• liinaa

Hur länge måste man ha jobbat för att få en bra föräldrapenning

Hur länge måste man ha jobbat för att få en bra mammapenning ?:D

• Svar på tråden Hur länge måste man ha jobbat för att få en bra föräldrapenning
  • soulfuel

Och om man vill ha en bra föräldrapenning bör man ju haft en skaplig lön oxå....

• MattiasFru

8 månader ska du ha jobbat innan bf, och så tar dom på den lönen du haft då, så arbetar du som fan i 8 månader så har du en schysst fp sen.

• MattiasFru
    liinaa skrev 2011-07-04 20:21:12 följande:
    fan, kommer ha jobbat typ 220 dagar ..
    då hamnar du på lägsta beloppet tyvärr.
  • smultronstrå

Såhär ligger det till, Din föräldrapenning beräknas på den lön som är stadigvarande, och med stadivarande menar man att den ska ha varat minst sex månader före beräknad förlossning. 240 dagars regeln reglerar vilken föräldrapeng du ska få under dina första 180 dagar som föräldraledig. Jag ska försöka förklara så du förstår.

Vi säger att du 240 dagar (ca 8 mån) innan bf arbetade och hade en lön på 20 000kr/månad, En månad senare, alltså 7 månader innan bf så höjdes din lön till 22 000 kr/månad. Detta innebär att du får dina första 180 dagar enligt lönen på 20 000kr/månad och resterande dagar på sjukpenningnivå efter de första 180 dagarna får du enligt din nya lön på 22 000/mån.

Hoppas du fick lite klarhet i hur det funkar :)

• Drake
    smultronstrå skrev 2011-07-04 20:35:05 följande:
    Såhär ligger det till, Din föräldrapenning beräknas på den lön som är stadigvarande, och med stadivarande menar man att den ska ha varat minst sex månader före beräknad förlossning. 240 dagars regeln reglerar vilken föräldrapeng du ska få under dina första 180 dagar som föräldraledig. Jag ska försöka förklara så du förstår.

Vi säger att du 240 dagar (ca 8 mån) innan bf arbetade och hade en lön på 20 000kr/månad, En månad senare, alltså 7 månader innan bf så höjdes din lön till 22 000 kr/månad. Detta innebär att du får dina första 180 dagar enligt lönen på 20 000kr/månad och resterande dagar på sjukpenningnivå efter de första 180 dagarna får du enligt din nya lön på 22 000/mån.

Men om ts tjänat 22.000 kronor i sju månader innan hon ska få barn, så höjs ju hennes SGI och då ska han väl inte få ersättning baserat på den tidigare lönen?
  • Vervain
    smultronstrå skrev 2011-07-04 20:35:05 följande:

Du har inte riktigt rätt, 240-dagarsvillkoret innebär att man ska ha haft en inkomst över 180 kronor per dag under 240 dagar före bf. Då har man rätt att få sin fp beräknad på sin sgi de första 180 dagarna. I annat fall får man grundbeloppet de första 180 dagarna.
  • liinaa

vad är den lägsta mammapenningen då ? Jag kommer bara vara mamma ledig 7 månader sen kommer pappan va hemma

• MattiasFru
    liinaa skrev 2011-07-06 20:32:10 följande:
    vad är den lägsta mammapenningen då ? Jag kommer bara vara mamma ledig 7 månader sen kommer pappan va hemma
    180 kr/dag, dvs 5400 i månaden om du tar ut för alla dagar i en 30 dagars månad
  • Drake
    MattiasFru skrev 2011-07-06 20:54:35 följande:
    180 kr/dag, dvs 5400 i månaden om du tar ut för alla dagar i en 30 dagars månad
    Före skatt. Efter skatt blir det väl runt 4000 tror jag.
  • Vervain

Standard brukar vara runt 26% skatt om man har på grundnivå bara, du får ut runt 4300 om du tar sju dagar i veckan.

• MattiasFru
    Drake skrev 2011-07-06 20:55:27 följande:
    Före skatt. Efter skatt blir det väl runt 4000 tror jag.
    precis
  • raf

Hur länge måste man ha jobbat för att få en bra mammapenning

• raf

hur mycket få jag föräldrarpenning om jag jobbar 7 månader innan  förlossning

• maki99

hej

hur räknas 240 dagar jag jobbar heltid men jobbar inte helger räknas en helmånad 30 dagar gånger 8 mån blir 240 dagsr

• Zeinab

Hej! Jag jobbar över sex månade med lön 22000 per månad hur mycket man kan få förlderarpening ?

Svar på tråden Hur länge måste man ha jobbat för att få en bra föräldrapenning