• MammaNilli

Kattkiss - Hur får jag bort det?

Har sån här standardmatta i sovrummen i vår lägenhet, vet inte vad det heter men liknar plast och är beige/brun/gul fläckigt  . Det är likadant i de inbyggda garderoberna. Nu har min katt kissat i minst en av dom, hon gör sånt där när hon löper. Nu ska hon till vet snart för att hon löper konstant och det har pågått i evigheter och dom antar att hon är sjuk. Men till saken, hur får jag bort stanken? Är det överhuvudtaget möjligt? Måste jag byta matta? Isåfall får jag bekosta det själv antar jag? Men det kan ju inte vara dyrt. Lägga in lite klickgolv kanske men eftersom att vi hyr så skulle det underlätta om jag slapp höga kostnader här.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Kattkiss - Hur får jag bort det?
  • MammaNilli
    teflonminne skrev 2011-07-03 18:28:35 följande:
    Ja ättika är väl i princip det enda som tar bort det helt. Jag brukar blanda ättika och vatten och spraya på med en blomspruta när det händer på mattor. Jag sätter även ut en skål med ättika i rummet.
    Menar du att du sprayar på vanliga mattor eller liksom golvmattor? För det låter ju som att det borde hjälpa mer, men går det att få bort stanken av ättika efter det?
  • nemo1

Ajax innehåller ammoniak och man ska ALDRIG tvätta bort kissfläckar med ammoniak för då går katten garanterat dit igen.

• MammaNilli
    nemo1 skrev 2011-07-03 18:48:43 följande:
    Ajax innehåller ammoniak och man ska ALDRIG tvätta bort kissfläckar med ammoniak för då går katten garanterat dit igen.
    Tack för användbar varning!
  • CinnamonMai
    nemo1 skrev 2011-07-03 18:48:43 följande:
    Okej.. ska tänka på det... Fast mina har aldrig gått tillbaka när jag använt ättika efteråt...
  • nemo1

Personligen tycker jag att ättikslukten gärna dröjer sig kvar väldigt länge så jag använder alltid ytdesinfektion eller alsolsprit, den "äter" upp kisslukten. 

• MammaNilli
    nemo1 skrev 2011-07-03 19:27:18 följande:
    Personligen tycker jag att ättikslukten gärna dröjer sig kvar väldigt länge så jag använder alltid ytdesinfektion eller alsolsprit, den "äter" upp kisslukten. 
    Okej, får nog testa allt antar jag. Var hittar man alsolsprit? I vanliga butiker eller? Vill ju inte att kläderna ska börja stinka heller, antar att jag får plocka ut dom när jag väl ska rengöra men om ättika håller sig kvar så kanske det sätter sig i kläderna?
  • Havanna82

Det ENDA som verkligen hjälpt mot kattkiss här är Scent Stop. Det är utvecklat av kattuppfödare som var less att skura kiss efter fertila hanar och honor, så medlet är verkligen bra! Har hjälpt till att sanera både hotellrum, hus och nerkissade soffor och sängar! http://www.supercat.se/toabestyr/scent-stop/

• Åsiktskvinnan

När jag flyttade in i min lägenhet hade dom innan haft kattlådan i helkaklat badrum och doften från katt kiss kom fram efter ett par dagar, jag skurade med allt jag kunde hitta på, men det som hjälpte var ättiksprit, men inte barar en gång, för det kom tillbaka, men jag upprepade tills det inte kom något mer gång, men det tog nog fem gånger. Så det gäller att inte ge upp.

• MammaNilli
    Havanna82 skrev 2011-07-03 20:24:01 följande:
    Det ENDA som verkligen hjälpt mot kattkiss här är Scent Stop. Det är utvecklat av kattuppfödare som var less att skura kiss efter fertila hanar och honor, så medlet är verkligen bra! Har hjälpt till att sanera både hotellrum, hus och nerkissade soffor och sängar! www.supercat.se/toabestyr/scent-stop/
    Perfekt, ska testa så fort jag kan!
  • nemo1

När någon av mina jourkattungar råkat sätta sig där dom inte ska så häller jag alltid i lite ytdes. eller alsolsprit i tvättmedelsfacket, då försvinner även lukten så att inte katten känner den. Sängkläderna luktar inte sprit efteråt.

• Breakdown

Piss off eller Urine off är bra medel, finns att köpa på de flesta djuraffärer!
    Ställ även en skål med ättika, jag skulle dock inte tvätta med det, utan endast ha det i en skål och låta det stå och dra till sig lukt!

Vill även bara varna, tvätta aldrig kattkiss med klorin heller, då kommer katten gå dit igen!

Hoppas det löser sig! :)

• M G

Ett garanterat sätt är att använda ånga, torr ånga är så pass het att den öppnar upp porerna i golvmattan och får bort allt som ligger ingrott, och det behövs inga medel heller, däremot så blir det steriliserat... men det stör ju inte precis... Flört

Svar på tråden Kattkiss - Hur får jag bort det?