Kan man adoptera från Sverige till ett annat land?
Haagkonventionen säger ju att barnet i första hand ska stanna i sitt födelseland. Jag har svårt att se att det skulle vara svårt att hitta en nytt hem åt ett föräldralöst barn i sverige.
Haagkonventionen säger ju att barnet i första hand ska stanna i sitt födelseland. Jag har svårt att se att det skulle vara svårt att hitta en nytt hem åt ett föräldralöst barn i sverige.
Knepigt det där, då jag vet alldeles för lite om svenska adoptioner. Jag tror inte att kriterierna finns. Stängda eller öppna adoptioner. I Sverige är biomamman högst delaktig om hon vill det, i att bestämma vem/ vilka som ska adoptera barent, eller iaf vilka önskemål hon har på en blivande familj. Själva adoptionen sker ju i Tingsrätten och där tror jag att uppgifterna tom är offentliga handlingar. Hur som helst så kommer barnets biologiska föräldrar alltid att kunna få veta vilka det är som adopterat barnet och med tanke på hur enkelt det är att hitta folk i sverige kommer även en bioföälder som från början inte ville veta ngt att senare kunna ta reda på var barnet bor. Jag tror dock inte att det finns något dokument som ger bioföräldrarna eller a-föräldrarna rätten att välja öppen eller stängd adoption.
Generellt är Adoptionskulturen i Sverige att de som adopterar barnet vill ha så mycket information som möjligt om barnets ursprung och jag vet svenskadopterade barn som regelbundet har kontakt med sina biologiska morföräldrar och liknande. I Sverige tror jag att det är mer vanligt att barnets biologiska ursprung följer med genom livet på olika sätt, även för barn som är födda i andra länder än i Sverige. Vi är många a-föräldrar som mer än gärna vill träffa våra barns biologiska föräldrar och gärna vill skicka bilder och brev till dem om det hade varit möjligt.
Jo, jag vet. Jag skulle själv aldrig adoptera nationellt av den anledningen, men jag tror dock ändå att det hittills inte varit aktuellt att svenska myndigheter inte hittat föräldrar i sverige och då vänt sig till annnat land för att få hjälp att finna en ny familj åt ett föräldralöst barn fött i sverige. Antar att gången är att om inga nya riktiga föräldrar kan hittas åt barnet i Sverige så får barnet stanna i sverige i ett familjehem. Det är iaf så Haagkonventionen förordar att det ska gå till, så vitt jag har förstått.