• Altruism

Om man äter 1000 kcal om dagen...

Hej!

Ni kanske har sett min tråd? Tänkte fråga en sak!

Jag äter ett kosttillskott/måltidsersättning som heter New Form som ska både bränna fett samt dämpa aptiten och öka aktivitetsnivån. En portion innehåller endast 96 kcal. Jag äter också "30 days" vilket är en tablett med ungefär samma funktioner som New Form. Äter dessutom en portion vanlig mat + frukt.

Nu till min fråga...

Igår åt jag endast 998 kcal på hela dagen men var piggare, mättare och gladare än på mycket länge!

Det är ju inte jättebra att bara äta 1000 kcal om dagen men gäller det även om man mår bra? Hade jag varit yr/illamende eller liknande hade jag ätit något liksom. Är varken hysterisk eller har någon ätstörning.

Ni som VET, funkar det med 1000 kcal om dagen om man mår bra i kroppen?

Mvh A

• Svar på tråden Om man äter 1000 kcal om dagen...
  • JQs

Jag har hört att man inte ska äta under 1200 kcal per dag då kroppen då ställer in sig på svält och man då inte minskar i vikt lika mycket. Det är dock säkert olika från person till person också, hur mycket man ska få i sig beror ju på vikt, längd och hur aktiv man är...

• Jag är bara jag

1200 räknas som minimum för vad kroppen begär i TOTAL vila så 1000 är för lite. Du riskerar svält och därmed går du inte ner alls. Öka kalorierna och träningen istället.

• Altruism

Fast jag äter cirka 1300 kcal men 250 av dem försvinner på min "raska promenad" som jag tar dagligen...

• Altruism

Enligt sidan Shape up ska jag för min längd och vikt äta just 1300 kcal och förbruka 250 och då blir ju summan 1050 kcal per dag- eller hur? Jag mår verkligen kanon... Kroppen borde väl tala om ifall den inte mår bra?

• Jag är bara jag
    Altruism skrev 2011-07-05 10:48:19 följande:
    Fast jag äter cirka 1300 kcal men 250 av dem försvinner på min "raska promenad" som jag tar dagligen...
    Jamen då äter du ju inte 1000 utan hamnar bara där via motionen och det är en annan femma.
    1000 kalorier plus motion hade varit för lite,nu klarar du dig nog.
  • Kjell2
    Altruism skrev 2011-07-05 10:48:19 följande:
    Du kan inte skriva att du äter 998 kcal när du i verkligheten stoppar i dig 30% mera.

1300 kcal är väl vad många rekomnderar som en miniminivå för att som vuxen, någorlunda normal människa, som inte svetttränar och vill fungera hyfsat 
  • Altruism
    Jag är bara jag skrev 2011-07-05 10:52:43 följande:
    Jamen då äter du ju inte 1000 utan hamnar bara där via motionen och det är en annan femma.
    1000 kalorier plus motion hade varit för lite,nu klarar du dig nog.
    Ja, igår hamnade jag nog lite under (komiskt nog haha, när fanken har JAG ätit för lite av misstag ) men målet är att äta 1300 kcal och bränna 250 kcal. Så de skulle fungera då? Vissa dagar kanske jag förbrukar lite för mycket men då får jag ju också kompensera med att äta fler kcal. Jag ska äta lika mycket ÖVER 1000 kcal som jag förbränner på träning den aktuella dagen va?
  • Altruism
    Kjell2 skrev 2011-07-05 10:53:28 följande:
    Du kan inte skriva att du äter 998 kcal när du i verkligheten stoppar i dig 30% mera.

1300 kcal är väl vad många rekomnderar som en miniminivå för att som vuxen, någorlunda normal människa, som inte svetttränar och vill fungera hyfsat 
    Nä, det är sant men summan av det hela är ju att jag HAMNAR på 1000 kcal på en dag. Enligt sidan Shape up så det var därför jag skrev så...

men de dagar jag INTE förbrukar något alls mer än det man alltid förbrukar- ska jag då bara äta 1000?
  • Kjell2
    Altruism skrev 2011-07-05 10:56:43 följande:
    Nä, det är sant men summan av det hela är ju att jag HAMNAR på 1000 kcal på en dag. Enligt sidan Shape up så det var därför jag skrev så...

men de dagar jag INTE förbrukar något alls mer än det man alltid förbrukar- ska jag då bara äta 1000?
    Bättre att du äter lika varje dag

Sen är det här med förbränning vid motion väldigt osäkra siffror. Hur mycket extra du verkligen förbränner kan man bara gissa, det beror på tempo, höjdskillnad, din vikt, din teknik mm. 250 kcal för dina promenader är säkert en bra gissning men inget exakt värde, det kanske är 150 kcal eller 350 kcal. Inte ens pulsklockor och liknade ger mer än en gissning.
  • Altruism
    Kjell2 skrev 2011-07-05 11:04:13 följande:
    Bättre att du äter lika varje dag

Sen är det här med förbränning vid motion väldigt osäkra siffror. Hur mycket extra du verkligen förbränner kan man bara gissa, det beror på tempo, höjdskillnad, din vikt, din teknik mm. 250 kcal för dina promenader är säkert en bra gissning men inget exakt värde, det kanske är 150 kcal eller 350 kcal. Inte ens pulsklockor och liknade ger mer än en gissning.
    Nä, jag vet men jag är som sagt inte hysterisk ibland räknar jag kanske för mycket på min kycklingbit, ibland för lite, ibland för mycket för motionen och ibland för lite osv... Men jag hamnar ju på cirka 1000 kcal om dagen hur som helst... och det känns som om det är för jäkla lite egentligen... men jag mår ju BRA så då kanske det funkar anyway... jag är en liten tjej egentligen (om man bortser från mina kg ) nä men alltså, jag är ju bara 158 cm lång så det är ju inte direkt så att jag behöver äta lika mycket som majoriteten av vuxna människor. Förstår du hur jag tänker?
Svar på tråden Om man äter 1000 kcal om dagen...