• Anonym

Hur får man amorteringsfritt?

VI bor i hus, har ca 2,1 milj i lån. Huset är värt ca 2,4 milj.
    Jag ska gå på föräldraledighet snart och skulle vilja ha amorteringsfritt under det året jag är hemma.
    I dagsläget amorterar vi 2500:- på ett blancolån samt 1500:- på topplånet.
    Sist vi var hos banken, ca 3-4 månader sen, så tog vi upp det med amorteringsfritt men det kunde dom inte tillåta.
    Hon tyckte absolut att vi skulle amortera så att vi blir av med blancolånet snarast. Självklart vill vi bli av med det för att få ner månadskostnaden så fort som möjligt men samtidigt vore det skönt att ha amorteringsfritt nu när jag är mammaledig och får ut mindre i inkomst.

Hur ska vi gå till väga för att få amorteringsfritt i ett år? Kan banken verkligen neka oss det? Vi har SEB f.ö.

• Svar på tråden Hur får man amorteringsfritt?
  • Anonym (amortera)

Att få låna pengar är ingen rättighet och att dessutom inte behöva amortera är definitivt ingen rättighet. Det låter som en alldeles utmärkt idé att försöka bli av med blancolånet, oavsett vad som föranleder en mer ansträngd ekonomi för en tid.

Att banken nekat er att inte amortera säger dessutom en del om er situation även om de flesta banker gått ifrån de amorteringsfria lånen (men det har sina orsaker). Banken tjänar på att ni har lånen så länge som möjligt, eftersom det innebär mer ränteintäkter för deras del. De förlorar på att ha kunder som amorterar eftersom lånen och därmed också räntorna, minskar. Att de trots det vill att ni amorterar betyder att de ser en tid framför sig med ännu högre ränter och en än sämre förmåga från er sida att kunna betala och kan ni en dag inte betala alls så är det inte bara ni som ligger illa till, utan banken. Därför vill de att ni amorterar. Ni ligger inte tillräckligt bra till i dagsläget och kommer inte att göra det när du är föräldraledig heller.

• Anonym (amortera)
    Mumin80 skrev 2011-06-29 14:06:47 följande:
    Helt krasst, ni valde att skaffa barn, då är det ni som får anpassa er ekonomi, inte banken.  
  • Anonym

Ja, de kan neka. Att man är kund gör innebär inte att man kan diktera sina egna villkor.

• majlinsa

Jag tror tyvärr inte banken går med på att ge amorteringsfritt på varken topplånet eller blancolånet. Bottenlån tror jag är enklare för då har man hamnat under den magiska "gränsen".

Kan ni betala av de två al ett av de lånen innan föräldraledigheten? 
    Hur mycket är amortering i dessa summor (2500kr och 1500kr)? 

När jag var föräldraledig med första sonen så amorterade vi 125kr, skitsumma egentligen men vi tyckte det var bättre än att ha amorteringsfritt. Dock har vi bara bottenlån.. 

Prata med din bank de ger dig bäst svar.  

• Meddelande borttaget
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2011-06-29 14:07:40 följande:
    Vi betalar ca 11500:- för huset plus vatten, el, sopor, försäkring. Det är så vansinnigt mycket pengar som rinner iväg varje månad.
    Klart ni måste betala vad det kostar att bo i hus nu när ni valt att flytta till hus, eller hur hade du tänkt att det annars ska gå till?

Som de andra redan svarat så kan man få amorteringsfritt på bottenlån, men eftersom ni har både topp- och blancolån dessutom är det bäst att betala av dessa snabbt som attan! 
  • Anonym
    majlinsa skrev 2011-06-29 14:14:23 följande:
    Jag tror tyvärr inte banken går med på att ge amorteringsfritt på varken topplånet eller blancolånet. Bottenlån tror jag är enklare för då har man hamnat under den magiska "gränsen".

Kan ni betala av de två al ett av de lånen innan föräldraledigheten? 
    Hur mycket är amortering i dessa summor (2500kr och 1500kr)? 

När jag var föräldraledig med första sonen så amorterade vi 125kr, skitsumma egentligen men vi tyckte det var bättre än att ha amorteringsfritt. Dock har vi bara bottenlån.. 

Prata med din bank de ger dig bäst svar.  
    2500:- + 1500:- är det vi amorterar. 2500 på blancolånet och 1500:- på topplånet.
    Sen är det ju plus ränta så vi hamnar totalt på ca 11500:- i lånekostnader.
  • Anonym

Vad är blancolånet för? Är det relaterat till huset, eller någon annan form av "gamla synder". För utan amortering och ränta på det så hade ju ekonomin sett väldigt mycket ljusare ut?

Så det blancolånet är ju i princip det som är extremt onödigt i er ekonomi, och ett surt äpple som ni helt enkelt får bita i...?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-29 14:07:40 följande:
    Vi betalar ca 11500:- för huset plus vatten, el, sopor, försäkring. Det är så vansinnigt mycket pengar som rinner iväg varje månad.
    Det borde ju inte komma som en överraskning , kan ju hoppas att ni räknade lite på sånt innan ni köpte hus och bestämde er för barn.

Det är tufft att gå på föräldrarpenning, å andra sidan när det bli dagisdax kommer det bli VAB som drar pengar från er, inte heller detta särskillt skoj i lönekuvertet....
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-06-29 14:21:23 följande:

Vad är blancolånet för? Är det relaterat till huset, eller någon annan form av "gamla synder". För utan amortering och ränta på det så hade ju ekonomin sett väldigt mycket ljusare ut?

Så det blancolånet är ju i princip det som är extremt onödigt i er ekonomi, och ett surt äpple som ni helt enkelt får bita i...?

Ja det är husrelaterat. Kontantinsats och renovering. Vi köpte huset för 3 år sen så vi har betalat av en himla massa på det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-06-29 14:22:21 följande:
    Det borde ju inte komma som en överraskning , kan ju hoppas att ni räknade lite på sånt innan ni köpte hus och bestämde er för barn.

Det är tufft att gå på föräldrarpenning, å andra sidan när det bli dagisdax kommer det bli VAB som drar pengar från er, inte heller detta särskillt skoj i lönekuvertet....
    Givetvis! Vi köpte huset för 3 år sen och har barn sen tidigare.
    Vi är välmedvetna om vad hus och barn kostar. Det var bara en tanke som slog mig.. Att få amorteringfritt alltså.
  • Anonym (L)

Kanske ni kan ta bort amorteringen på ena lånet och bara amortera på ett av dom? eller ännu bättre, banken kanske kan baka ihop de två lånen (blanco+topp) ? Om ni gör en ny värdering av huset kanske dom går med på det?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-29 15:15:55 följande:
    Ja det är husrelaterat. Kontantinsats och renovering. Vi köpte huset för 3 år sen så vi har betalat av en himla massa på det.
    Om ni gjort värdehöjande renoveringar så kan ni försöka värdera om huset, se om det är mer värt. Då kanske en del lån kan skrivas om som bottenlån, och det kan då vara lättare att få det amorteringsfritt. Och även till lägre ränta.
  • Lowika

Vi har SEB, de var av åsikten att har man betalt 15% så har man inte topplån. Eller rättare, nya lån tillåter de inte ens topplån för! har man inte 15% fick man gå någon annanstans.

Men med den värderingen på huset borde ni ju inte behöva ha topplån?! Be om att göra om det helt enkelt... om det nu är värt så mycket.

Vi var dock tvugna att aningen spara eller amortera. Så vi har nu ett sparande för framtida behov i huset istället.

• Lowika

Nej, förlåt... läste fel på era siffror... ni har inte 15%... då är det nog värre. Nog ingen bank som ger amorteringsfritt på de 15%en idag!

• Anonym (SU)

Svarar utifrån TS: Vi bara sade till banken att "Vi amorterar inte!". Och så blev det så, Lägenheten är värd ca 1.7 miljoner och vi har lån på ca 1,2 miljoner. Tror inte ni kan kräva av banken att få amorteringsfritt.

Svar på tråden Hur får man amorteringsfritt?