Inlägg från: Embla |Visa alla inlägg
  • Embla

får era barn leka med vapen?

Ja, jag ser inga problem alls.

Vi försöker lära våra barn att man inte siktar på någon som inte är med i leken, och slåss de med svärd får de bara träffa benen.

Både jag och min man är medeltidsintresserade, så här hemma finns det riktiga svärd och pilbågar, dock utom räckhåll för barnen. När vapnen är framme, under tex en medeltidsmarknad, är vi noga med att lära barnen vissa förhållningsregler. Vi anser att det är bättre att barnen under kontrollerade former får känna och prova på vapnen, då tillfredsställs nyfikenheten och vi tror att det minskar risken för att de försöker leta upp vapnen och känna på dem i smyg.

Jag tränar även kampsport där det ingår vapendiscipliner (svärd, stav och kniv), så man kan lugnt säga att våra barn har vuxit upp i en miljö där vapen och strid (både jag och min man är  krigs- och militärhistorianördar) är något vardagligt. Inte har det gjort dem våldsbenägna.

• Embla
    puss skrev 2011-07-07 13:01:02 följande:
    jag är intresserad av hur vuxna ser på barns lek. en annan fråga.
    Jag ser på barnens lek som ett sätt för dem att lära sig och bearbeta. Barn är smarta, de kan skilja på lek och verklighet. Därför tror jag inte att barn blir våldsamma bara för att de leker krig, kockar för att de leker att de lagar mat eller att de kommer att skilja sig som vuxna bara för att de leker skilsmässa med sina dockor...
Svar på tråden får era barn leka med vapen?