Ni vars barn varit/är sena med nattblöjan
Hur stor är chansen att en 5-åring slutar kissa ner sig innan han blir 6 och man kan få hjälp?
Mellansonen är 5 år och 2 månader och han har mig veterligen bara haft en enda torr nattblöja någonsin. Det var iofs förra veckan så något har ändå hänt den senaste tiden, det går åt rätt håll men så otroligt långsamt. Han kan lätt kissa ner sig 2 ggr på en natt och nu på sommaren lägger han sig 21 igår när jag skulle kissa honom vid midnatt hade han redan kissat ner sig men inte alls märkt det själv. Han märkte inte ens att vi bytte kalsonger och rev bort lakanet.
Sen kissade han ner sig en gång till under natten och det märkte han inte heller. Han kom ner på morgonen och var glad och stolt över att ha klarat en hel natt för kalsongerna var torra men det var bara för att de hade hunnit torka igen. Natten innan kissade jag honom vid midnatt och då kissade han ner sig vid 4 igen.
Han vill sova utan blöja, vi har varit på en semestertripp där vi bott hos en massa bekanta och träffat många barn och han har ju inset att alla andra sover i bara trosor/kalsonger fast de är yngre än honom. För mig hade han gärna fått fortsätta med nattblöjan men vi gör ändå ett ryck och testar om det kan funka för lillebror som är 3 har torr blöja varje morgon och den ska jag ta snart och det vore en rejäl knäck för 5-åringen om lillbrorsan går förbi. Samtidigt känner jag att jag kan inte hålla lillebror med blöja i onödan bara för att skona storebror. Vi försöker begränsa vätskeintaget på kvällen och att han ska äta kvällsmat 1.5 timme innan sängdags så att lite hinner rinna genom. Men det hjälper inte. Lillebror drar glatt 200 ml välling och sen sover han som en gris och 14 timmar senare har han fortfarande inte morgonkissat. Att det kan vara så olika...
Just nu bäddar jag med dubbla lakan och kisskydd så att jag bara kan riva bort ett lager och slippa bädda om. Vi fick några engångsskydd av svärmor som är stomiopererad och de är ju toppen. Har även hört att man får såna när barnet fyllt 6 men dit är det ju en bit tyvärr :( Hade onekligen underlättat för plastad frotte är varken skönt att ligga på eller suger upp särskilt bra. Antar att det är snordyrt att köpa de där skydden om det ens går? Några andra tips på vad man kan ha i sängen. Förutom engångsskydden kör vi plastad frotte med dukfilt över (eller heter det filtduk) den gör att det blir skönare att sova på och så suger den upp massor. Nackdelen är ju att den fyller tvättmaskinen för den är inte direkt tunn och smidig.