• MamaPapa

Favoriträtt UK?

mamma201107 skrev 2011-07-06 12:11:49 följande:
    Måste fråga er en annan sak, hur har ni det med barnomsorgen innan infant school?

Vi funderar nämligen på att flytta tillbaka till England, men jag har bara gått i primary och senior school själv.

Förlåt ts om jag kapar din tråd...
    Min förstfödde gick fulltid på dagis från 9 månader (går nu i primary school) och nästa ska börja på dagis i January 2012 (då också 9 månader) då jag går tillbaks till jobbet. Sviiiindyrt  är det !! Men bra .... man får väl vad man betalar för. Inget trassel om man vill ha dem där när man inte är på jobbet etc. Och sedan betalar man ju bara om man använder det - inte som i Sverige där alla betalar via skatten oavsett om man använder eller inte. Kostnaden för fulltid varierar en del beroende på var man bor och vilket dagis man väljer. Vårt i north west kostar 900 per månad upp till 3 år (sen får de 15 timmar i veckan subventionerat av staten 38veckor om året). Då ingår all mat, mjölkersättning, blöjor etc. I London är det dyrare. Man kan få vissa rabatter genom arbetsgivare eller s.k. Childcare Vouchers. Gissar också att man får hjälp om man är låginkomsttagare genom tax credits.
  • MamaPapa
    IsaViolia skrev 2011-07-06 13:26:11 följande:
    Salt och vinäger chips, guuuuud vad jag älskar engelska salt och vinäger chips!
    Jag med !!
  • MamaPapa
    mamma201107 skrev 2011-07-06 13:06:24 följande:
    Någon som vet om de fortfarande säljer baked potato n butter crips på marks and sparks? (m&s)
    Ringer ingen klocka - men så har jag kanske inte helkoll på hela deras sortiment. De har däremot börjat med massa skojiga lågkalorisnacks som popcorn, krulliga crisps gjorda på lentils (jättegoda). Passar jättebra för mig som precis gått med i weightwatchers.....
  • MamaPapa

Alltså, jag har aldrig gillat sausage rolls något vidare - torra tycker jag. Men så idag skulle vi ha picnic och av någon outgrundlig anledning beslöt jag mig för att göra egna sausage rolls. De blev jättegoda faktiskt !

Så det finns kanske hopp för scotch eggs också om man gör dem själv? Nån som provat? 

• MamaPapa
    Trialanderror skrev 2011-08-18 15:41:50 följande:
    Har Tesco kvar sin Butchers choice Tomato korv? Den är utan tvekan den godaste korven som man kan köpa i en vanligmatvaruafär.
    Den har inte jag sett till i alla fall så den kanske inte finns längre ... eller så finns den bara inte hos oss
  • MamaPapa

Apropå falukorven så hittar ni också, förutom den tyska varianten bland salamin som skrevs ovan, en polsk variant om ni tittar i det polska sortimentet (ifall din Tesco har det - det är inte alla som har). Den har orange skinn och är rak, kort och tjock. Lite mildare än den tyska (som smakar mer vitlök)

• MamaPapa
    amanda h skrev 2011-08-19 00:08:31 följande:
    Blir så himla hungrig när jag läser den här tråden haha, det blir ju nästan som middags-tips :D Just nu känner jag mig väldigt sugen på fish & chips med mushy peas och vinäger :(

Jag saknar verkligen choritzo och falukorv, jag ser att många skrivit att dom gillar brittisk korv (ge mig tips på god korv btw), men häromdagen gjorde jag korv stroganoff med den här korven som jag tyckte såg mest normal ut. Usch fick slänga hela rätten =p Smakade ju kattmat, korven var ju helt lös även om jag stekte den tills den var bränd! Var förvånad att jag inte blev matförgiftad!

Nåt mer jag saknar med Sverige är chips, dipp, skaldjur (här hittar man varken räkor lr kräftor) och lakrits. Allt annat hittar man ju på Ikea, men dit åker man ju inte varje dag. Men känns som att ju längre man bor här, ju mer börjar man älska brittisk mat. När jag flyttade hit när jag var 19 så rynkade jag på näsan när jag såg menyerna på pubarna. Men nu har man beslutsångest! :D
    Räkor: Min Tesco har räkor med skal på som smakar "som riktigt". Finns i större paket i en liten frysbox brevid den färska fisken. Min lokala fiskhandlare har också det. Sainsburys har små paket räkor med skal på bland den färska fisken.
    Kräftor: Har jag vissa år kunnat inhandla på IKEA för typ fem pund kartongen - frysta Pandalus.
    Lakrits: Panda sötlakrits hittar man bland "hälsokost" / "naturpreparat" på stormarknaden, eller på sådana där affärer som säljer nötter, godis, kryddor, hälsokost. Catherine Wheels smakar helt ok.  Jag hittade också i en godisaffär att de hade saltlakrits! Det var en renodlad affär och jag tror det såldes som holländsk lakrits och det fanns salt och "dubbelsalt" och finsk salmiak.

Lustigt det där med saltlakrits förresten - jag hade STOR saknad de första åren. Numera föredrar jag nästan sötlakrits - typ Ponterfract cakes o dyl. som man hittar i mataffären.
  • MamaPapa

Riley - tror inte jag sett någon sådan grupp - vore kul om du startade en.
    Jag har ingen slowcooker - har länge sneglat på dem men är lite tveksam då de tar en del plats och att det är typ en sån grej som man tröttnar på efter ett tag.
    Annars gör jag ganska mycket slowcooking själv i gryta eller ugn. Ett av mina absoluta favoritrecept är en lammbog som ska sitta ca fyra timmar i ugnen. Det kommer från Jamie Oliver och finns på hans websida (kan inte länka från mobilen). Det heter något med "smashed veg and greens" i titeln har jag för mig.

• MamaPapa

Inte engelsk mat kanske så lite OT, men sedan tråden startades har ju Ocado startat med sin Skandinaviska avdelning med mängd av varor man kan handla samtidigt som sin vanliga matleverans (ligger under Specialities)

Här finns förutom falukorv även prinskorv, sillar av olika slag, knäckebröd, kaviar, godis, leverpastej, dillchips, lingonsylt, grahamsmjöl, rågflingor, nyponsoppa - ja massor av grejer så jag kommer inte ens ihåg  allt....

Jag ser fram emot en höst av Great British Bakeoff nu på BBC2 - och det gör min man med för han vet att nu kommer det vankas bakverk en tid framöver då jag alltid blir så sugen på baka när jag ser den. Från avsnittet i tisdags har jag provat grapefruktkakan.

• MamaPapa

Ni vet dessa klassiska steamed sponge med syrup och custard? Jag tycker dessa varma "sockerkakor" är supergoda men att göra en steamed sponge är inte helt lätt o kräver speciella puddingformar etc. Men nu har jag hittat ett recept på microwave sponge pudding - låter kanske inte så lockande men helt ok och barnen älskar den. Tar 3.5 min i micron!

• MamaPapa

Ja det är otroligt vad man vänjer sig
    Jag ogillade brittisk korv och ost när jag flyttade hit. Och att potatissalladen och custard inte smakade som svensk.
    Nu tycker jag svensk korv är väldigt salt, att svensk ost typ greve är för söt, att svensk potatissallad är för mosig o salt, att svensk vaniljsås är för mesig.
    Så det kan bli

Tyckte sausage rolls var oaptitligt när jag flyttade hit - nu gör jag egna !

Svar på tråden Favoriträtt UK?