jag upptagen"
    Blir bara så ledsen att hon uppfattar det så, jag tycker att det är viktigt att träffa mina vänner men jag är trött och tung och tycker att lilltjejen måste få ha kul inte släpas runt på stan i högsommarvärmen.

ville bara skriva av mig antar jag

• Svar på tråden så ledsen på min vän
  • 071001

Jag förstår både dig och vännen. Siri var också svår att ha med på restaurang och jag undvek det helst. Sover hon på dagen? För då kan du ju passa på att äta lunch med din vän då? Så gjorde jag, tajmade sånt med vilan för att kunna äta i lugn och ro, eller gå i affärer osv.

• HA82

Ja hon sover på dagen men då sover jag också, hon vaknar så tidigt på morgonen just nu å jag sover dåligt på nätterna har ont i hela kroppen på grund av graviditeten

jag kan förstå att hon tycker det är tråkigt men har man vänner med barn så måste man förr eller senare inse att ibland måste man anpassa sig efter barnen 

• 071001

Okej, jag förstår dilemmat.

• hymafr

Bry dig inte så mycket när dina "vänner" beter sig som nu.

Jag bytte ut en del av mina "vänner" när jag fick min dotter.

Bl a hade jag en "vän" som ringde i fem minuter, trots att hon visste att jag brukade sova på fm (dottern vände på dygnet och somnade inte förrän mitt i natten). Efter fem minuter sa "vännen" "nej, nu måste jag sluta - jag ringer en annan gång".   Då var ju jag klarvaken, men hade själv inte fått ut det minsta lilla av vårt samtal.
    En annan vän ringde också på fm, men pratade alltid minst en halvtimme och då kände jag mig istället glad och upprymd efter att ha lagt på luren.

Det är alltså skillnad på vänner och "vänner".
    Passa på att sålla nu. Det betyder ju inte att du behöver säga upp bekantskapen med alla, men låt dem förstå att du faktiskt har annat som upptar din tid nuförtiden.

Kram och lycka till med nya bebisen

• 071001

hymafr, håller inte med dig om att "sålla vänner nu". Hur kan man begära att ens vänner ska ringa på exakt de klockslag som passar en just då och att de ska förstå precis hur det är att ha barn, speciellt som alla barn är olika?

• HA82

det är svårt att sålla bland vänner, jag förstår ju att de bara vill träffas och har känt sig bortglömda. Det jag regerar på som gör mig arg och ledsen är att de inte ens försöker visa förståelse för hur det är att ha barn eller visa intresse för mitt barn, de har knappt träffat henne trots att de är välkomna närsom

• 071001

h82, ännu en sak du inte får bli så ledsen för, alla är inte så intresserade av barn dessvärre .
    Visst, gå på en bebistitt, men jag värdesätter egentid med mina vänner högre än det. Jag var också den som fick barn sent i gänget och vi har inte tappat bort varandra för det.

• Mamma Tette

Usch, vet precis hur det är!

Vissa vänner har jag tappat bort längs vägen, vissa har växt sig starkare fast i mitt liv. Tycker inte du ska ta åt dig av vad din vän skrev. Vi svenskar är lite dumma på de viset att vi hela tiden ska förklara varför vi inte kan just den dagen. Verkar kanske inte relevant i den här tråden men man MÅSTE faktiskt inte förklara varför man har förhinder den dagen. Hade du inte sagt där att du satte ditt barn främst så hade din väninna inte tagit illa upp. Det lät ju väldigt hårt, hoppas du förstår hur jag menar. Säg bara att du tyvär inte kan den dagen och föreslå en annan dag. Så har jag fått göra för att försöka behålla lite av mina vänner.

Hm, det här svaret lät ju väldigt hårt och det är inte tänkt att vara det utan bara ett sätt att kringgå problemet utan att folk tar illa vid sig. Var bara noga att hela tiden föreslå en annan konkret dag du kan.

Förstår att det är jobbigt att finna både tid och ork för barn, graviditet och vänner. Man är bara människa. Hoppas du orkar kämpa för att bevara dina vänner men samtidigt så märker du också vilka dom "riktiga" vännerna är, dom som finns kvar trots att man kanske inte ses jämt....

Kram på dig

• Erica26

Fast det är jue du som ändrat dig, å dina vänner är säkert likadana som innan. Tycker det är helt normalt. Försök å ta in lite andra vänner, för jag tror detta problem bara kommer öka.

• HA82
    Mamma Tette skrev 2011-07-02 20:45:32 följande:

Vissa vänner har jag tappat bort längs vägen, vissa har växt sig starkare fast i mitt liv. Tycker inte du ska ta åt dig av vad din vän skrev. Vi svenskar är lite dumma på de viset att vi hela tiden ska förklara varför vi inte kan just den dagen. Verkar kanske inte relevant i den här tråden men man MÅSTE faktiskt inte förklara varför man har förhinder den dagen. Hade du inte sagt där att du satte ditt barn främst så hade din väninna inte tagit illa upp. Det lät ju väldigt hårt, hoppas du förstår hur jag menar. Säg bara att du tyvär inte kan den dagen och föreslå en annan dag. Så har jag fått göra för att försöka behålla lite av mina vänner.

Hm, det här svaret lät ju väldigt hårt och det är inte tänkt att vara det utan bara ett sätt att kringgå problemet utan att folk tar illa vid sig. Var bara noga att hela tiden föreslå en annan konkret dag du kan.

Förstår att det är jobbigt att finna både tid och ork för barn, graviditet och vänner. Man är bara människa. Hoppas du orkar kämpa för att bevara dina vänner men samtidigt så märker du också vilka dom "riktiga" vännerna är, dom som finns kvar trots att man kanske inte ses jämt....

Kram på dig
    Jag skrev aldrig till henne att jag sätter Sigrid främst det hade inte känts rätt, jag skrev helt enkelt att just lunch på stan inte passar så bra när jag har henne och förelog en annan dag alternativt att hon kunde komma förbi efter jobbet. Men jag förstår hur du menar.
  • Erica26
    Mamma Tette skrev 2011-07-02 20:45:32 följande:

Kram på dig
  • Linslusen04

Vilken jvla kompis.. så sejer man ju bara inte.. näee.. det verkar inte som en riktig vän ju.. näee. riktigt bitchigt sagt av henne, din vän altså..

• Linslusen04

Vilken jvla kompis.. så sejer man ju bara inte.. näee.. det verkar inte som en riktig vän ju.. näee. riktigt bitchigt sagt av henne, din vän altså..

HA82 skrev 2011-06-29 10:34:48 följande:
    Jag har en doter på snart 2 år, sedan hon kom har mina barnlösa vänner bettet sig väldigt oförstående kring hur livet förändras nr man får barn på olika sett.

Min dotter har nu sommarlov från dagis och jag är hemma med hennes själv till mannen börjar sin semester i slutet av Juli, jag är höggravid och har 4 veckor kvar till beräknat = tung och trött. Försöker lägga min energi på att dottern ska få ha så mycket kul å mysigt som möjligt då det blir svårare att hitta på saker efter att bebisen kommit i början av augusti.
      En utav mina vänner skrev till mig på FB häromdagen och frågade om jag ville komma in till stan och äta lunch med hennes, jag svarade då att jag hade Sigrid själv och att det inte passade så bra att ses för lunch då dottern inte vill sitta still längre stunder, men jag föreslog att hon kunde komma förbi efter jobbet eller att vi kunde ses en dag i nästa vecka när lillan ska vara med mormor och morfar.
    Hennes svar var " vad synd att du inte tycker att det är värt, nästa vecka är jag upptagen"
    Blir bara så ledsen att hon uppfattar det så, jag tycker att det är viktigt att träffa mina vänner men jag är trött och tung och tycker att lilltjejen måste få ha kul inte släpas runt på stan i högsommarvärmen.

ville bara skriva av mig antar jag

• Linslusen04

men har ett tips till dig ts.. förstår att du inte e så gla på din kompis å så.. näee.. helt förståerligt. mm..

men du ts, håll i dina vänner, så länge du har dem.. en dag kan dem va borta.. mm, mena bara det, att andra har inte vänner. så du ska va glad att du har vänner :)

låter säkert hårt, och lite klumpigt av mig. förlåt om du uppfattade som negativt(inte meningen isåf).. men jaa, jag hoppas du förstår vad jag mena =)

• Lingongurkan

Verkar mest troligt att din vän var ledsen/ensam/hade något annat problem eller alternativt bara var självisk, det hade nog inte spelat någon roll vad det hade varit för anledning till att du inte kunde. Hoppas att hon inser sina misstag, inget att ta åt sig av, folk är inte alltid så relationssmarta!

• Aardy

Frågan är hur kul kompisen hade tyckt att det varit om du tagit med dig dottern in till stan. Med tanke på hur oförstående hon var när du tackade nej så känns risken rätt överhängande att hon hade känt sig bortglömd om du hade spenderat hela lunchen med att försöka hålla dottern på gott humör istället för att fokusera på henne.

Lite knäpp reaktion av henne tycker jag, särskilt när du direkt gav förslag på dagar som passade dig bättre.

Svar på tråden så ledsen på min vän