• Anonym

Vett och etikett bland grannar

För en månad sedan så flyttade vi in i ett hus i ett vanligt villaområde. Här bor både barnfamiljer och äldre par vars egna barn är utflugna eller så stora att de snart kommer flytta. Många har bott här länge. För mig är det självklart att det i första hand är grannarna som hälsar på en nyinflyttad, säger välkommen till området. Inte bjuder in till sig men kommer fram och säger hej och presenterar sig. Det är ju lättare för dem att räkna ut att man är ny än för en nyinflyttad att räkna ut vilka som bor grannar. Så tycker jag, men inte min man. Han är övertygad om att ingen kommer ta kontakt, utan att det är upp till oss.

Det verkar som om han får rätt. Hittills har två grannar hälsat. Några har jag gått fram till och presenterat mig för.

Är det jag som tycker så fel, att det är vi som ska bli välkomnade?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-05 10:29
    Förtydligar! Menar inte att man ska ringa på eller komma med gåvor. Men om jag står ute i trädgården eller utanför mitt hus så borde det väl inte vara så svårt att komma fram och säga hej??? Så gör jag, men jag har kanske agerat helt fel? Som ny i grannskapet vet man ju inte riktigt vilka alla är, så då är det väl lättare om de som bott där ett tag kommer fram..... så tänkte jag. Trodde att det hörde till normalt vett att ta kontakt och säga hej, och presentera sig för nya grannar.
  • Svar på tråden Vett och etikett bland grannar
  • sextiotalist

Det är nog olika i olika områden. Vi har flyttat många gånger och det är ytterst sällan att mer än eller två grannar välkomnar en.
    Nej, du kan nog inte vänta dig en välkomstcermoni, du kan väl själv går runt och hälsa på dina nya grannar.

• Anonym

Jag personligen går inte fram till varenda ny människa i området bara för att dom är nya. Men om man springer på dom så kan man ju säga hej. Jag håller med din man, att det äär upp till er. 

• Anonym

Jag anser att det är mitt ansvar som nyinflyttad att hälsa och se till att göra mig hemma på området.

• MattiasFru
    Anonym skrev 2011-07-04 08:01:06 följande:
    Jag personligen går inte fram till varenda ny människa i området bara för att dom är nya. Men om man springer på dom så kan man ju säga hej. Jag håller med din man, att det äär upp till er. 
  • Miffomorsan

Personligen skulle jag ju inte gå över till en nyinflyttad o ringa på bara för att hälsa - däremot om jag ser dem ute i trädgården eller på gatan så kan jag absolut gå fram o presentera mig och hälsa dem välkomna till området.
    När vi flyttade in i vårt område var det många som kom förbi (mest av ren nyfikenhet tror jag) och hälsade, men flertalet grannar har vi själva tagit kontakt med.
    Finns nog ingen särskil vett o etikett när det gäller sånt där.

• sextiotalist

Jag undrar inte om Ts har sett för mycket på amerikanska serier, där har jag nämligen sett sådant.

• Anonym

Bland svenskar är det nog mer vanligt att man håller sig på "sin kant". Vilket innebär att din man nog har rätt.

• Anonym
    sextiotalist skrev 2011-07-04 10:41:35 följande:
    Jag undrar inte om Ts har sett för mycket på amerikanska serier, där har jag nämligen sett sådant.
    Fast det är u inte bara i serierna som det är så, när vi bodde i USA för några år sen så kom grannarna över med små inflyttningsgåvor redan första dagen. Det kunde vara kycklinggrytor, hembakta muffins osv och redan andra kvällen blev vi inbjudna till en grillmiddag med våra närmsta grannar. Känns inte som om det är lika vanligt i Sverige.
  • Miffomorsan
    sextiotalist skrev 2011-07-04 10:41:35 följande:
    Ja typ som att de går över med ett fat med kakor eller muffinskorg. Sånt inträffar nog sällan i verkligheten...
  • EnMandarin

Vi svenskar ska ju sköta vårt och skita i andra ;) Ovanligt att nya grannar presenterar sig direkt det brukar komma med tiden..

• Anonym

Förtydligar! Menar inte att man ska ringa på eller komma med gåvor. Men om jag står ute i trädgården eller utanför mitt hus så borde det väl inte vara så svårt att komma fram och säga hej??? Så gör jag, men jag har kanske agerat helt fel? Som ny i grannskapet vet man ju inte riktigt vilka alla är, så då är det väl lättare om de som bott där ett tag kommer fram..... så tänkte jag. Trodde att det hörde till normalt vett att ta kontakt och säga hej, och presentera sig för nya grannar.

• EnMandarin

Absolut det tycker jag också hör till vanligt vett.

• Kjell2
    Anonym skrev 2011-07-05 10:29:11 följande:
    Förtydligar! Menar inte att man ska ringa på eller komma med gåvor. Men om jag står ute i trädgården eller utanför mitt hus så borde det väl inte vara så svårt att komma fram och säga hej??? Så gör jag, men jag har kanske agerat helt fel? Som ny i grannskapet vet man ju inte riktigt vilka alla är, så då är det väl lättare om de som bott där ett tag kommer fram..... så tänkte jag. Trodde att det hörde till normalt vett att ta kontakt och säga hej, och presentera sig för nya grannar.
    Varför diskuttera i form av rätt eller fel? Det är snarare olika. En del hälsar, andra inte. På vissa ställen, ovanligt, ordnar villägareföreningen en mottagningskommite. Om du nu vill bygga upp någon form av relation med grannarna och de inte hälsar så gå förbi en kväll, ring på och presentera er. Det är lika rätt och fel som att man ska lägga ansvaret på grannarna.
  • Suzy QX

Ja jag tycker det är grannarna som i första hand ska komma fram och presentera sig. Inte nu så att de behöver komma och ringa på dörren, utan bara komma fram om man är ute samtidigt eller hämtar posten i lådan.

Flyttade till hus i liknande område som ditt. Mest äldre med utflyttade barn. De man såg kom fram och hälsade. Visst flest såg man när det blev vår och sommar dock (flyttade in i mörka november). Har fri baksida men efter första våren så hade samtliga grannar runt varit fram och hälsat. Två hade bjudit över mig på kaffe. Två hade erbjudit mig att låna deras maskiner (gräsklippare ena och andra grästrimmer) haha undrar om det var en hint.. Nä jag hade egna sådana men de tyckte mina såg lite tungarbetade ut. Och då jag var ensamstående med dubbelt så stor tomt som dem så tyckte de att jag kanske skulle behöva lite hjälp. 

Jag trivs i mitt grannskap även om jag inte är en speciellt social person. Man behöver inte hälsa varje gång man ser dem ute. Räcker med en nick eller vink.       

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • jagvetbäst

När vi var nyinflytade så tog vi en promenad och gick och knackade på hos dom som bor närmast oss och presenterade oss. Gör det inte svårare än vad det är!
    Det är ju bara trevligt om NI tar ett initiativ och hälsar, inget att vänta på...

Svar på tråden Vett och etikett bland grannar