Inlägg från: Lillapersikan |Visa alla inlägg
  • Lillapersikan

Kan man adoptera från Sverige till ett annat land?

Hej!

Jag har läst lite om adoptioner och det verkar inte vara så vanligt med adoptioner inom Sverige.
    Men kan barnet då adopteras till ett annat land inom EU t.ex. och kan det i sådana fall vara en
    privat (?) adoption då?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Kan man adoptera från Sverige till ett annat land?
  • Lillapersikan

Men finns det även en möjlighet att barnet kan adopreas utanför Sveriges gränser??

• Lillapersikan

Tack för svaret förresten!

• Lillapersikan

Tack för informationen! Men sen undrar jag även en sak till. När det är en privat adoption så innebär väl det att de biologiska föräldrarna aldrig kommer kunna kontakta sitt barn över huvudtaget. Eller hur ligger det till??

• Lillapersikan

Så en privat adoption är inte vad det låter som? För jag trodde att man träffade ett sådant avtal med adoptivföräldrarna då.:S

• Lillapersikan

Fast det jag undrar över mest nu är detta med, jag vet inte hur man säger på svenska, men på engelska är det väl "closed" eller "open" adoption. Alltså har jag fått för mig att man i en då stängd(/privat?) adoption kommer överrens om att ingen information ska bytas ut etc. Men om man inte kommer överrens om något sådant så kan man ta kontakt sen om man vill??

Säg att ett barn adopteras inom Sverige. Men om de nya föräldrarna inte vill att den biologiska mamman ska kunna ta kontakt med sitt barn sen (och hon inte heller vill göra det av vissa anledningar) så är väl de en viss typ av adoption?

Svar på tråden Kan man adoptera från Sverige till ett annat land?