• Norlin

Jobbig 3-åring

Vi har nog världens jobbigaste och barnsligaste 3-åring!!

Dom senaste dagarna har han varit som en ett åring och han gnäller för minsta lilla jämt.
    Jag är så trött på honom när han håller på så.
    Nu är det sista vckan på dagis, innan 4 veckors sommarlov. Och jag kan ju inte påstå 
    att jag ser fram emot att ha honom hemma så länge.

Som nu i morse så blev han skitsur för att han fick på sig en tröja som han inte ville ha. Vad ska man
    göra i en sådan situation? Låta han byta tröja eller låta han ha på sig den...  

• Svar på tråden Jobbig 3-åring
  • Norlin
    MorsningKorsning skrev 2011-07-06 07:27:57 följande:
    Lider med dig! Min son hade också en sådan period vid tre år (för tre månader sedan), jobbigt som attan! Man får komma ihåg att det är en del i deras utveckling och frigörelseprocess, även om man helst dunkar huvudet i väggen

Angående tröjan är det svårt då man inte känner ditt barn, men min son hade inte fått byta. Då brukar ingen tröja duga och allt blir bara fel för honom, jag försöker avleda istället... Däremot skulle jag nästa gång se om sonen vill välja själv (annars får man acceptera det mamma/pappa väljer).
    Ja, jade gärna viljat dunka huvudet i väggen måååånga gånger nu!
    Han fick inte byta tröja heller. Han fick ha den jag valde... Fast man kanske kan turas om?
    Varannan morgon får han välja, sen nästa morgon är det min/pappas tur att välja...  
  • Norlin
    Marnet skrev 2011-07-06 07:32:31 följande:
    Tror många 3 åringar e såna!? O e man bara 3 tycker inte jag man kan säga att barnet e barnsligt negativt, ja menar 3 år!?:) låt honom va med o välja kläder själv, så gör vi här hemma för att slippa såna småbråk!
    I morses var det kanske lite väl överdrivet från min sida... Har en dotter som nyligen blev ett år.
    Hon vakna vid 3 och ville gå upp då. Så jag fick gå upp med henne en timme, sen somnade hon igen.
    Sen skulle ju alla (utom pappan) gå upp vid  06.30 för frukost och sen dagis.
    Så jag var rätt trött imorses... 
  • Norlin

Vad skönt att det fler än jag som har såhär... Men det är väl tydligen vanligt i denna åldern. Bara hoppas att det släpper snart!

Lillave: Min son kan uppföra sig, bara han vill. Men han är inne i en väldigt jobbig/barnslig period nu.  

• Norlin
    HAPPYUS:  Samma här... Min son är också hemsk!! Han tjatar, bråkar och gnäller också om ALLT, hela dagarna!
    Även om man säger: "Om du är snäll, så kan vi ut och cykla en runda sen". Men ändå ska han hålla på att tjaffsa hela tiden... Vi köpte en cykelvagn igår.
    Han säger att han vill ut och cykla, men det är inte så kul att hitta på något när han håller på hela tiden! 
  • Norlin
    HappyUs skrev 2011-07-09 13:42:19 följande:
    Låter nästan som det är min son du pratar om. :P Mutningar och hot har ingen verkan i det här hemmet. Att prata lugnt funkar inte, att höja rösten en snäpp funkar inte. Till slut så orkar man ju inte ta några kamper längre.
    Nej, inget fungerar just nu. Pratata snällt eller höja rösten... NO WAY! Fungerar inte med mutningar här heller. Inte ens om vi har köpt godis. Han fortsätter ändå.
    Blir man arg på honom, så skrattar han bara åt en. Känns inte ens lönt att skälla  på honom längre...
  • Norlin

En sak till som verkligen irriterar mig, är när man tex säger:

Jag: Så, nu är kaffet snart färdigt.
    Han: Vad sa du?
    Jag: Nu är kaffet snart färdigt (med lite högre ton)
    Han: vad sa du?
    Jag: NU ÄR KAFFET SNART FÄRDIGT! (med tydlig och hög ton)
    Han: Men du får inte säga samma hela tiden (lite gnälligt) 

Man hör ofta: "Du får inte säga så" och "Du får inte göra så".... SKIT JOBBIGT!! Demon

• Norlin
    Patzie skrev 2011-07-10 20:33:10 följande:

min tre åring låter som en siren. Inget fungerar mys, beröm, hot indragen godnatt saga. Kissa i blöjan men vill ibland prova kalsonger vilket är mycket bra förrutom att han kissar överallt hela tiden. Samtidigt super mammig och väldigt noga med att putta bort storebror 5 från mamma. Jag klarar honom bättre än pappa som blir vansinnigt förbannand på honom. Men jag förstår honom det är dumma pappa hela tiden och nej byt inte blöja bara mamma. KÄnner att jag inte räcker till min äldsta

Ja, samma här. Har en dotter som är ett år också. Och hon tar ju en hel del tid.
    Ändå tycker sonen att JAG ska göra ALLT med honom. Och dottern är också väldigt mammig. Så om man kunde klyva sig själv på mitten, skulle jag gärna göra det Glad 
    Sonen har slutat helt med blöja på dagen. Har varit väldigt smärtfritt faktiskt. Använder bara blöja på nätterna. 
  • Norlin

Kollade inte vad hur mycket hon hade växt innan jag skrev...
    Kollade precis. När hon var 9 månader, vägde hon 8,500 kg.
    När hon var 10 månader, vägde hon 8,520 kg
    När hon var  11 månader, vägde hon 8,590 kg.
    Och växt 0,5 cm på dom två månaderna... Hon ska in på ett års kontroll och spruta imorgon. 

• Norlin

Det lät som en bra idè Ina w Glad
    Speciellt det där med att vi mammor kan sova under tiden! Känner mig som ett levande Spöke vissa dagar!

• Norlin

Skönt att höra att i stort sett alla 3åringar är sådana! Så man inte är ensam om att ha en jobbig 3 åring.

Vi hade soc här förra veckan. Och då pratade vi just om detta, hur jobbig sonen är.  
    Visst, en 3åring testar sina gränser och ser hur mycket dom kan och får bestämma. Men man vill ju ändå inte att dom ska bestämma för mycket. Dom är ju fortfarande små. 
    Men dom från soc verkade inte fatta hur jobbig sonen kan vara egentligen...  Dom träffar ju inte honom i sitt rätta jag... Utan, så fort det är folk hemma, så kan han bli en ängel. Man kan nästan se vingarna på ryggen Cool

Men om dom skulle träffa sonen, som han egentligen är, skulle dom antagligen ändra åsikt om det...

• Norlin

Tvillingfar: Jadu, tänk om det ändå hade funnits det Glad Den hade nog blivit slutsåld fort!

• Norlin

Har också tappat humör och allt!!!

Dom senaste dagarna har sonen varit  riktigt jobbig!! Speciellt mot mig. Men det är väl bara för att jag tar lillan (1 år) 24 timmar om dygnet. Men jag försöker spendera så mycket tid med sonen som möjligt ändå. 
    Han lyssnar inte ett dugg på vad jag säger till honom, han har börjat sparka och slå oss, han spottar mot oss, skriker åt oss.
    Så här illa har det aldrig varit innan!  

• Norlin

Sonen kan vara helt underbar vissa dagar faktiskt...

Som igår tex.
    Så gick vi till stranden och träffade en av hans dagis kompisar och hennes mamma. När vi kom hem så fikade vi, sen åkte sambon/barnens pappa till jobbet, så jag och barnen gick till lekplatsen och var där en stund. På vägen hem plockade vi med några stenar som vi ska måla på med fingerfärg.

Men det är så fort jag är ensam med barnen, kan han vara hur snäll som helst. Men så fort sambon kommer hem, så tvärvänder ALLT!  Då blir han elak mot alla igen, inkl. mig.  

Svar på tråden Jobbig 3-åring