• Anonym (Förvånad!)

Hur bor folk egentligen!?!?!? Stökigt, smutsigt och fult hos folk

Jag har senaste tiden fått titta in en en hel del hyreslägenheter och har helt ärligt blivit förbluffad över hur folk bor!
    Detta är i både småstäder och större, barnfamiljer, äldre par och unga människor.

Varje gång jag har kommit ut från lägenheten har min reaktion varit "Herregud, hur bor folk, hur kan man trivas med att ha det så?!?" 

Stökigt, grejer överallt, det luktar från husdjur eller ännu värre, det luktar fimp. Travar med kläder på matbordet, ful inredning (jag förstår att smaken är som baken, men finns det verkligen folk som gillar inredningsstilen "gammalt och slitet"?)
    Smutsiga kök och badrum osv.. Travar med disk som luktar...

Jag har själv barn och ett vanligt arbete med vanlig lön, men jag skulle aldrig kunna bo så! Visst blir det lite stökigt hemma hos oss till och från, men varje kväll när barnen somnat plockar vi upp leksaker, röjer i kök och plockar undan allmänt och ser till att det är fint. Vi använder inte matsalsbordet som tillfällig (eller semi-permanent) garderob, när jag har haft katt så har jag sett till så att det aldrig luktar från lådan eller ligger sand utanför, röker tycker jag att man gör utomhus. Jag älskar gamla möbler och vi har många sådana, men gamla och fina, hela och rena. 

Jag vet inte var jag vill komma med detta, men än att uttrycka min förvåning över att så många verkar bo i vad i mina ögon skulle vara förväntat i en alkoholist-lägenhet i någon sämre förort.

Är det någon som upplevt samma sak?  

• Svar på tråden Hur bor folk egentligen!?!?!? Stökigt, smutsigt och fult hos folk
  • Mariohn

Jag skiljer på stökigt och skitigt. Här är alltid ganska välstädat eftersom jag gillar att ha det snyggt omkring mig. Ibland blir det lite stökigt men aldrig SKITIGT. Skit är äckligt. 

• Lindreas

Jovisst kan jag hålla med dig till viss mån. Många verkar inte bry sig. Men just det här med gammalt och slitet, och kanske också fult, det kan vara så att personen i fråga inte har råd med något annat. Eller saknar intresset helt. Så kan jag känna ibland, jag kan titta på vår lägenhet och känna att man kunde göra det så mycket bättre. Men jag saknar intresse och talang för att inreda.

• Anonym (Fy fan)

Min kompis lägenhet stiiiinker och det är alltid skitigt! Hon ursäktar sig alltid och säger att tiden inte räcker till... Ska då tillägga att hon är arbetslös och spenderar sina dagar i lekparken med en kopp kaffe!

• Anonym (Förvånad!)
    Lindreas skrev 2011-07-06 15:00:42 följande:
    Jovisst kan jag hålla med dig till viss mån. Många verkar inte bry sig. Men just det här med gammalt och slitet, och kanske också fult, det kan vara så att personen i fråga inte har råd med något annat. Eller saknar intresset helt. Så kan jag känna ibland, jag kan titta på vår lägenhet och känna att man kunde göra det så mycket bättre. Men jag saknar intresse och talang för att inreda.
    Jag förstår absolut om man inte har råd att köpa snyggaste soffan på BoConcept för 50.000 kr, men det finns hela och rena soffor på blocket för någon hundralapp, varför väljer man då att ha kvar en trasig, smutsig och illaluktande soffa? 
    Och som sagt, jag pratar om normala familjer i normala lägenheter, inte fattiga områden eller så, utan vad som i mina ögon verkar vara medelsvensson, precis som jag.
    Om medelsvensson inte har råd att ha en hel soffa, så är det något som är väldigt galet med vårt land... 
  • varfördåför

jag ser endel hus och hem också av olikaanledningar, men jag känner tvärt om, jag förundras ofta över att folk har det så himla fint och tilrättalagt. Jag förstår inte det mysiga med att bo i något som ser ut som en inredningstidning. (men skitigt och illaluktande är ju aldrig trevligt såklart, har dock aldrig varit med om att vara hem till någons om har det så)

nepp... kan inte stava... sorry!
  • Anonym (Förvånad!)
    varfördåför skrev 2011-07-06 15:08:45 följande:
    jag ser endel hus och hem också av olikaanledningar, men jag känner tvärt om, jag förundras ofta över att folk har det så himla fint och tilrättalagt. Jag förstår inte det mysiga med att bo i något som ser ut som en inredningstidning. (men skitigt och illaluktande är ju aldrig trevligt såklart, har dock aldrig varit med om att vara hem till någons om har det så)
    Är detta bostadsrätter eller hyresrätter som du ser?  För jag kan också uppleva att det är en enorm skillnad på dom som äger sitt boende och på dom som hyr. 
    Detta trots att det många gånger handlar om ungefär lika kostnader för boendet.  
  • zygoma girl

Tja, städa är ju inte det skojigaste jag vet här i världen direkt. Och speciellt på sommaren är vi knappt inomhus ändå så hela vardagsrumssoffan är full med tvätt. Ingen har den minsta lust att börja sortera upp högen sålänge det är fint väder ute.

Skitigt är relativt, det som är välstädat för den ena är äckligt för den andra. Men unken doft och mögel på diskbänken är det nog få som strävar efter.

• Planon

Konstigt, jag tycker de flesta har det ok hemma. En del orkar väl inte städa lika ofta/prioriterar inte kvällsplock framför egentid....

• Anonym (Förvånad!)
    zygoma girl skrev 2011-07-06 15:15:55 följande:
    Tja, städa är ju inte det skojigaste jag vet här i världen direkt. Och speciellt på sommaren är vi knappt inomhus ändå så hela vardagsrumssoffan är full med tvätt. Ingen har den minsta lust att börja sortera upp högen sålänge det är fint väder ute.

Skitigt är relativt, det som är välstädat för den ena är äckligt för den andra. Men unken doft och mögel på diskbänken är det nog få som strävar efter.

Jag förstår väl också att ingen sätter igång och storstädar när det är vackert väder och kan vara ute istället, 
    men det jag har upplevt är att det varit så oavsett årstid och väder.

Med smutsigt menar jag liksom folk som äter middag, ungarna spiller, man äter färdigt och går därifrån. Ställer disken på diskbänken, och sen får allt stå till nästa dag och matfläckar får stå och torka in på bordet, varför torkar man inte bordet på en gång efter middagen? Och hur kan man sedan lägga en trave med ren tvätt på samma bord?

Angående klädhögen i soffan... någon gång på dagen måste ni väl gå in ändå? Solen går ner och man kanske vill sitta och titta på tv? Hur gör man då med denna hög? Kläderna blir dessutom dammiga och har man husdjur t ex så blir det massa hår på dom om dom får ligga framme i flera dagar.
    Varför lägger man dom i soffan och inte garderoben på en gång? Det kan väl ligga osorterat i en garderob istället för i soffan i vardagsrummet? 
  • sextiotalist
    Planon skrev 2011-07-06 15:19:18 följande:
    Konstigt, jag tycker de flesta har det ok hemma. En del orkar väl inte städa lika ofta/prioriterar inte kvällsplock framför egentid....
    Här också, de flesta jag känner har det hyfsat OK.
    Nu måste jag erkänna, vi har det stökigt hemma, ingen har haft lust att göra mer än ytlig städning de senaste veckorna. Men det ser ändå inte ut som en svinstia, men en pedant hade fått slag.
    Jodå, vissa saker hålls rent, toalett och badrummet. Men jag har inte torkat ett golv på tre veckor. Det är roligare att vara utomhus och arbeta i trädgården nämligen
Svar på tråden Hur bor folk egentligen!?!?!? Stökigt, smutsigt och fult hos folk