Är Birk ett fult namn när man har en Ronja ?
Ja som frågan lyder både min mamma och min man tycker det är fult.
Ja som frågan lyder både min mamma och min man tycker det är fult.
jag har bestämt mig för Birk Mattis Benjamin. Då kan han byta om han blir less.
Ja jag gillar det inte. Tycker det blir fel. Tänker att Ronja och Birk var kära i varandra och om dina barn heter det så känns det inte som två syskon utan ett par. Det blir fel helt enkelt. Sen är väl namnet lite udda. Men varken fint eller fult tycker jag.
Även om han kan byta kommer han inte kunna göra det första åren då han inte ens är medveten om att han kan det. Jag hoppas att han inte kommer bli mobbad men jag är rädd för att han kommer få höra en del. Ja din dotter med såklart. Tycker inte du ska gå emot din mans vilja. Det är ju hans barn med. Vad ger dig rätten att ensamt bestämma? Ha åtminstone Benjamin då som tilltalsnamn.
Men Ronja rövardotter är ju inte ens i tiden för Birks födelse.. Jag betvivlar att många småbarn framöver kommer växa upp med astrid lindgren som många av oss vuxna gjort.
Jag älskade serien/ filmen Astrids skapelse klart det ska få finnas i verkligheten. Jag hejar på dig, men om din man och familj behöver tröst välj fler namn som tillägg.
Tycker att varje barn är unik o dynamisk som alla vi människor nöj er ej med tråktänk där normaliteten är att barna heter samma namn i hela skolgården/ områden. Snart möter vi en värld där alla är samma bokstav o en siffra.
om du nu väntar en pojk e dt utmärkt med namnet rayan till ronja
Usch isch är fascist tänk i likmönster utan personlighet o olikhet
Glöm inte Martin o Maria som var Barbro Lindgrens variant. Älskar de varianter av namn som förekommer i litteraturen.
Varför kopplar folk så tokigt varför måste Birk o Ronja bli par för att de blev det i Astrid Lindgrens berättelse.
då behöver du väl inte be om andras åsikter när du e för Birk o vill döpa ditt barn till det...