• Anonym (SvenssonMamma)

    Syskon tätt... Vad tänker ni på?

    Er själva och att ni vill ha småbarnstiden över snabbt? Eller att de ska ha såååå kul tillsammans och leka så att ni själva slipper? Vill ni se duktiga och produktiva ut i andra människors ögon och ploppa ut unge på unge? Finns faktiskt vetenskapliga studier som visar att barn som får syskon tidigt t ex presterar sämre i skolan då deras kognitiva inlärningsförmåga försämrats av att få mindre egentid med föräldrarna i ung ålder! Och är det ingen av er som undrar hur era äldsta verkligen mår när de får syskon och helt plötsligt regredierar. Börjar kissa på sig och tala bebisspråk. Hur tänker ni egentligen? :( Usch och fy tänker jag! Minst fyra år emellan helt klart...

  • Svar på tråden Syskon tätt... Vad tänker ni på?
  • mia83

    Vi blev oplanerat gravida med tvåan när dottrern var ett år. Vi valde att behålla pga att jag inte kunde försvara för mig själv att döda ett liv i mn mage när vi ändå ville ha syskon till vår dotter någon gång i tiden. Har gjort aborter tidigare, men det var inte riktigt lika lätt när man en gång hade fått barn..iallafall inte för mig. Skulle jag bli gravid nu så skulle det dock bli en abort, för det skulle inte gå.

  • Anonym (LLLL)

    Jag och min sambo tänkte försöka få en till bebis om ca 3 månader, våran son är nu ca 4.5 månad. Ser inget fel i att skaffa barn "tätt"
    Dessutom så tog det lite över 2 år innan vi vart med barn med första, så varför chansa och vänta 4 år för att sedan få vänta flera år till? 

  • mia83

    Och att ta ett kliv tillbaka är väl inte så vanligt när man är 0-3, det är väl vanligare när man faktiskt är lite äldre, typ 4-5? eller har jag fel?

  • SilverEmma

    Har 13 månader mellan mina och det passar oss utmärkt. Småbarnstiden går över snabbt (så jävla tråkigt) och sen behöver vi aldrig gå igenom det igen. Sen har ungarna galet roligt tillsammans så det passar ju också bra.

    På vilket sätt stör det dig att andra har tätt mellan barnen? Jag lovar dig att du inte behöver tycka synd om mina ungar.

  • lillaknas

    Men oj vaknat på fel sida? Alla gör väl som dom vill? Jag kommer ha 16 månader mellan mina barn, inget som jag ser som något problem utan som något positivt. Dom kommer ha stor glädje av varandra och kunna leka tillsammans, för barn tycker det är roligt med syskon att leka med. Jag har själv växt upp men en bror som var 1.5 år äldre och vi hade mycket glädje av varandra. Nej jag gör det inte för omgivningen ska se mig som duktig för jag ploppar unge efter unge, jag skaffar inte barn för omgivningens skull. Nej jag gör det inte för att få blöjperioden avklarad snabbt eller för att slippa leka med barnen. Jag gör det för jag vill, och för att det är mitt val. Jag anser att syskon som kommer tätt har mycket glädje av varandra, min sambo tycker lika som mig

  • Anonym (Babymama)

    Oj, vad är det som säger att syskon får mindre tid? Vad är det som säger att de kissar på sig och pratar bebisspråk? Allt det du talar om handlar om att DU som förälder misslyckats med att ge dina barn det som de behöver. Det handlar om att man som föräldrar helt enkelt får lägga ner ett jäkla jobb och SE TILL att barnen mår bra, det är inte svårare än så.

    Bara för att man har tätt mellan barnen så behöver det inte bli skit, inte om man är bra föräldrar. Länka gärna till studier, för jag gissar att du helt enkelt känner en eller två familjer där det inte gått så bra med tätt mellan syskonen...
    När det gäller vetenskapliga studier, visste du förresten att det publicerades studier då videobandspelaren gjorde sitt intåg i hemmen, vetenskapliga studier, som visade att barn med video hemma fick sämre tänder!
    Det visade sig dock ganska snabbt att den grupp av människor som köpte video var låg- till medelinkomstföräldrar som inte hade tid/råd/lust att engagera sig i sina barns kost och tandhygien, att de också köpte video för att barnen skulle sitta snällt hemma och inte tjata om tex bio var ett rent sammanträffande, MEN vetenskapliga studier slog altså fast att barn med video fick dåliga tänder. Tro inte på allt bara för att det är vetenskapligt....

  • marinassk

    Finns det faktiskt det? Oj oj oj inte bra inte... O de kan ju absolut inte bry sig om sina barn, nej för att visa att man älskar dem så väntar man ju fyra år. Det gör ju du? Att inte alla förstått att du har facit? Tänk vilka idioter som bara tänker på att behålla föräldrapenningen.
    Och tänk de som röker, dricker lite vin eller rent av lämnar sina barn en kväll för att umgås själva?! Förstod det inte att de måste ge upp all egentid när barnen kommer?

    Snälla du, tack för att du skrev denna tråd. Då vet jag precis vad jag ska säga till sambon som vill ha en till... Hahaha!

    Jag förstår att du är anonym, det skulle jag också vara med de fördomarna.

  • Nickan10

    Får inte alla göra som de själva tycker blir bäst !!! Man kan ha synpunkter åt båda hållen eftersom alla har olika uppfattningar.
    Jag har 5 år mellan mina barn och tycker det är precis lagom. Men de som har 1,5 år mellan sina barn tycker säkert att det är lagom. Vad är problemet? Vi ska väl inte vara stöpta i samma form!!

  • Jessa med 3

    Det är inte synd om våra barn heller! Vi har 19 mån mellan första och andra, 20 mån mellan andra och tredje. Alla tre har roligt tillsammans och vi känner inte alls igen din beskrivning. Dessutom är vi gamla nog och välutbildade nog att fatta egna beslut om våra liv!

  • Helena77

    Antar att ts är ett stort skämt...

    Våran äldsta var 17 månader när han fick syskon...han pratade väldigt tydligt och tidigt,slutade med blöja  rätt tidigt,tyckte det var jättespännande med lillasyster,var aldrig svartsjuk...

    har slutat 6:an och är nog en av dom duktigaste i sin klass,har lätt att lära sig och skitduktig på idrott mm.

    Jag är så extremt trött på detta skitsnack!

    Första barnet får om man skaffar syskon tätt 1-2 år själv med sina föräldrar och skaffar man barn med längre mellanrum får första barnet 4 år själv med sina föräldrar men har du tänkt på att andra,tredje,fjärde....får ingen tid alls själv med sina föräldrar bortsett från kanske ett dygn på BB.

    Det handlar inte ett dugg om att man ska slippa leka eller få måbarnstiden avklarad utan snarare handlar det om att man tycker att det är så underbart med barn och man vill ha fler i familjen.

    Man kan ju vända på det och undra om ni som vill skaffa med längre mellanrum tycker att det är jobbigt så man väntar tills första barnet kan klara sig själv?

    Låt alla skaffa hur många barn man vill och med vilken åldersskillnad och sköt er själva!    

Svar på tråden Syskon tätt... Vad tänker ni på?