• tobiq

    Allvarligt talat, låter ALLA sina bebisar skrika sig till sömns?

    Ja, jag börjar faktiskt häpna över hur många det är som låter sina (SMÅ) barn skrika sig till sömns för att få sova själva på nätterna. När stora dottern var liten tänkte jag att jag fick vakta min tunga innan jag dömde ut det där, jag skulle över min döda kropp låta henne gråta sig till sömns men så sov hon JÄTTEBRA också, så det kändes lite dumt att uttala sig.


    Men nu, nu har jag en 10-månaders som äter MINST tre gånger varje natt, gärna så många gånger som tio och dessutom somnar hon sent och vaknar tidigt, oftast 21-06. Jag kan verkligen inte minnas hur det känns att få sova en hel (eller halv...) natt. Nu ska jag försöka dra ner på amningen så att både hon och jag ska få sova ordentlgt, sambon ska få göra en insats och vagga henne till sömns igen vid första uppvaket är planen, så att hon åtminstone kan sova till 01-02 innan hon måste äta igen. Det är en stor dam på 11 kilo som använder mig som en mänsklig napp och med största sannolik inte är hungrig.


    Men hur jäkla trött jag än är så skulle jag fortfarande inte låta henne vråla sig till sömns. Gnällde om hennes tuttande på nätterna härromdagen och då berättade min vän att en bekant fått sin dotter att inte amma mer på nätterna genom att helt enkelt låta henne ligga kvar i spjälsängen när hon vaknade och skrek. Låtsats som om hon inte hört henne och efter ett par nätter slutade hon skrika. Jag får ont i magen när jag hör det! Jag kan på något plan köpa att man låter barnet somna själv på kvällen, 5 mm känns hemskt men att bara ignorerar en bebis som vaknar? Undrar vad den lilla bebisen tänker i mörket när ingen kommer hur hon än skriker...


    Idag på ÖF var det tre mammor som också kört "skrikmetoden" och påstod att den gett jättebra resultat. Jo tjena, klart att barnet ger upp försöken efter ett tag. En mamma sa till och med till mig att jag borde ha slutat nattamma redan vid 6 mån för att "dom behöver sova hela nätterna för att växa" jag påpekade att min tös väger över 11 kilo och är 6 cm över medelkurvan, haha.


    Tyvärr är jag för mesig för att kritisera hur andra gör i ansiktet på dom (om det inte är någon jag känner), alla gör trots allt sitt eget val. Men kan det verkligen vara sunt för barnet?


    Moa-08 Svea-10
  • Svar på tråden Allvarligt talat, låter ALLA sina bebisar skrika sig till sömns?
  • Alexi

    Jag kan förstå någon enstaka, enstaka, att de blivit så desperata till slut om de under väldigt lång tid inte fått sova någonting. Men ingen annan kan jag över huvud taget förstå att man kör något sådant.
    Jag har just försökt lägga min åttamånaders och det kliade i mig och jag blev galen till slut och krävde att maken skulle ta över, han har aldrig lagt sonen tidigare eftersom jag har tidernas mest bröstberoende bebis. Så less var jag, la ner honom i sängen, tog upp, la ner och höll på, vaggade, ammade osv och till slut blev jag som sagt galen. Men låta honom skrika sig till sömns finns inte på kartan. Trots åtta månader av max sovit ett par timmar i sträck någon gång. Det är oförsvarbart med 5mm tycker jag.

  • Dimitra

    Jag tror inte heller att det är bra att ignorera ett barn som behöver en. Jag tycker att det är fint att dra ner på natt-tuttandet genom att vagga eller sjunga barnet till sömns igen, då har man ju svarat på närhetsbehovet.

    Min dotter är en bit över 2 år och har fortfarande inte skrikit för döva öron.


    The Dimitra universe.
  • Lavish

    Nä det känns rätt obegripligt, inte bara av humana skäl för att det skulle vara elakt mot barnet. Utan för att jag själv skulle må så fruktansvärt dåligt av att höra min bebis skrika och inte gå till honom att jag förmodligen mått sämre än ungen själv.

  • tobiq
    Alexi skrev 2011-07-04 22:14:51 följande:
    Jag kan förstå någon enstaka, enstaka, att de blivit så desperata till slut om de under väldigt lång tid inte fått sova någonting. Men ingen annan kan jag över huvud taget förstå att man kör något sådant.
    Jag har just försökt lägga min åttamånaders och det kliade i mig och jag blev galen till slut och krävde att maken skulle ta över, han har aldrig lagt sonen tidigare eftersom jag har tidernas mest bröstberoende bebis. Så less var jag, la ner honom i sängen, tog upp, la ner och höll på, vaggade, ammade osv och till slut blev jag som sagt galen. Men låta honom skrika sig till sömns finns inte på kartan. Trots åtta månader av max sovit ett par timmar i sträck någon gång. Det är oförsvarbart med 5mm tycker jag.

    Ja, man kan bli skogstokig ibland, stora dottern sov bra på nätterna men var fruktansvärd att natta (hon är fortfarande hopplös...) Jag har också lagt ner arga, krängande bebisar som inte är nöjda på något vis och gått därifrån för att jag känner hur tålamodet brister, men sen är jag där någon minut senare och plockar upp igen... Eller som du säger, så tar sambon över. När han tröttnar tar jag över igen, osv...


     


     


    Moa-08 Svea-10
  • tobiq
    Dimitra skrev 2011-07-04 22:16:04 följande:
    Jag tror inte heller att det är bra att ignorera ett barn som behöver en. Jag tycker att det är fint att dra ner på natt-tuttandet genom att vagga eller sjunga barnet till sömns igen, då har man ju svarat på närhetsbehovet.

    Min dotter är en bit över 2 år och har fortfarande inte skrikit för döva öron.
    Jag hoppas att det funkar bra! Han tog henne i natt och promenerade runt en lång stund, dessvärre utan resultat så det blev tutte ändå. Förhoppningsvis går det bättre i natt. Vår stora har inte skrikit sig till sömn heller, hon blir 3 nu. Visst har hon fått ligga och trotsvråla ett par gånger men vi kommer alltid in och tröstar när hon lugnat ner sig, och den stora skillnaden är ju att hon är stor nog att veta att vi finns där ute, det vet ju inte en bebis.
    Moa-08 Svea-10
  • tobiq

    Kan tillägga att lilla tjejen här somnat själv efter lite gnällande i sängen ett par gånger, när hon blir riktigt övertrött och ätit sig mätt vid tutten blir hon jättearg om man håller henne i famnen, då funkar det jättebra att lägga ner henne och så ligger hon och vrider sig en stund innan hon slockar. Storasyster däremot var beroende av kroppskontakt och bröt ihop totalt om man ens tänkte tanken på att lägga ifrån sig henne. Hon somnade i famnen tills hon blev 2, sen har hon somnat själv i sin säng efter det.


    Moa-08 Svea-10
  • Dimitra
    tobiq skrev 2011-07-04 22:22:42 följande:
    Jag hoppas att det funkar bra! Han tog henne i natt och promenerade runt en lång stund, dessvärre utan resultat så det blev tutte ändå. Förhoppningsvis går det bättre i natt. Vår stora har inte skrikit sig till sömn heller, hon blir 3 nu. Visst har hon fått ligga och trotsvråla ett par gånger men vi kommer alltid in och tröstar när hon lugnat ner sig, och den stora skillnaden är ju att hon är stor nog att veta att vi finns där ute, det vet ju inte en bebis.
    Din bebis är ju så van att du tar henne, klart hon tycker att det är konstigt att helt plötsligt ska bäras till sömns, men hon torde ju vänja sig

    En 3-åring känner man ju på ett annat sätt också. Ni hör ju direkt om hon trotsskriker eller vill ha nån av er där. De som säger att ens 8-månaders trotsskriker (läser om det här på forumet väl ofta) vet inte vad de snackar om.
    The Dimitra universe.
  • tobiq
    Dimitra skrev 2011-07-04 22:26:04 följande:
    Din bebis är ju så van att du tar henne, klart hon tycker att det är konstigt att helt plötsligt ska bäras till sömns, men hon torde ju vänja sig

    En 3-åring känner man ju på ett annat sätt också. Ni hör ju direkt om hon trotsskriker eller vill ha nån av er där. De som säger att ens 8-månaders trotsskriker (läser om det här på forumet väl ofta) vet inte vad de snackar om.

    Hon är ju det, därför tänkte jag passa på nu när vi har långledigt och är hemma båda två i 8 veckor att han ska få göra en insats, haha.


    Ja, vår stora tjej är inte direkt svårläst:P Törs påstå att även en total främling skulle höra när hon är ledsen på riktigt, haha. Jag tycker att det är fruktansvärt skrämmande när folk tror att en så liten manipulerar, jag vet inte hur många som sagt till mig "hon skriker ju bara för att hon vet att du plockar upp henne". Som jag skrev i ett annat inlägg så sövde vi stora dottern i famnen varje kväll tills hon fyllde två, och ÄNDÅ lärde hon sig över en natt att somna helt själv i sin säng i eget rum, och inte en enda gång behövde hon skrika sig till sömns. Att hon sover i vår säng halva nätterna sen är en annan sak:)


    Moa-08 Svea-10
  • Dimitra
    tobiq skrev 2011-07-04 22:32:16 följande:
    Jag tycker att det är fruktansvärt skrämmande när folk tror att en så liten manipulerar, jag vet inte hur många som sagt till mig "hon skriker ju bara för att hon vet att du plockar upp henne".
    Helt sinnessjukt. Om nu barn är så bra på att manipulera, varför kör de inte den taktiken när de är 2,5 och vill ha en glass?
    tobiq skrev 2011-07-04 22:32:16 följande:
    Som jag skrev i ett annat inlägg så sövde vi stora dottern i famnen varje kväll tills hon fyllde två, och ÄNDÅ lärde hon sig över en natt att somna helt själv i sin säng i eget rum, och inte en enda gång behövde hon skrika sig till sömns. Att hon sover i vår säng halva nätterna sen är en annan sak:)
    Underbart
    The Dimitra universe.
Svar på tråden Allvarligt talat, låter ALLA sina bebisar skrika sig till sömns?