• Anonym

Dåligt besked, ber läkaren en att ta med anhörig?

Jag väntar på svar från en undersökning jag gjort, hade telefontid imorse med min läkare men istället ringde en sköterska och sa att läkaren inte skulle ringa upp mig för att läkaren ville att jag skulle komma ner och träffa henne istället. Jag frågade om det var nödvändigt och insisterade på att få veta vad mina prover visade då jag var ett nervvrak men det gick inte. Självklart är jag nu orolig att läkaren har dåliga besked då jag alltid fått provsvaren via telefon innan. Sköterskan bad mig bara komma ner men sa inget om att jag borde ta med mig en anhörig och då tänker jag att det kanske inte är så farligt. Så ni som vet blir man alltid ombedd att ta med en anhörig om det är tråkiga besked?

• Svar på tråden Dåligt besked, ber läkaren en att ta med anhörig?
  • suramin

Kram till dig. Det är jättejobbigt att behöva vänta på sådant.

Det behöver ju inte vara dåliga besked, utan det kan ju helt enkelt vara så att läkaren vill förklara svaren för dig, eller diskutera fortsatta utredningar/prover. Ta inte ut något i förskott fastän det är oerhört svårt. Hur länge måste du vänta?

• Kjell2

Inte ovanligt att det finns regler att ingen förutom läkaren får lämna resultat på underökning. Detta oavsett vad resulatatet blev.

• Anonym

Kjell: det förstår jag men jag hade ju en telefontid som läkaren ställde in då hon inte ville ta det på telefon. Det är det som gör mig orolig, alla andra gå ger har läkaren lämnat besked via telefon.

• Anonym

Suramin: tack så mycket för lite uppmuntran, det behövs. Nej jag ska träffa läkaren om ett par timmar men det känns som en evighet. Har gjort diverse tester och undersökningar i snart 5 månader men alla har stått handfallna och inte vetat vad som är fel på mig. Nu vet jag att dom sitter med svaret i sin hand. Jag hoppas verkligen att det är som du säger, att de är lättare att diskutera och förklara om jag är där.

• Druantia

När det är något allvarligt så ber dom dig ta med en anhörig. Kan vara så att de behöver ta fler prover på dig, och att det är därför de ber dig komma ner ist för att göra dig orolig över telefon.

• Ploppi

Jag har cancer och väntar nu på strålning, cancerbeskedet fick jag per telefon (för ca 4månader sedan):

- Du får inte ta detta på fel sätt, men du har cancer....

Nehe, på fel sätt - hur är rätt sätt då - jublande av lycka?

För ca 1 månad sedan opererades jag för en knöl i livmodern, analyssvaret kom rätt snabbt och läkaren ringer upp mig och säger:

- Jaaa, du får nog komma ned hit så får vi diskutera detta....Jag ber min sköterska boka en tid.

Detta var på fredagen, bokad tid på måndag morgon. Denna läkare VET om min cancer och borde därför förstå min oro tycker jag. Detta var mitt livs värsta helg, jag hade sådan dödsångest!

Kommer ner till läkaren på måndag, hon tittar på mig och säger:

- Jaja,....hej hej, alla prover var bra!

Tack....eller inte.....

Kontentan är, det kan vara ett dåligt svar du får MEN rutinerna är så otroligt olika så du behöver inte ta ut något i förskott. Tänker på dig och hoppas från botten av mitt hjärta att du får ett bra svar!!

Kram

• Ploppi
    Druantia skrev 2011-07-01 12:58:41 följande:
    När det är något allvarligt så ber dom dig ta med en anhörig. Kan vara så att de behöver ta fler prover på dig, och att det är därför de ber dig komma ner ist för att göra dig orolig över telefon.
    Precis, ibland är den enkla lösningen den rätta och man behöver inte oroa sig (lätt att säga - svårare att leva upp till dock)

Kram 
  • Lindreas

Min läkare brukade ringa och lämna provsvar, men då och då ville hon att jag skulle komma ner så att hon fick titta på mig. Nu var jag visserligen sjukskriven och behövde träffa läkaren personligen för att försäkringskassan skulle fortsätta bevilja mig sjukpenning, men hon sa då att de inte vill lämna alla provsvar över telefon hela tiden, man måste se hela människan. Kan det vara så kanske?

• Anonym

Hej igen och tack för ert stöd och svar på frågor, tyvärr var det en ovanlig elakartad tumör men prognosen är god. Håll tummarna. :)

• Princess84
    Anonym skrev 2011-07-01 16:27:07 följande:
    Hej igen och tack för ert stöd och svar på frågor, tyvärr var det en ovanlig elakartad tumör men prognosen är god. Håll tummarna. :)
    Hoppas att allt går bra och att du blir frisk snart!
Svar på tråden Dåligt besked, ber läkaren en att ta med anhörig?