• Mrs Anna

    Dispens syskon tvillingar

    Jag fick mina underbara tvillingar för 3,5 månader sen. Det har gått ganska bra, men ibland känns det väldigt tufft och jag undrar hur jag ska ta mig igenom dagen utan att bryta ihop. En annan sak som är jobbig att min man har begränsade möjligheter att hjälpa till då hans tid beslagtas av vår snart 3-åriga son som är i en väldigt trotsig och krävande period. När alla är hemma blir det ofta så att jag har tvillingana och min man har hand om sonen.

    Efter semestern är det dock meningen att jag ska ha min son hemma tillsammans med tvillingarna två dagar i veckan. Jag känner att det är en i princip omöjlig uppgift, känner mig inte som någon supermamma alls just nu.

    För att få förlängd dispens på förskolan så krävs ett intyp. Min bvc-sköterska säger sig inte kunna skriva ett sådant (vilket dock andra verkar kunna göra). Är det någon som har något tips? Försökte få kontakt med bvc-psykologen, men hon har semester så jag blev ombedd att ringa bup som inte kan hjälpa till i dessa fall tydligen... Så nu är jag tillbaka på noll.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-30 15:08
    Det krävs ett intyg skulle det förståss stå...

  • Svar på tråden Dispens syskon tvillingar
  • TantHallon

    Oj, det låter jättetufft! För oss räckte det med att vi skrev en ansökan där vi beskrev situationen. Där beskrev vi det åldre barnets behov av att träffa andra barn, vilket begränsas ordenligt när man har tvillingar, att dagis erbjöd bättre utvecklingsmöjligheter etc . Fokus skulle ligga på det äldre barnets behov, inte på förälder (även om rektorn var human nog att låta förstå att man måste orka också) och i mindre grad små på syskonen. Hoppas du får den hjälp ni så välbehöver, stå på dig!!

  • Purelyplatonic

    Vi behövde inte hellr något intyg utan skrev bara en ansökan och försökte få det som att det var för de stora barnens behov och inte för min skull.
    Det dumma var sen att man fick betala full maxtaxa och inte föräldraledighetstaxan så vi tyckte det blev för dyrt och gick ner på 15 timmar sen igen.

  • Mrs Anna

    Tack för era svar. Jag skrev också en ansökan där jag beskrev behoven för vår son mm. Dock så ger denna bara 3 månaders dispens, vilket är det de beslutat att man som tvillingörälder får i vår kommun (Järfälla). Ska man få mer behövs alltså ett intyg...

  • Louise 77

    Mrs Anna, jag sitter i samma sits som dig. Har fått beviljat 6månader och det tar slut nu i slutet på augusti. Vi har fått avslag på vårförlängda dispans men ska överklaga. Ska träffa dotterns BVC ssk i augusti och jag hoppas att hon kan hjälpa mig.


    Grannar till mig som har tvillingar som är 1 år äldre fick dispens under hela den föräldrarlediga tiden, jag är övertygad om att det handlar om kommunens ekonomi och behov av platser. Jag bor i Huddinge.


    Får jag avslag på överklagan också så tänker jag att vi får börja med 15 timmar och sen när vi ser hur det påverkar vår dotter får vi kontakta psykologen på BVC eller på Bup som får hjälpa oss.


    Verkligen trist att man ska behöva kämpa så här!

  • Buddha74

    Jag fick avslag och har hela tiden fått klara mig med 15h/vecka. Tänkte först att jag skulle "dö" då min man bara är hemma ca 2-3dagar/vecka Hade säkert kunnat överklaga och fixa fram intyg o sånt, men bestämde mig för att jag skulle fixa det istället. Det har faktiskt gått bra ändå. Verkigen tufft ibland, men har gått över förväntan ändå.

  • Louise 77
    Buddha74 skrev 2011-07-03 09:13:27 följande:
    Jag fick avslag och har hela tiden fått klara mig med 15h/vecka. Tänkte först att jag skulle "dö" då min man bara är hemma ca 2-3dagar/vecka Hade säkert kunnat överklaga och fixa fram intyg o sånt, men bestämde mig för att jag skulle fixa det istället. Det har faktiskt gått bra ändå. Verkigen tufft ibland, men har gått över förväntan ändå.

    Buddaha, bra jobbat! Jag tror som du att visst går det om man vill men det blir tufft! Hur gamla är dina barn? Jag har en 5 åring och hon klarar ju mkt själv, det gör det lättare på det sättet.


    Det jag känner mig mest orolig över är dock inte att det ska vara tufft för mig för jag fixar det nog. Det jag oroar mig för är min flicka. Just nu är leka med kompisar det viktigaste av allt. Det finns ingen hon kan leka med de dagar hon är hemma, inte heller på emftermiddagarna, alla 5 åringar går ju på förskola. Jag känner att jag inte kommer att ha tid att roa och utmana henne såsom förskolan gör utan att det kommer att bli mer tv tittande för henne, vilket kommer att leda till en väldigt frustrerad och oglad dotter =( men som tvillingförälder så har man ju bara så mycket tid liksom.

  • Mrs Anna

    Ja vi får se hur det går. Jag ska väl tillägga att jag inte riktigt kände mig redo för ett andra barn när jag blev gravid, just eftersom vår son är så krävande. Men när jag väl blev gravid så tyckte jag att det ska nog gå bra ändå. Men så blev det två... Hur hinner man se efter sin livliga son samtidigt som man ska amma och ta hand om två bebisar? Känns väldigt svårt och han kommer bli väldigt frustrerad, och det brukar mynna ut i mer utbrott av ilsket kastande av saker och att han slåss... Käns som om det kommer bli tungt om det inte blir dispens, men det är klart att man får fixa det på olika sätt i så fall.

  • Buddha74
    Louise 77 skrev 2011-07-03 10:13:01 följande:

    Buddaha, bra jobbat! Jag tror som du att visst går det om man vill men det blir tufft! Hur gamla är dina barn? Jag har en 5 åring och hon klarar ju mkt själv, det gör det lättare på det sättet.


    Det jag känner mig mest orolig över är dock inte att det ska vara tufft för mig för jag fixar det nog. Det jag oroar mig för är min flicka. Just nu är leka med kompisar det viktigaste av allt. Det finns ingen hon kan leka med de dagar hon är hemma, inte heller på emftermiddagarna, alla 5 åringar går ju på förskola. Jag känner att jag inte kommer att ha tid att roa och utmana henne såsom förskolan gör utan att det kommer att bli mer tv tittande för henne, vilket kommer att leda till en väldigt frustrerad och oglad dotter =( men som tvillingförälder så har man ju bara så mycket tid liksom.


    Storebror blev precis 4år, tjejerna är 10,5mnd(så han var 3år 2mnd när dom föddes). Han är extremt krävande och det har varit ett h-vete ibland.

    Nu sen några månader tillbaka tycker han iaf att tjejerna är lite roliga. Tjejerna är inte så små längre, dom går/springer(!) och han kan busa med dom o så. Men som sagt, det har inte varit kul och jag hade gärna haft honom fler timmar på dagis. Han var van att komma på första plats och sen hamnade han på tredje plats hela tiden.

    Mycket tjat i början. Mamma, mamma, mamma osv. Tyckte att det enda jag sa till honom var " Jag kommer snart...",  "Jag ska bara..." eller "vänta lite, mamma ska bara..." och liknande. Det verkar som att det faktiskt var det jag gjorde också för efter en stund började jag få likadana svar från honom när jag bad honom om ngt. Jag sa tex - N gå och kissa nu innan vi ska åka iväg. Han sa - Jag har inte tid just nu, jag kommer snart Roligt nu i efterhand, men jag kände mig så kass som mamma Vet att han blev lidande av att jag inte hade tid med honom. Jag sökte om 25h/vecka. Men icke...

    Nu känns det som sagt bättre, men då kom ju sommarlovet ha ha. Han har just nu 10veckors sommarlov från dagis, orkade inte ens söka om dispens. Det är ju sommar. Men min man ska iaf vara ledig 5veckor snart
  • Trillingar på gång

    Vi har precis samma konstellation och ålder på barnen som Buddha74. För oss var det inga problem att få dispens och sonen har varit där kl 10-15 om dagarna och det har känts jätteviktigt att han har fått träffa kompisar och leka av sig. Sedan en månad tillbaka fick vi det nedskuret till 8-13 tis-tors och det är inte utan att han blir understimulerad. Det blir oftast att vi kommer ut 1-2 timmar på eftermiddagen, men han hade behövt mer. Har man haft dåliga nätter med tjejerna så behöver man också ha möjligheten att vila när de sover middag.

    Vår 4-åring kan också vara såå jobbig och trotsig och ibland undrar jag hur mycket som har med åldern att göra och hur mycket som kommer utav att han varit åsidosatt p g a tjejerna... Det är så lätt hänt att det blir alldeles för mycket tid framför TV eller dator vilket inte känns så tillfredsställande .

    Buddha74, du har varit duktig som klarat det, men det kanske inte varit det bästa ändå?

    TS, kämpa på så att du får ditt intyg. Jag tror att det är bäst för alla.

  • Buddha74
    Trillingar på gång skrev 2011-07-03 22:05:04 följande:
    Vi har precis samma konstellation och ålder på barnen som Buddha74. För oss var det inga problem att få dispens och sonen har varit där kl 10-15 om dagarna och det har känts jätteviktigt att han har fått träffa kompisar och leka av sig. Sedan en månad tillbaka fick vi det nedskuret till 8-13 tis-tors och det är inte utan att han blir understimulerad. Det blir oftast att vi kommer ut 1-2 timmar på eftermiddagen, men han hade behövt mer. Har man haft dåliga nätter med tjejerna så behöver man också ha möjligheten att vila när de sover middag.

    Vår 4-åring kan också vara såå jobbig och trotsig och ibland undrar jag hur mycket som har med åldern att göra och hur mycket som kommer utav att han varit åsidosatt p g a tjejerna... Det är så lätt hänt att det blir alldeles för mycket tid framför TV eller dator vilket inte känns så tillfredsställande .

    Buddha74, du har varit duktig som klarat det, men det kanske inte varit det bästa ändå?

    TS, kämpa på så att du får ditt intyg. Jag tror att det är bäst för alla.
    Nä, vila det kan man ju glömma. Jag vilar aldrig när tjejerna sover.  Då är det storebrors tid. Dom sover ca 2-2,5timme på dagen(på 2pass). Men mina tjejer sover bra på natten och har alltid gjort. Dom somnar tidigt på kvällen(18.00) och sover till ca 05:00-5:30.

    Ibland är det sjukt jobbigt, och storebror får helt enkelt aktivera sig själv. Han får i princip aldrig se på tv/film på dagen. Ser många timmar på morgonen(typ05:00-08:00) och sen en halvtimme kanske på kvällen. Det får räcka. Men många gånger skulle jag bara vilja parkera honom framför tv när det är körigt på dagen. Jag är glad att alla tre sover kl 19 på kvällen så jag kan slappa, det behöver jag verkligen 

    När ibland undrar jag om det inte hade varit bättre att gå lite mer på dagis. Men någonstans känner man ju ändå att man vill/borde/ska ta hand om sitt barn o inte lämna bort det... Ja jag vet ju inte... då jag inte fick testa på att ha fler timmar på dagis.
Svar på tråden Dispens syskon tvillingar