Inlägg från: enny signatur |Visa alla inlägg
  • enny signatur

är så himla orolig och rädd inför min förlossning!

Stårchen skrev 2011-07-04 14:09:44 följande:
    Men drabbas man av en tolvtimmars värkfas så är det skönt med ryggbedövning så att man kan sova lite. Nåja, hur som haver så hamnar man i händerna på kunnig personal som kan bedöma varje föderskas behov.
    Det är faktiskt möjligt att göra ändå (för du pratar väl inte krystvärkar här gissar jag) när det faktiskt drar ut på tiden.
  • enny signatur
    Nenna B skrev 2011-07-16 15:47:12 följande:
    Oj! Det är verkligen inte roligt att du ska behöva vara så orolig. Har du pratat med din BM? Det finns speciella grupper/samtal/läkare osv man kan få prata med om man är väldigt orolig.

En sak som hjälpte mig när jag väntade första var att läsa på om förlossningar så mycket jag bara kunde. Jag är en person som vill veta vad som händer. Kan det hjälpa? Läsa böcker, förlossningsberättelser och annat som din BM kan ge tips om?

Du skulle kunna åka en extra gång på studiebesök till förlossningen, be om en privat guidning. Så du får se salarna, OP-salarna, BB-avd , toaletterna och bad-/duschrummen och träffa personalen.

Du behöver inte ta några sprutor om du inte vill, om du inte helt bestämt dig för att ta EDA dvs. Lustgas kan gott o väl fungera hela vägen, liksom värme, massage och andning. 

I vårat landsting är de ganska hårda med att planera KS om det inte finns någon medicinsk grund till det, men kom ihåg att om du verkligen inte vill - att du känner sån enorm oro - så kan du kräva ett kejsarsnitt. Du kan också kräva vilken läkare du vill ha och var du ska vårdas.
    Men eftersom detta inte är något medicinskt måste du vara beredd på att kämpa för din sak.

Lycka till!!!      
    Jag tycker du har en viktig poäng här, det finns inget tvång. Du behöver inte ta någo smärtlindring om du inte vill, och du bhöver inte göra som läkarna/bm säger.  Du kan välja vem du har där osv osv. Det är bara rekomendationer. 

Gällande sprickandet skulle jag rekommendera att som nnenna skriver, leta information och  var påläst. Man kan göra mer eller mindre för att motverka det. 

Svar på tråden är så himla orolig och rädd inför min förlossning!