• Lillapersikan

    Kan man adoptera från Sverige till ett annat land?

    Hej!

    Jag har läst lite om adoptioner och det verkar inte vara så vanligt med adoptioner inom Sverige.
    Men kan barnet då adopteras till ett annat land inom EU t.ex. och kan det i sådana fall vara en
    privat (?) adoption då?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Kan man adoptera från Sverige till ett annat land?
  • Queenie70

    Det är fullt möjligt att adoptera inom landet. Det, som det handlar om att vi har väldigt FÅ människor som adopterar BORT svenskfödda barn, då vi har ett väldigt bra socialt skyddsnät. Men det finns ingen brist på människor som vill adoptera ett barn fött i sverige. Om du vill adoptera bort ett barn i Sverige så är det fullt möjligt.

  • Lillapersikan

    Men finns det även en möjlighet att barnet kan adopreas utanför Sveriges gränser??

  • koalabjörn

    En kvalificerad gissning är att i de fall ett barn adopterats från Sverige till annat land, så har det skett genom så kallad närståendeadoption. Dvs att barnets biologiska anhöriga finns utomlands... Det är då en privat adoption. Socialtjänsten är inblandad även i dessa adoptioner.

    Som tidigare talare nämnde så finns det gott om längtande adoptivföräldrar med färdigt medgivande till adoption inom Sverige, så Sverige har inget pågående adoptionsavtal med något annat land.

    {#emotions_dlg.flower}

  • Lillapersikan

    Tack för informationen! Men sen undrar jag även en sak till. När det är en privat adoption så innebär väl det att de biologiska föräldrarna aldrig kommer kunna kontakta sitt barn över huvudtaget. Eller hur ligger det till??

  • en glad
    Lillapersikan skrev 2011-07-03 21:57:50 följande:
    Hej!

    Jag har läst lite om adoptioner och det verkar inte vara så vanligt med adoptioner inom Sverige.
    Men kan barnet då adopteras till ett annat land inom EU t.ex. och kan det i sådana fall vara en
    privat (?) adoption då?

    Tacksam för svar
    Visst kan svenska barn adopteras till personer bosatta utanför landet - bara Haagkonventionens villkor (som Sverige omfattar) uppfylls!
  • en glad
    Lillapersikan skrev 2011-07-03 22:47:28 följande:
    Tack för informationen! Men sen undrar jag även en sak till. När det är en privat adoption så innebär väl det att de biologiska föräldrarna aldrig kommer kunna kontakta sitt barn över huvudtaget. Eller hur ligger det till??

    Hur hindrar man någon att söka i offentliga register och ta kontakt? Det finns i Sverige inget lagstöd för att förbjuda lämnande föräldrar att kontakta/söka upp sitt bortadopterade barn.


    Vad som gäller i det land där en utomlands genomförd adoption sker måste man förstås informera sig om ....

  • Lillapersikan

    Så en privat adoption är inte vad det låter som? För jag trodde att man träffade ett sådant avtal med adoptivföräldrarna då.:S

  • Xsa

    Haagkonventionen säger ju att barnet i första hand ska stanna i sitt födelseland. Jag har svårt att se att det skulle vara svårt att hitta en nytt hem åt ett föräldralöst barn i sverige.

  • Lillapersikan

    Fast det jag undrar över mest nu är detta med, jag vet inte hur man säger på svenska, men på engelska är det väl "closed" eller "open" adoption. Alltså har jag fått för mig att man i en då stängd(/privat?) adoption kommer överrens om att ingen information ska bytas ut etc. Men om man inte kommer överrens om något sådant så kan man ta kontakt sen om man vill??

    Säg att ett barn adopteras inom Sverige. Men om de nya föräldrarna inte vill att den biologiska mamman ska kunna ta kontakt med sitt barn sen (och hon inte heller vill göra det av vissa anledningar) så är väl de en viss typ av adoption?

  • Xsa

    Knepigt det där, då jag vet alldeles för lite om svenska adoptioner.  Jag tror inte att kriterierna finns.  Stängda eller öppna adoptioner.  I Sverige är biomamman högst delaktig om hon vill det, i att bestämma vem/ vilka som ska adoptera barent, eller iaf vilka önskemål hon har på en blivande familj.  Själva adoptionen sker ju i Tingsrätten och där tror jag att  uppgifterna tom är  offentliga handlingar. Hur som helst så kommer barnets biologiska föräldrar alltid att kunna få veta vilka det är som adopterat barnet och med tanke på hur enkelt det är att hitta folk i sverige kommer även en bioföälder som från början inte ville veta ngt att senare kunna ta reda på var barnet bor.  Jag tror dock inte att det finns något dokument som ger bioföräldrarna eller a-föräldrarna rätten att välja öppen eller stängd adoption.

    Generellt är Adoptionskulturen i Sverige att de som adopterar barnet vill ha så mycket information som möjligt om barnets ursprung och jag vet svenskadopterade barn som regelbundet har kontakt med sina biologiska morföräldrar och liknande. I Sverige tror jag att det är mer vanligt att barnets biologiska ursprung följer med genom livet på olika sätt, även för barn som är födda i andra länder än i Sverige.   Vi är många a-föräldrar som mer än gärna vill träffa våra barns biologiska föräldrar och gärna vill skicka bilder och brev till dem om det hade varit möjligt.

  • en glad
    Lillapersikan skrev 2011-07-03 23:22:46 följande:
    Så en privat adoption är inte vad det låter som? För jag trodde att man träffade ett sådant avtal med adoptivföräldrarna då.:S
    Nej privata adoptioner i den betydelse du kanske menar finns inte i något av de länder som är anslutna till Haagkonventionen - man ingår inte privata avtal utan det är alltid myndigheter inblandade ,,,
  • en glad
    Lillapersikan skrev 2011-07-03 23:40:16 följande:
    Fast det jag undrar över mest nu är detta med, jag vet inte hur man säger på svenska, men på engelska är det väl "closed" eller "open" adoption. Alltså har jag fått för mig att man i en då stängd(/privat?) adoption kommer överrens om att ingen information ska bytas ut etc. Men om man inte kommer överrens om något sådant så kan man ta kontakt sen om man vill??

    Säg att ett barn adopteras inom Sverige. Men om de nya föräldrarna inte vill att den biologiska mamman ska kunna ta kontakt med sitt barn sen (och hon inte heller vill göra det av vissa anledningar) så är väl de en viss typ av adoption?
    De nya föräldrarna kan aldrig kräva av biomamman att aldrig söka sitt barn. Det är inte olagligt att söka i offnetliga register i Sverige. Vi har ju det öppna samhället.... Vill inte mamman söka eller ta kontakt så kan inte heller någon göra ngt åt det. Men det står förstås barnet och adoptivföräldrarna fritt att på motsvarande sätt söka henne i offentliga register. Det är ingen särskild sorts adoption - det är så nationell adoption går till .... kan man inte förlika sig med det systemet skall man nog inte adoptera nationellt ...
  • en glad
    Xsa skrev 2011-07-03 23:26:30 följande:
    Haagkonventionen säger ju att barnet i första hand ska stanna i sitt födelseland. Jag har svårt att se att det skulle vara svårt att hitta en nytt hem åt ett föräldralöst barn i sverige.

    Fast det kan faktiskt vara det .... det är känslomässigt mer påfrestande att adoptera nationellt än internationellt eftersom vägen är beredd på att annat sätt för den som hämtar sitt barn i ett ursprungland ... många tackar nej till svenskt barn pga osäkerheten innan adoptionen är genomförd ..


    www.familjeliv.se/Forum-13-253/m59500878.html

  • Xsa

    Jo, jag vet. Jag skulle själv aldrig adoptera nationellt av den anledningen, men jag tror dock ändå att det hittills inte varit aktuellt att svenska myndigheter inte hittat föräldrar i sverige och då vänt sig till annnat land för att få hjälp att  finna en ny familj åt ett föräldralöst barn fött i sverige. Antar att gången är att om inga nya riktiga föräldrar kan hittas åt barnet i Sverige så får barnet stanna i sverige i ett familjehem. Det är iaf så Haagkonventionen förordar att det ska gå till, så vitt jag har förstått.  

  • en glad
    Xsa skrev 2011-07-04 00:24:55 följande:
    Jo, jag vet. Jag skulle själv aldrig adoptera nationellt av den anledningen, men jag tror dock ändå att det hittills inte varit aktuellt att svenska myndigheter inte hittat föräldrar i sverige och då vänt sig till annnat land för att få hjälp att finna en ny familj åt ett föräldralöst barn fött i sverige. Antar att gången är att om inga nya riktiga föräldrar kan hittas åt barnet i Sverige så får barnet stanna i sverige i ett familjehem. Det är iaf så Haagkonventionen förordar att det ska gå till, så vitt jag har förstått.
    Absolut, svenska myndigheter sätter inte igång o letar adoptivföräldrar i andra länder - såvida inte vårdnadshavaren/arna har särskilda önskemål i den vägen ...
Svar på tråden Kan man adoptera från Sverige till ett annat land?