• Anonym (Mamina)

Varför blev DU tjock?

Ja varför? Själv har jag varit överviktig 2 ggr i livet. Dels när jag flyttade hemifrån efter gymnasiet och nog hade rätt dålig koll på att bacon, crème fraish och pasta inte var någon lämplig middag (i vart fall inte varje dag). Dessutom blev jag en riktig godisråtta. La på mig 12 kg hur lätt och snabbt som helst. De kilona satt i ett par år och ett par blev kvar. Dels efter min första graviditet då jag gick upp massor och inbillade mig att amningen skulle ta bort allt. Icke! De kilona hade jag precis börjat gå ner när jag blev gravid igen. Men då gick jag tack och lov inte upp lika mycket! Idag väger jag några kilo mer än jag skulle önska men är inte överviktig. Men jag vet med mig att jag lätt går upp. Att medan andra magrar av stress och sorg t ex lägger jag på mig. Hur är det med dig? Hur blev du tjock? Var det tillfälligt eller beständigt? Vad är dina "fällor"?

• Svar på tråden Varför blev DU tjock?
  • La Lola

Lat och äter fel.
    Helt enkelt.

Jag har varit överviktig sen jag var 20 ungefär.
    Så länge som jag bodde hemma var jag smal som en sticka (där levde jag på mammas taskiga mat och åt chips varje dag).

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Luullis

Åt fel under graviditeterna. Med första gick jag upp över 30 kg(inte vätska utan fett!) och andra gången 23 kg. Nu är jag inne på tredje graviditeten på 4 år och har faktiskt inte gått ner allt mellan barnen.

Denna graviditet har jag än så länge gått upp 7 kg(vecka 31) och hoppas på att kunna hålla det nere. När ungen är ute ska jag ta tag i träning och kost på riktigt.

• Anonym

Jag blev sjuk. Levde ett väldigt aktivt liv, fick en sjukdom som gjorde det svårt att fortsätta ett sånt liv. Den minskade motionen tillsammans med ytterligare en sjukdom (hypotyreos) gjorde att jag ökade massor i vikt.

• Serahjay

Första ggn jag ökade i vikt var när jag började på p-piller. Gick upp 10 kg. Och dom var svåra att få bort. Spec eftersom man inte kan banta på godis,och skräpmat :D

Gick ner en massa på cambridge. Började illa nog på p-piller igen (10 år senare) och gick upp 10 kg IGEN!

Nu e jag gravid så nu skiter jag i om jag e tjock eller inte :D

• Anonym

Ensamhet och tristess fick mig att äta som tidsfördriv, överätning och sen blev en nedåtgående spiral med beteende

• umf

Jag gillar att äta och är någorlunda lat. Tycker om alla onyttiga saker som man ska akta sig för.

• karet

Jag är godosråtta samt att jag äter alldeles för stora portioner. Själva maten jag äter är rätt bra me som sagt, alldeles för stora portioner, plus att jag har lätt för att småäta.

Har varit överviktig i perioder. Var normalviktig innan min första graviditet då jag gick upp 37kg. Detta gick jag ner alltihop lagom tillslag blev gravid igen, och där är jag nu, i v 25 med än så länge 13kg viktökning.

Tränar gör jag dock, ca 4-6 gånger i veckan, rätt hårda pass. All annan tid är jag lat :P

• Kimmice

Gick upp 25kg första graviditeten och fick en överfunktion i sköldkörteln några månader efter förlossningen.
    Hade då 8kg kvar att gå ner men så fort de dämpade medicinerna sattes in började jag gå upp i vikt, oavsett vad jag åt. :/
    Nu är jag frisk från det men gravid igen, så kan ju inte banta men i vecka 32 har jag nu gått upp 3 kg så väger nästan lika mycket som efter första graviditeten.

Hoppas att överfunktionen inte kommer triggas igen efter denna förlossning... då gråter jag.   

• Anonym

Är fet för att jag levde utan förbränning i kroppen med en sjukdom som heter hypotereos. Fick depression och åt medicin som gjorde mig ännu fetare. Så har ej ätit mig tjock men hatar mig själv ändå

• Anonym (Mamina)

Sköldkörtelsjukdom,, graviditeter, hormoner (p-piller) och så depression ( med medicinering) verkar vara några av skälen att vi går upp i vikt. Och förstås fel eller för mkt mat i kombination med för lite rörelse. Ålder då? Jag tycker f f a att det känns som att det var lättare att ta sig ner några kilo när jag var yngre än nu. Men det kan säkert ha många orsaker.

Svar på tråden Varför blev DU tjock?