• cosinus

Ni vars barn varit/är sena med nattblöjan

Hur stor är chansen att en 5-åring slutar kissa ner sig innan han blir 6 och man kan få hjälp?

Mellansonen är 5 år och 2 månader och han har mig veterligen bara haft en enda torr nattblöja någonsin. Det var iofs förra veckan så något har ändå hänt den senaste tiden, det går åt rätt håll men så otroligt långsamt. Han kan lätt kissa ner sig 2 ggr på en natt och nu på sommaren lägger han sig 21 igår när jag skulle kissa honom vid midnatt hade han redan kissat ner sig men inte alls märkt det själv. Han märkte inte ens att vi bytte kalsonger och rev bort lakanet.

Sen kissade han ner sig en gång till under natten och det märkte han inte heller. Han kom ner på morgonen och var glad och stolt över att ha klarat en hel natt för kalsongerna var torra men det var bara för att de hade hunnit torka igen. Natten innan kissade jag honom vid midnatt och då kissade han ner sig vid 4 igen.

Han vill sova utan blöja, vi har varit på en semestertripp där vi bott hos en massa bekanta och träffat många barn och han har ju inset att alla andra sover i bara trosor/kalsonger fast de är yngre än honom. För mig hade han gärna fått fortsätta med nattblöjan men vi gör ändå ett ryck och testar om det kan funka för lillebror som är 3 har torr blöja varje morgon och den ska jag ta snart och det vore en rejäl knäck för 5-åringen om lillbrorsan går förbi. Samtidigt känner jag att jag kan inte hålla lillebror med blöja i onödan bara för att skona storebror. Vi försöker begränsa vätskeintaget på kvällen och att han ska äta kvällsmat 1.5 timme innan sängdags så att lite hinner rinna genom. Men det hjälper inte. Lillebror drar glatt 200 ml välling och sen sover han som en gris och 14 timmar senare har han fortfarande inte morgonkissat. Att det kan vara så olika...

Just nu bäddar jag med dubbla lakan och kisskydd så att jag bara kan riva bort ett lager och slippa bädda om. Vi fick några engångsskydd av svärmor som är stomiopererad och de är ju toppen. Har även hört att man får såna när barnet fyllt 6 men dit är det ju en bit tyvärr :( Hade onekligen underlättat för plastad frotte är varken skönt att ligga på eller suger upp särskilt bra. Antar att det är snordyrt att köpa de där skydden om det ens går? Några andra tips på vad man kan ha i sängen. Förutom engångsskydden kör vi plastad frotte med dukfilt över (eller heter det filtduk) den gör att det blir skönare att sova på och så suger den upp massor. Nackdelen är ju att den fyller tvättmaskinen för den är inte direkt tunn och smidig.

• Svar på tråden Ni vars barn varit/är sena med nattblöjan
  • äralltupptaget

min mans pojke fyllde 6 år i maj och är fortfarande inte torr på nätterna. 
    Dom har varit på flera läkarkontroller när han var vid 5 års ålder men dom "hittade inget fel" . Men nu när han är 6 år och fortfarande inte känner att han är kissnödig så ska dom få träffa en psykolog för dom tror " det sitter uppe i skallen" om du förstår vad jag menar.
    På dagarna får man "påminna" han om att gå på toa och även då kan det hända olyckor.

Lägger han sig vid 22 går vi upp kl 00  - 02  -04  -06  dvs 4 ggr/natt med han. Jäkligt jobbigt kan jag lova dig men vi har sagt att vi vägrar sätta på han en blöja som hans mamma gör!!! *morr* Detta tyckte även läkaren var bra.
    Och visst iblanad hinner han kissa på sig även fast vi är uppe med han, och det blir helvetes mycket  tvätt och tyvärr har vi ingen egen tvättmaskin, ( bor i lgh)  men man får ta det!

Jag har köpt kisskydd på IKEA och jag tycker dom är bra. Har aldrig gått igenom och kommit på själva madrassen.

• Busbellan

Min äldsta dotter var inte torr på natten i den åldern. Dagtid var hon torr vid 2 år. Hon blev inte torr utan medicinsk hjälp som hon fick vid drygt 6 år. Hon fick då minirin och bara efter nån månad med det så klarade hon sig utan och har varit helt torr sen dess. Med medicin var hon torr från första natten vi prövade

Mamma till Nora, August och Ella
  • äralltupptaget
    Busbellan skrev 2011-07-02 10:55:50 följande:
    Min äldsta dotter var inte torr på natten i den åldern. Dagtid var hon torr vid 2 år. Hon blev inte torr utan medicinsk hjälp som hon fick vid drygt 6 år. Hon fick då minirin och bara efter nån månad med det så klarade hon sig utan och har varit helt torr sen dess. Med medicin var hon torr från första natten vi prövade
    beätta mer!!!!  Vad är det för medicin ?
  • Busbellan

Det är en konstgjord form av det hormon i kroppen som ska minska urinproduktionen på natten. Det är ju inte meningen att man ska behöva kissa flera gånger under natten Barnet får en eller två tabletter varje kväll och här funkade den hur bra som helst!

• äralltupptaget

hur kom dom fram till att hon behövde det ?
    Jag menar.. som ex på min mans pojke där har dom som inte tagit några blodprov eller sånna saker, utan mest pratat och klämmt på magen...

Hur länge åt hon tabletterna ?

• Busbellan

De kollade egentligen bara urinprov innan så det inte fanns bakterier där som kunde vara orsaken. Sen fick vi testa tabletterna, inte så stor chansning egentligen eftersom den vanligaste orsaken till att barnet kissar på natten är just brist på detta hormon Och eftersom det hjälpte med en gång så var det ju orsaken även här. Tror hon åt tabletterna ca 3 mån sen prövade vi att sluta och det funkade bra. Men det kan också vara så att barnet behöver äta dem längre tid, barnens kusin fick dem nog ca 1 år och det hjälper ju inte på alla heller förstås.

• äralltupptaget

hm.. ska nog be min man fråga efetr detta preparat..

Det är så tråkigt för pojken skämms så mycket när han kissar på sig... :(

• Busbellan
    äralltupptaget skrev 2011-07-02 12:53:35 följande:
    hm.. ska nog be min man fråga efetr detta preparat..

Det är så tråkigt för pojken skämms så mycket när han kissar på sig... :(
    Värt att prova kanske, men det är ju en medicin för natten
    har han problem även på dagarna så är antagligen probemet något  annat. Vet att när vi fick info om sängvätning så sa de att det också är ganska vanligt att signalerna mellan hjärna och urinblåsa inte är tillräckligt utvecklade. Barnet vaknar alltås inte om han/hon behöver kissa. Detta borde ju även kunnan vara ett problem på dagarna, barnet kanske helt enkelt inte känner sig kissnödig
  • äralltupptaget

ibland är det som att han " inte har tid" att gå på toaletten. Han är fruktansvärt mycket energi och ska alltid vara med och kolla titta och är nyfiken och inte ett dugg blyg :)
    Så ibland när man säger åt han på dagarna att gå på toaletten, så kan han säga att han inte är kissnödig, och så säger man att han MÅSTE gå på toaletten, så går han och så kissar han jättemycket..

Vi har försökt att "väcka " han på nätterna när vi går på toaletten med han, dvs att han får gå till toan. vi bär han inte  Men på natten är han helt borta och minns inte på morgonen att vi varit upp med han...

• cosinus

Tack båda två för era svar. Här verkar det stenhårt vara 6 år som gäller för att man ska få hjälp. Innan dess så tittar ingen på ungen, känns lite trist nu när han vill men det är 10 månader kvar och jag tvivlar på att det kommer att växa bort tills dess. Men men...

Jag får helt enkelt ta och börja ställa en väckare på natten för att se till att han får kissa där vid 3:30 eller så. Efter 4 verkar inte vara några problem. Då sover han resten av natten utan att kissa så det är ju iaf bra. Ska även kika på sängskydden nästa gång jag är på väg till Ikea.

Minirin har jag hört talas om men här verkar de välja att börja med någon form av larm, det är iaf den hjälpen jag hört bekanta fått men det kanske går att få även minirin om man tjatar lite. Jag har svårt att tro att han skulle vakna av ett larm om den inte har en ljudnivå som väcker hela huset. Den ungen kan verkligen sova hårt!

• Busbellan
    cosinus skrev 2011-07-02 19:27:10 följande:
    Tack båda två för era svar. Här verkar det stenhårt vara 6 år som gäller för att man ska få hjälp. Innan dess så tittar ingen på ungen, känns lite trist nu när han vill men det är 10 månader kvar och jag tvivlar på att det kommer att växa bort tills dess. Men men...

Jag får helt enkelt ta och börja ställa en väckare på natten för att se till att han får kissa där vid 3:30 eller så. Efter 4 verkar inte vara några problem. Då sover han resten av natten utan att kissa så det är ju iaf bra. Ska även kika på sängskydden nästa gång jag är på väg till Ikea.

Minirin har jag hört talas om men här verkar de välja att börja med någon form av larm, det är iaf den hjälpen jag hört bekanta fått men det kanske går att få även minirin om man tjatar lite. Jag har svårt att tro att han skulle vakna av ett larm om den inte har en ljudnivå som väcker hela huset. Den ungen kan verkligen sova hårt!
    Vi fick välja mellan larmmattan och minirin, men har så gott som bara hört negativt om larmet tyvärr
    Det väcker precis som du säger alla utom just den som ska vakna
  • Super blondinen

vi har testat både nässpray tablett och larm matta inget fungerar. och hon fyler snart 8år läkarna säger att hon nog växer i från det.

Och hon har nattis.

Hon går in på kvällen hämtare en nattis och går och bytere om pressis som om hon skule byta trosor. Den är helt naturlig för henne. Finnes till och med mornar hon setat och ätit frukost med nattis sen gått o tvätta sig.

Så ser det ut här i alla fall.

• äralltupptaget

Vi bor uppe i Norr, Luleå, och där var dom väldigt hjälpsamma och tyckte att det var " bråttomt" att få bukt på problemet innan han börjar skolan/6 års...
    Ni kan inte gå privat eller till en annan vårdcentral/sjukhus ?

• cosinus
    äralltupptaget skrev 2011-07-03 09:16:09 följande:

Vi bor uppe i Norr, Luleå, och där var dom väldigt hjälpsamma och tyckte att det var " bråttomt" att få bukt på problemet innan han börjar skolan/6 års...
    Ni kan inte gå privat eller till en annan vårdcentral/sjukhus ?

Nämen, så trevligt, då bor vi på samma ort. Det låter lovande! Men jag pratade med BVC för någon månad sen och hon sa att det var 6 år som gällde. Har ni gått via BVC eller barnmotagningen på Sunderbyn?

Min son har precis samma dagtid, svårt att hinna med toabesöken och det småskvätter dagtid också. Nu har jag läst på lite om sängvätning och där står att en vanlig delorsak är överaktig blåsa och jag undrar om det inte är det min 5-åring har. Jag har bara trott att han inte har tid att gå på toa samt hellre leker och riskerar lite blött i kalsongerna än går på toa men nu vete tusan....googla det och se om det stämmer för er. Jag ska till BVC nästa vecka med lillsyrran och då tänkte jag ta upp det här med BVC-sköterskan igen.
  • äralltupptaget
    cosinus skrev 2011-07-03 17:54:48 följande:
    Nämen, så trevligt, då bor vi på samma ort. Det låter lovande! Men jag pratade med BVC för någon månad sen och hon sa att det var 6 år som gällde. Har ni gått via BVC eller barnmotagningen på Sunderbyn?

Min son har precis samma dagtid, svårt att hinna med toabesöken och det småskvätter dagtid också. Nu har jag läst på lite om sängvätning och där står att en vanlig delorsak är överaktig blåsa och jag undrar om det inte är det min 5-åring har. Jag har bara trott att han inte har tid att gå på toa samt hellre leker och riskerar lite blött i kalsongerna än går på toa men nu vete tusan....googla det och se om det stämmer för er. Jag ska till BVC nästa vecka med lillsyrran och då tänkte jag ta upp det här med BVC-sköterskan igen.
    KUL att vi bor på samma ort!! :)
    Dom gick först till Vårdcentralen ( mamman bor på Hertsön )  där dom inte hittade nått på pojken, detta var för ca 1 år sedan då han kissade på sig även dagtid.. Då var det sagt att han skulle gå på toa 1 g/timme. Och vi "bokförde" när han kissade osv.. sedan så var dom igen till vårdcentralen, med samma problem och då fick dom en tid på Sunderbyn, detta var för ca 1-2 månader sedan. Där klämmde dom och kände på magen och pratade med han, frågade varför han var där, varför han kissar på sig. hur det känns när han kissar på sig osv..  ( jag var inte med )  Men dom fick en tid hos en pykolog/ terapeut  ( eller hur fan man nu stavar det hehe )
    Vet inte när han får komma dit men dom tyckte iaf att man skulle försöka få till " problemet" innan han börjar skolan/6 års
  • cosinus

Nja ingen större framgång. Ska ringa BVC på måndag då vår superbraiga sköterska är tillbaka men dagarna har faktiskt blivit lite bättre under sommaren. Nu händer det att kalsongerna inte luktar sunkig urinoar efter en dag, även om det fortfarande är i undantagsfall och även om det fortfarande händer att han kissar ner sig.

Vi väcker 2 ggr per natt  och det funkar i kanske 50 % av fallen, mycket tvätt blir det iaf. Han vaknar fortfarande aldrig av att han kissat ner sig och jag har inga förhoppningar om att nätterna ska lösa sig eller att han ska lära sig något eftersom det är väldans svårt att lära sig något när man inte ens vaknar. Det jag vill prata med BVC om är hjälp till ett vettigt kisschema dagtid samt hur mycket vätska han bör få i sig på förmiddagen. För just nu så vänder han lite på det. Han dricker lite och kissar sällan på förmiddagen och tar igen det på natten sen. Det ironiska är att han aldrig någonsin kissar så ofta som var 3e timma på dagen men däremot har han jättesvårt att hålla sig mellan 23 och 02 fast han då kissat 20 innan sänggåendet och 23 och inte druckit alls sen oftast 19 (undantagsfall 19:30)

Svar på tråden Ni vars barn varit/är sena med nattblöjan