• Anonym (SvenssonMamma)

Syskon tätt... Vad tänker ni på?

Er själva och att ni vill ha småbarnstiden över snabbt? Eller att de ska ha såååå kul tillsammans och leka så att ni själva slipper? Vill ni se duktiga och produktiva ut i andra människors ögon och ploppa ut unge på unge? Finns faktiskt vetenskapliga studier som visar att barn som får syskon tidigt t ex presterar sämre i skolan då deras kognitiva inlärningsförmåga försämrats av att få mindre egentid med föräldrarna i ung ålder! Och är det ingen av er som undrar hur era äldsta verkligen mår när de får syskon och helt plötsligt regredierar. Börjar kissa på sig och tala bebisspråk. Hur tänker ni egentligen? :( Usch och fy tänker jag! Minst fyra år emellan helt klart...

• Svar på tråden Syskon tätt... Vad tänker ni på?
  • Leone i Västerås

Jag har tolv månader mellan mina två äldsta barn och tycker det var perfekt att ha dem så tätt.  Allt flöt på, ingen syskonsvartsjuka, de har alltid lekt bra tillsammans (och nej, det äldsta barnet gik inte tillbaka i utvecklingen och det yngre utvecklades inte sämre på nåt sätt, snarare tvärtom)

Mellan sladdisarna är det också 12 månader, och det har fungerat precis lika bra som med de två stora.
    Jag tycker det är perfekt att ha psuedotvillingar, och har inte alls upplevt något negativt med det.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • spirituality

Jag har tätt mellan mina flickor (20 månader) och har aldrig upplevt några av de problem som TS räknar upp. Blir det problem mellan syskonen eller andra sakar, beror det nog på andra saker än åldersskillnaden mellan barnen. Alla barn och familjer är olika, för vissa är det perfekt att få syskon tätt och för vissa är det perfekta att det är fler år emellan. Man kan inte dra alla familjer över en kam.

• Nenne666

Dom där studierna som du TS påstår har gjorts stämmer inte det minsta in på hur det är med mina 2 pojkar, 8 och 7 år. Det går väldigt bra för dom i skolan och ingen av dom har bacat i utvecklingen. Det är väl kanske konsten att hålla isär dom 2 individerna dom faktiskt är. Jag gjorde det för att det blev så och jag ångrar inte en sekund att det blev såhär, tvärtom, jag skulle kunna göra det igen om jag ville ha mer barn.

• såffan

jag tänker tillbaka på min egen uppväxt med en bror som är 3 år äldre än jag och en som är 1,5 och vet hur mycket det var värt för mig, hur kul vi hade och jag vill att mina barn också ska kunna ha det så.

mina bröder som är 6 år yngre än jag har jag aldrig kunnat uppsatta på samma sätt förrens i vuxen ålder, därför skaffar jag syskon tätt...

• puss

ja, man tänker at tman vill ha så jävla mycket egentid det bara går och att man vill vara ifred, det är därför man skaffar en nyfödd, en ettåring och en treåring.

bara för att göra livet enklare.

I am a fast maschine I keep my motor clean
  • Anonym

Vad tänker du på som tror att det optimala i en familj nödvändigtvis är det optimal i en annan?

Vi har 2,5 år mellan våra tre barn (alltså samma mellan ettan och tvåan som mellan tvåan och trean). Det har varit jättebra!

Apropå skolprestationer så är den äldsta bäst i sin klass  

• Donum

Vi tänker att vi inte tänker ta risken att det inte blir några syskon för att vi har blivit för gamla. Därtill vill jag ha småbarnsåren samlade - då är man redan i ruljansen, har allt praktiskt på plats och det var inte så länge sedan nr 1 var där (minnet är bra men kort). Efter två missfall är det än tydligare för mig att det bara är att tacka och ta emot om vi får ett barn till. Det finns inte på kartan att försöka hindra det. Speciellt inte för att någon som inte vet bättre fått för sig att 4 års åldersskillnad är optimalt. 

• BymBym

Antal år mellan barnen har säkert betydelse. Men jag tror att det har större betydelse hur barnen är.

• Anonym (m)

Jag valde inte att få mina barn tätt utan det bara vart så jag kan inte med kondom då jag inte tål det och sen har jag gjort en operation som jag inte vill gå in på men det är en op som gör att jag inte kan klara av några andra preventinmedel alls och efter mitt sista barn så valde jag sterelisera mej eftersom jag inte ville ha fler barn

• Anonym

Jag föddes ett år efter min bror och han har alltid varit den smarta :)

Svar på tråden Syskon tätt... Vad tänker ni på?