Hur länge måste man ha jobbat för att få en bra föräldrapenning
Hur länge måste man ha jobbat för att få en bra mammapenning ?:D
Hur länge måste man ha jobbat för att få en bra mammapenning ?:D
240 dagar innan BF
Och om man vill ha en bra föräldrapenning bör man ju haft en skaplig lön oxå....
8 månader ska du ha jobbat innan bf, och så tar dom på den lönen du haft då, så arbetar du som fan i 8 månader så har du en schysst fp sen.
fan, kommer ha jobbat typ 220 dagar ..
Såhär ligger det till, Din föräldrapenning beräknas på den lön som är stadigvarande, och med stadivarande menar man att den ska ha varat minst sex månader före beräknad förlossning. 240 dagars regeln reglerar vilken föräldrapeng du ska få under dina första 180 dagar som föräldraledig. Jag ska försöka förklara så du förstår.
Vi säger att du 240 dagar (ca 8 mån) innan bf arbetade och hade en lön på 20 000kr/månad, En månad senare, alltså 7 månader innan bf så höjdes din lön till 22 000 kr/månad. Detta innebär att du får dina första 180 dagar enligt lönen på 20 000kr/månad och resterande dagar på sjukpenningnivå efter de första 180 dagarna får du enligt din nya lön på 22 000/mån.
Hoppas du fick lite klarhet i hur det funkar :)
vad är den lägsta mammapenningen då ? Jag kommer bara vara mamma ledig 7 månader sen kommer pappan va hemma
Standard brukar vara runt 26% skatt om man har på grundnivå bara, du får ut runt 4300 om du tar sju dagar i veckan.
Hur länge måste man ha jobbat för att få en bra mammapenning
hur mycket få jag föräldrarpenning om jag jobbar 7 månader innan förlossning
hej
hur räknas 240 dagar jag jobbar heltid men jobbar inte helger räknas en helmånad 30 dagar gånger 8 mån blir 240 dagsr
Ja precis.
Hej! Jag jobbar över sex månade med lön 22000 per månad hur mycket man kan få förlderarpening ?