• Kraxa

Vad uppfostrar du? Ett kön eller ett barn?

Har snöat in lite på detta med uppfostran. Hur svårt ska det vara att uppfostra ett BARN och inte en dotter eller son? Jag och en väninna har pratat mycket om detta och vi inbillar oss att man redan (de äldsta är två år) kan se skillnad på barnen: vilka som är barn och vilka som är "ett kön". Hur upplever ni andra detta? Vad uppfostrar ni? Vilka är era bästa tips för att uppfostra just barn, inte söner eller döttrar? Å handen på hjärtat? Hur uppfostrar du dina barn?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad uppfostrar du? Ett kön eller ett barn?
  • Serahjay

Man uppfostrar ju såklart ett barn med vikt åt det speciella könet.
    Det finns två kön av en anledning. Är det fel då att uppfostra en flicka till en flicka och pojke till en pojke?

• Dixie

klart man kan se skillnad på pojkar och flickor - de HAR olika kön - sedan anser jag att man ska ge sina barn samma förutsättningar i livet och att de inte ska begränsas till vad som uppfattas som typiskt manligt/kvinnligt!

TS - hur uppfostrar man ett barn?  

• Altruism

Jag uppfostrar ett barn men med vikt på vilket kön som barnet har. Det finns så mycket traditionella könsroller som måste brytas samtidigt som jag uppskattar att det fortfarande är en skillnad mellan kvinnor och män. Det finns ingen skillnad i kraven jag ställer på mina barn, kärleken jag ger till mina barn men det måste läggas mer vikt på vissa områden beroende på om man har en flicka eller en pojk eftersom att samhällets könsroller ser ut så.

• gryning2

Jag röstade på första alternativet fast det bär emot. Upplever att min son redan är väldigt skolad i könsroll och det beror säkert både på oss och omgivningen. Men jag kommer att försöka uppfostra honom till en jämställd man, inte en mansgris.

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • Emmies mamma

Jag har en dotter som alltid varit tjejig och en son som är väldigt grabbig. Dottern är tonåring nu och jag tror inte genus-begreppet var uppfunnet när hon var liten. Sonen som är tre har själv visat att han totalt går in i killmallen. Det gäller kläder, lekar och allt som han intresserar sej för. Jag ser ingen anledning att styra detta mer än att bjuda olika alternativ. Att säga att man uppfostrar kön känns främmande för mej. Jag anser att man fostrar individer och med allt snack om kränkande mot barn så tycker jag det är kränkande att inte låta dom vara som dom är.

• Dixie
    lövet2 skrev 2011-07-05 12:23:54 följande:
    Jag uppfostrar jämställda flickor och pojkar - inte könlösa neutrum.
  • Luullis
    lövet2 skrev 2011-07-05 12:23:54 följande:
    Jag uppfostrar jämställda flickor och pojkar - inte könlösa neutrum.
  • Kraxa

För det första tror jag alla är överrens om att barn oftast har antingen snopp eller snippa. Men jag uppfostrar inte min son till att bli en snopp. Ok? Så ska vi hoppa över detta med det biologiska könet. Däremot så förutsätter jag inte att bara för att min son har en snopp så har han alla de egenskaper som vi förknippar med manligt. Det är detta jag menar med att uppfostra ett barn, inte ett kön. Wilder - Vad tror du är anledningen med två kön? Jag skulle gissa på fortplantning och det tror jag inte det behövs någon uppfostran i. Lövet2 - Vad tycker du är ett könlöst neutrum? Å hur uppfostrar du jämställda pojkar och flickor? Å varför inte jämställda barn?

• Queenie70

Jag uppfostrar min pojke till en människa. Men jag försöker inte låtsas som om han inte har ett visst kön...och inom det könet lär jag honom att man får tycka om både blått och rosa, att man får vara arg och ledsen, glad och svag, och gilla dockor, glitter såväl som traktorer och batman.

Svar på tråden Vad uppfostrar du? Ett kön eller ett barn?