• Alvi

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...
  • Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?
  • sirisdotter
    Mariaaa skrev 2011-07-06 10:41:57 följande:
    Jag ville verkligen amma men min dotter förstod inte hur man skulle ta bröstet att hon bara sög sönder min bröstvårta. Men med amningsnapp kunde jag amma 1 måndan tills det att jag vart så magsjuk att det var en fara för mig att fortsätta amma (gick ner massa och fick inte i mig något alls).
    Så det var inget jag valde. Men med nästa barn ska jag försöka amma längre :)
    Släppte BB hem er trots att ni inte fått ordning på amningen??
  • Jaja88

Om jag räknas som ung (22 när sonen föddes) så var det för att jag inte kunde amma. Jag hade fel på utdrivningsreflexen helt enkelt! Tråkigt, men jag tror inte att lillkillen mår dåligt för det.

Däremot gjorde jag det, när folk såg ner på mig när jag gav honom flaskan och även de som kommenterade.
    När sonen var 8 månader och fick magsjuka (blev smittad av pappa), så fick jag höra. "Så går dte när man inte ammar sina barn"

Varför säger man sånt? Jag blev verkligen ledsen. Som att det skulle vara mitt fel!

• sirisdotter
    Momalicious skrev 2011-07-06 10:45:08 följande:
    Jag är 21 och ammade bara min son i en månad. Han tog bara ett bröst och tillslut så funkade det inte mer bara. Hoppas såå jag kan amma nästa barn, har fortfarande ångest över att han bara ammades så kort tid.
    Släppte BB hem er innan babyn lärt sig att ta båda brösten?
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-06 17:26:11 följande:
    Släppte BB hem er innan babyn lärt sig att ta båda brösten?
    Är du på riktitgt? Det bestämmer fan inte BB.
  • ylma

Jag tycker det verkar vara vanligare att lite äldre mammor flaskmatar för att kunna lämna på förskolan så tidigt som möjligt.

• sirisdotter
    Waldo skrev 2011-07-06 11:15:59 följande:
    Nej, jag har faktiskt ingen försvarsställning.
    För mig är det helt ok att jag inte ammade. Vi hade det jättebra .

Men jag är genuint intresserad av hur man resonerar, när man går in, ganska stenhårt som vissa gör i denna tråden och säger att man utsätter sitt barn för risker när man inte ammar.
    Man är ganska hård mot dom som väljer att inte amma

Men sedan finns det dom som jag, som inte kan amma och då är det helt plötsligt helt ok.
    Då vill man inte prata om att man utsätter sina barn för några risker längre. Då vill man helt plötsligt släta över alla faror med ersättning
    Jag blir ärligt faschinerad över hur detta går ihop.
    Antingen har man den tuffa inställningen att man utsätter sitt barn för fara om man inte ammar, eller så har man den mer pragmatiska inställningen att ammar man inte så gör man det bästa man kan och det är flaskmatning
    Tja,  bra för er att det gick bra  för er med ersättning.   Har nyss häpnat över ett par andra trådar där otaliga olika fabrikat på ersättningar nämns.  De små liven  har fått eksem,  skrikit i ett sträck,   blivit förstoppade,  visat tecken på   komjölksallergi eller vad det heter.   Fått en så stinkande avföring att ingen av föräldrarna velat byta bajsblöja på sitt barn.   När jag läste det var jag verkligen lycklig att mitt barn,  och barnbarnet,  ammats utan problem.
  • Mina3prinsar
    sirisdotter skrev 2011-07-06 17:25:14 följande:
    Släppte BB hem er trots att ni inte fått ordning på amningen??
    Jag har 4 barn (fick första när jag var 17) Och jag har åkt hem efter 6 timmar varje gång,ingen har frågat om ammningen fungerat,Fast det gjorde den,och jag har ammat i sträck i 5 år,Nu väntar jag mitt 5de barn,och kommer då ha haft uppehåll i ammningen ca 5 månader,så det blir väl ett par år till där kan ja tänka,sammanlagt har jag redan ammat 7 år av mitt 27 åriga liv,så visst finns det unga som ammar =)
  • sirisdotter
    susa skrev 2011-07-06 13:38:00 följande:
    -Förresten så går det ju mode i amning också. På 70-talet skulle man inte amma för man visste inte vad som fanns i brösmjölken. Det var mycket bättre med ersättning för då visste man vad banet fick i sig.
  • sirisdotter
    förvirrande skrev 2011-07-06 13:59:41 följande:
    Det jag reflekterat över är hur många som "inte kan amma" De har inte mjölk.... Men jag trodde att kvinnorbrösten var gjorda för det? Inte fasen är det enkelt hela tiden och vi alla som ammar har nog stött på problem under vägen också men jag anser att allt för många ger upp och faller för enkelheten med flaskmatning.

Dettta gäller spklart inte dem med uppenbara hinder.

Men hur gjorde man förr i tiden? Dog ungarna av matbrist då?
    Tja,  en del gjorde väl det.   Du kanske har läst Mobergs  Utvandrarna?
  • Ung Mamma 91

Jag försökte över hela mitt hjärta att amma mitt barn , ville verklingen de och mådde dåligt då de inte als fungerade  :( de blev att ta till ersättning , försökte i 1 mån sedan gav jag upp. Min kommpis där emot ammade sin enda till 6 mån , ( 2 år äldre enn mig) fungerade bra för henne. Dedär tror jag inte har något med att göra att man e ung. Nu väntar vi andra och nu ska jag försöka så gott jag kan igen! banne mig , de ska funka!

Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?