Varför blev DU tjock?
När jag var 18 var jag högst normalviktig med mina 48 kg till 158 cm.
Då flyttade jag dock utomlands ensam för att plugga, jag slutade då med båda de sporter jag innan hade tränat ganska mycket i och skaffade mig sämre matvanor. Vattnet gick inte att dricka ur kranen och en flaska cola kostade lika mycket som en flaska vatten och jag lagade bara mat jag gillade vilket tyvärr inte blev så mycket grönsaker.
Det var dock året efter när jag slutade röka som de första 10 kg kom. Sedan trillade det nog dit en 3-4 kg de närmaste 4-5 åren. Men jag promenerade mycket och hade ganska aktiva jobb så jag kom undan ganska bra med läsk, chips och fet mat.
När jag flyttade hem till Sverige var jag 25 år och vägde ca 62 kg. Jag skaffade mig ett "riktigt jobb" på kontor och bodde helt plötsligt väldigt nära tunnelbanan. Utan vardagsmotion och med stigande ålder la jag på mig en 10 kg till första året.
Sedan träffade jag min man som lärde mig att äta större portioner mat och helt plötsligt vägde jag 80 kg. Började banta men det blev mest bara ner 10 kg och sedan upp lika mycket eftersom jag inte la om vanorna i grunden.
När vi började med IVF så gick jag upp ganska mycket av kombinationen tröstätning, hormoner, graviditeter och missfall. När min man sedan blev så sjuk så vi fick avbryta våra behandlingar så sket jag i allt och tröståt för jämnan, som mest vägde jag över 100 kg.
Men eftersom vi verkligen längtar efter barn så har jag nu gjort en riktig kraftansträngning och lagt om mina matvanor och gått ner till 78 kg. Fortfarande för mycket men på rätt väg.
Det jag är mest ledsen över är nog att jag blev så läskberoende och att jag tappade all sport när jag flyttade, jag gillar verkligen inte gymmet men det är för svårt att komma tillbaka i de lagsporter jag spelade så här många år senare.