• Norlin

Jobbig 3-åring

Vi har nog världens jobbigaste och barnsligaste 3-åring!!

Dom senaste dagarna har han varit som en ett åring och han gnäller för minsta lilla jämt.
    Jag är så trött på honom när han håller på så.
    Nu är det sista vckan på dagis, innan 4 veckors sommarlov. Och jag kan ju inte påstå 
    att jag ser fram emot att ha honom hemma så länge.

Som nu i morse så blev han skitsur för att han fick på sig en tröja som han inte ville ha. Vad ska man
    göra i en sådan situation? Låta han byta tröja eller låta han ha på sig den...  

• Svar på tråden Jobbig 3-åring
  • MorsningKorsning

Lider med dig! Min son hade också en sådan period vid tre år (för tre månader sedan), jobbigt som attan! Man får komma ihåg att det är en del i deras utveckling och frigörelseprocess, även om man helst dunkar huvudet i väggen

Angående tröjan är det svårt då man inte känner ditt barn, men min son hade inte fått byta. Då brukar ingen tröja duga och allt blir bara fel för honom, jag försöker avleda istället... Däremot skulle jag nästa gång se om sonen vill välja själv (annars får man acceptera det mamma/pappa väljer).

• MorsningKorsning

Kan säga att för min son gick den här perioden över bara på en natt, han var mycket gnällig ena dagen och sedan sig själv andra dagen!

Semester kan ju vara bra också, ni får båda ladda batterierna samt att det är mer flexibelt med tid

• Marnet

Tror många 3 åringar e såna!? O e man bara 3 tycker inte jag man kan säga att barnet e barnsligt negativt, ja menar 3 år!?:) låt honom va med o välja kläder själv, så gör vi här hemma för att slippa såna småbråk!

• Norlin
    MorsningKorsning skrev 2011-07-06 07:27:57 följande:
    Lider med dig! Min son hade också en sådan period vid tre år (för tre månader sedan), jobbigt som attan! Man får komma ihåg att det är en del i deras utveckling och frigörelseprocess, även om man helst dunkar huvudet i väggen

Angående tröjan är det svårt då man inte känner ditt barn, men min son hade inte fått byta. Då brukar ingen tröja duga och allt blir bara fel för honom, jag försöker avleda istället... Däremot skulle jag nästa gång se om sonen vill välja själv (annars får man acceptera det mamma/pappa väljer).
    Ja, jade gärna viljat dunka huvudet i väggen måååånga gånger nu!
    Han fick inte byta tröja heller. Han fick ha den jag valde... Fast man kanske kan turas om?
    Varannan morgon får han välja, sen nästa morgon är det min/pappas tur att välja...  
  • Norlin
    Marnet skrev 2011-07-06 07:32:31 följande:
    Tror många 3 åringar e såna!? O e man bara 3 tycker inte jag man kan säga att barnet e barnsligt negativt, ja menar 3 år!?:) låt honom va med o välja kläder själv, så gör vi här hemma för att slippa såna småbråk!
    I morses var det kanske lite väl överdrivet från min sida... Har en dotter som nyligen blev ett år.
    Hon vakna vid 3 och ville gå upp då. Så jag fick gå upp med henne en timme, sen somnade hon igen.
    Sen skulle ju alla (utom pappan) gå upp vid  06.30 för frukost och sen dagis.
    Så jag var rätt trött imorses... 
  • Makka Pakka

Exakt sån är vår 3-åring nu. Har gnällt hela morgonen nu.. inget duger och allt är feeeel..
    Han går också sista veckan på fsk (går bara 15 h/v)  sen ska han vara hemma i 5 veckor.. kul Obestämd
    När vi är ute vill han in, när vi är inne vill han ut.. han vill inte ta på sig skorna, sen när de är på så vill han inte ta av sig dom. Har också en nyfödd så det blir jobbigare också..

hoppas det går över snart!

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Tullemi

Min dotter är snart 3,5 år och det är bråk hela dagarna. Hon har givetvis ljusa stunder då hon är strålande glad, men dessa stunder är ganska få. Hon gnäller fram nästan varje mening och säger dumma saker när hon blir arg, skriker och gapar. Gråter som en stucken gris när hon blir tillrättavisad. Igår hade hon en knäpp-passpåca 2timmar i sträck, suck suck. Tråkigt med allt detta bråk för hon är egentligen världens finaste....

Milea 080217 Lucas 100202
  • MorsningKorsning

Ts: tycker han det är kul kan han ju få välja varje dag. Jag är en sådan som haft en son i totalsjuka kombinationer för att han valt det mest färgglada, men han känner ju sig jättefin Vi föräldrar väljer bara då han inte vill. Men vill man ha matchande kläder så

• PerG

Man får ibland välja sina konflikter om man ska orka med... ;)

I situationer med klädval så brukar jag ibland ta fram två alternativ och be honom välja istället för att bara ge honom ett plagg att sätta på. Då får han känna at han väljer samtidigt som man slipper stå och gå igenom hela klädlådan varje morgon! ;)

• Habanero85

ett tips är att kvällen före välja kläder, då slipper ni den disskussionen på morgonen Glad

Svar på tråden Jobbig 3-åring