• Anonym (ledsen mamma)

vad har hänt med min son?

Min son har utbrott och slåss så gott som varje dag. Blivit rastlös iskolan och svårt med att koncentrera sig. Han gillar att retas och tål ingenting kan bli arg för minsta lilla grej nu är vi kopplade till bup och han har även när han varit arg och upprörd pratat om döden och han vill skada sig själv nekade detta till psykologen och stack därifrån. Har svårt tillsammans med många i familjen och vill ha egen tid inte så lätt när man har 5 barn i olika åldrar från 4-18 år. Ibland är han gullig och snäll men oftast arg och svår att nå varit så här ett halv år nu.vill hjälpa honom men vet inte hur, svårt och lillebror är som ett plåster på honom och är inte heller alltid snäll förstår ju inte men litar inte på han som mår dåligt han är 8 år och ska börja i andra klass efter sommaren.Vad ska vi göra?Vad kan ha utlöst detta ?

• Svar på tråden vad har hänt med min son?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Självklart är det svårt att hinna ge 5 barn egen tid och uppärksamhet. Men kan det ändå vara detta din son "ber om" genom sitt utagerande beteende. Du berättar inte att det skett något annat som kan ha påverkat hans beteende i skolan eller hemma under det senaste halvåret.
    Barn i 6-8 årsåldern funderar ofta över existensiella frågor som hur man dör t.ex. Men när han gör det så tydligt riktat mot sig själv innebär det nog också att det är något han behöver hjälp med. Dvs han måste "ropa högt" för att få sin uppmärksamhet.
    Om du har möjlighet så fortsätt stöd honom att gå till BUP, för att få stöd och uppmärksamhet på ett positivt sätt.
    Jag tänker också att äldre syskon kan vara behjälpliga, när mammas och pappas tid inte räcker till. Yngre barn ser ofta upp till äldre syskon och där kanske han kan få hitta på roliga saker, få lite egen tid och förståelse för den han är.
    Även om man mestadels måste fördela sin tid mellan barnen kanske man ibland måste prioritera den som för stunden har det lite extra besvärligt.
    Försök på lite olika sätt så kommer denna jobbiga period i hans liv med säkerhet att avklinga.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden vad har hänt med min son?