Konfliktsökande 5-åring
Hej.
Jag och min man har en nybliven 5 åring som hela tiden söker konflikter med oss.
Han gör allt han kan komma på som retar upp oss och får oss att bli arga på honom. Det blir väldigt mycket tjat på honom för att försöka få honom att göra det vi har sagt till honom. När vi väl blir arga skrattar han bara. Han säger själv att han vill att vi ska bli arga på honom, att han tycker det är kul. (Vilket jag har svårt att tro)
När vi ger honom en konsekvens, t ex inte får ha den där leksaken eller inte får följa med på nåt, kan han inte acceptera det utan får utbrott och verkar inte förstå sammanhanget trots att vi säger redan innan att "om du gör si och så igen så blir det så här". Han verkar inte heller komma ihåg hur det blev förra gången när vi hamnar i en liknande situation igen trots att det inte går särskilt långt mellan gångerna.
Han retas mest med sin pappa som är ganska tolerant med honom.
5-åringen är störst av 3 bröder. Vi har även en 2-åring och en liten nykomling på 3 veckor. Det retsamma har pågått även ett tag innan vår minsta kom till världen.
Är detta en typisk 5-åring eller är det en typisk nybliven storebror som bara vill ha mer uppmärksamhet? Det är otroligt frustrerande och vi behöver på något sätt bryta den här trenden som bara innebär tjat och bråk.