Vett och etikett bland grannar
För en månad sedan så flyttade vi in i ett hus i ett vanligt villaområde. Här bor både barnfamiljer och äldre par vars egna barn är utflugna eller så stora att de snart kommer flytta. Många har bott här länge. För mig är det självklart att det i första hand är grannarna som hälsar på en nyinflyttad, säger välkommen till området. Inte bjuder in till sig men kommer fram och säger hej och presenterar sig. Det är ju lättare för dem att räkna ut att man är ny än för en nyinflyttad att räkna ut vilka som bor grannar. Så tycker jag, men inte min man. Han är övertygad om att ingen kommer ta kontakt, utan att det är upp till oss.
Det verkar som om han får rätt. Hittills har två grannar hälsat. Några har jag gått fram till och presenterat mig för.
Är det jag som tycker så fel, att det är vi som ska bli välkomnade?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-05 10:29
Förtydligar! Menar inte att man ska ringa på eller komma med gåvor. Men om jag står ute i trädgården eller utanför mitt hus så borde det väl inte vara så svårt att komma fram och säga hej??? Så gör jag, men jag har kanske agerat helt fel? Som ny i grannskapet vet man ju inte riktigt vilka alla är, så då är det väl lättare om de som bott där ett tag kommer fram..... så tänkte jag. Trodde att det hörde till normalt vett att ta kontakt och säga hej, och presentera sig för nya grannar.