• Anonym

Hur får man amorteringsfritt?

VI bor i hus, har ca 2,1 milj i lån. Huset är värt ca 2,4 milj.
    Jag ska gå på föräldraledighet snart och skulle vilja ha amorteringsfritt under det året jag är hemma.
    I dagsläget amorterar vi 2500:- på ett blancolån samt 1500:- på topplånet.
    Sist vi var hos banken, ca 3-4 månader sen, så tog vi upp det med amorteringsfritt men det kunde dom inte tillåta.
    Hon tyckte absolut att vi skulle amortera så att vi blir av med blancolånet snarast. Självklart vill vi bli av med det för att få ner månadskostnaden så fort som möjligt men samtidigt vore det skönt att ha amorteringsfritt nu när jag är mammaledig och får ut mindre i inkomst.

Hur ska vi gå till väga för att få amorteringsfritt i ett år? Kan banken verkligen neka oss det? Vi har SEB f.ö.

• Svar på tråden Hur får man amorteringsfritt?
  • Anonym

Hur mycket betalar ni i ränta?

• Anonym

Ja, det är ingen rättighet att ha ett lån utan att amortera på det.Topplån och blancolån brukar kräva amortering. Numera måste man ju lägga 15% i kontantinsats, er belåningsgrad är ca 87,5% utifrån dina siffror, så det är väl inte alls märkligt att banken vill att ni fortsätter amortera.

Det ni kan göra är ju att diskutera frågan mer med banken, om det går att sänka eller pausa amorteringarna.

• Anonym

Banken kan neka er om de vill, om det i lånevillkoren står att ni har en minimiamortering. I dagens ekonomi kan det nog tyvärr bli svårt att få banken att gå med på att slippa amorteringarna på just blancolån och topplån, även om det bara är för ett år.

• Anonym

Har bara erfarenhet av ett bil lån. Fick betala in en viss summa som klump sedan bara räntan. Enklast är att boka ny tid och få förklarat varför ni måste amotera under din mammaledighet. Lycka till.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-29 14:00:46 följande:
    Hur mycket betalar ni i ränta?
    Jag har inte siffrorna i huvudet nu, är på jobbet.
    Men mellan 3 och 4,5 %. Vi har 1 topplån och 3 bottenlån plus blancolånet.
    Bunden ränta.
  • Mumin80

1. Ni har ingått ett avtal med banken, som ni nu vill ändra på. banken har som avtalspart all rätt i världen att vägra gå med på att ändra avtalet. 
    2. Vi har amorteringsfria bottenlån, däremot amorterar vi på topplånet, vilket var ett krav hos samtliga banker redan när vi köpte hus (2007). Topplån och blancolån är ju lån med hög ränta som SKA betalas tillbaka så fort som möjligt. Det är nog väldigt få banker som går med på att ni inte amorterar, om ni överhuvudtaget har råd. Ansöker ni om skuldsanering för att ni inte kan betala så är det självklart en annan sak, men då förväntas ni väl leva på existensminimum också. Och såvitt jag förstår är det inte det det är frågan om i detta fall, utan ni har pengar.

Dra åt svångremmen lite grann och spara ihop en buffert, ta ut 7 dagar i veckan på föräldraledigheten. 

Helt krasst, ni valde att skaffa barn, då är det ni som får anpassa er ekonomi, inte banken.  

• Anonym (Love)

På topplån och blanco lån är det väl inte särskilt vanligt med amorteringsfritt?

• Anonym

Vi betalar ca 11500:- för huset plus vatten, el, sopor, försäkring. Det är så vansinnigt mycket pengar som rinner iväg varje månad.

• Susanne905

Vi behöver inte amortera men gör det ändå, vi har inga topplån.

• Mumin80
    Anonym skrev 2011-06-29 14:05:07 följande:
    Jag har inte siffrorna i huvudet nu, är på jobbet.
    Men mellan 3 och 4,5 %. Vi har 1 topplån och 3 bottenlån plus blancolånet.
    Bunden ränta.
    Har ni bunden ränta så kan ni bara ändra villkoren när bindningstiden går ut. Vill ni ändra villkoren innan så får ni lösa ut låner i förtid vilket kostar en vacker slant. 
Svar på tråden Hur får man amorteringsfritt?