• Anonym (Förvånad!)

Hur bor folk egentligen!?!?!? Stökigt, smutsigt och fult hos folk

Jag har senaste tiden fått titta in en en hel del hyreslägenheter och har helt ärligt blivit förbluffad över hur folk bor!
    Detta är i både småstäder och större, barnfamiljer, äldre par och unga människor.

Varje gång jag har kommit ut från lägenheten har min reaktion varit "Herregud, hur bor folk, hur kan man trivas med att ha det så?!?" 

Stökigt, grejer överallt, det luktar från husdjur eller ännu värre, det luktar fimp. Travar med kläder på matbordet, ful inredning (jag förstår att smaken är som baken, men finns det verkligen folk som gillar inredningsstilen "gammalt och slitet"?)
    Smutsiga kök och badrum osv.. Travar med disk som luktar...

Jag har själv barn och ett vanligt arbete med vanlig lön, men jag skulle aldrig kunna bo så! Visst blir det lite stökigt hemma hos oss till och från, men varje kväll när barnen somnat plockar vi upp leksaker, röjer i kök och plockar undan allmänt och ser till att det är fint. Vi använder inte matsalsbordet som tillfällig (eller semi-permanent) garderob, när jag har haft katt så har jag sett till så att det aldrig luktar från lådan eller ligger sand utanför, röker tycker jag att man gör utomhus. Jag älskar gamla möbler och vi har många sådana, men gamla och fina, hela och rena. 

Jag vet inte var jag vill komma med detta, men än att uttrycka min förvåning över att så många verkar bo i vad i mina ögon skulle vara förväntat i en alkoholist-lägenhet i någon sämre förort.

Är det någon som upplevt samma sak?  

• Svar på tråden Hur bor folk egentligen!?!?!? Stökigt, smutsigt och fult hos folk
  • Anonym (Lortgrisen)

Mitt hem ser precis ut så som du beskriver. Inte för att jag inte hinner, utan för att jag prioriterar annat. Jag arbetar heltid och deltidsstuderar, plus att jag har en liten härhemma. Nu när det är semester lägger jag varje minut på mitt barn och på att vara social (hemma hos andraSkrattande) Jag skulle aldrig bjuda hem någon till vårt hem i detta skick men om de kommer oinbjudna får de skylla sig själva. Tungan ute

Givetvis ser inte detta hem ut så här varje minut alla veckor om året en trevlig weekend med protesterande katter har dragit ner hemmet under en godkänd lägstanivå. Jag städar två gånger i veckan och plockar varje kväll men det räcker inte för att hålla undan tvätthögar och grus på golvet i hallen. 

Vet inte varför du snokar i andras hem men tänk på att alla hem kan se rätt dräggiga ut om man stövlar in i fem minuter fel tid på dagen, fel dag i veckan.  Vet folk om att du ska komma?

De flesta här inne berättar att de plockar efter barnen lagt sig, hur många hem har du besökt vid halv tolv på natten då jag oftast fixat klart? Innan dess kan det se ut som fan, och om min sambo lämnat barn så är köket skinande rent efter frukost, annars får jag ta det på kvällen....

Lycka till med att reta upp dig för småsaker Skrattande för om detta är det jobbigaste i ditt liv så lever du nog gott utan större sorger!

• Anonym (Sofia)

och tänk de hem jag besöker där är det i regel precis tvärtom. Jag blir ständigt förvånad över hur fixade, rena/ städade  och påkostade hem folk har.

• Mandel

Jag har många gånger blivit så förvånad när man kommer hem till folk för första gången. Det kan vara arbetskamrater eller nya vänner.
    Personligt är de väldigt måna om sitt utseende med välsminkade ansikten, moderna kläder, manikyrnaglar, det tränas på gym osv. och så har de inte ens ork (tid?) att plocka iordning och dammsuga bort det värsta i sitt hem när de bjuder hem folk?

En ex vän var alltid så stolt över att hennes toalett alltid var så ren och fin, men vad spelade det för roll att det inte var fartränder i den när övriga badrummet och resterande av huset såg ut som en krigszon? Dammlager, kläder, saker i drivor, smutsig disk osv.

Eller alla dessa soppåsar som folk ställer utan för dörren och som sedan står kvar när gästerna kommer...

Var bjuden på midsommarfirande en gång där värdinnan fått hjälp att städa i huset av en väninna, de glömde bara att gömma/tömma skurhinken som stod kvar i hallen. Det vattnet var som vattnet i en vattenpöl på en lerig grusväg när en bil precis har åkt igenom pölen...

Jag är nog mer förundrad över att folk lägger en massa pengar på ny inredning för att det ska se fint ut, men sedan inte bryr sig om ordning och reda. Hellre ett slitet men rent golv än ett nytt som är skitigt!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (svinet)

En fråga till er som är bra på att hålla det rent hemma:

Hur ofta våttorkar ni?

Jag börjar misstänka att en anledning till att det relativt fort blir dammigt hos oss är att vi inte våttorkar golven när vi dammsugit.

• Mandel
    Anonym (svinet) skrev 2011-07-07 09:10:49 följande:
    En fråga till er som är bra på att hålla det rent hemma:

Hur ofta våttorkar ni?

Jag börjar misstänka att en anledning till att det relativt fort blir dammigt hos oss är att vi inte våttorkar golven när vi dammsugit.
    Köket torkar jag kanske minst en gång i veckan, men övriga huset blir när jag får lust och ork och tycker att det behövs vilket inte alls är så ofta
    Har en microfibermopp som jag moppar av köksgolvet med (torr) lite då och då med tanke på att äldsta sonen älskar att äta knäckebröd och kex, men efter 6 år tjatande fortfarande inte har förstått att man lutar sig fram över bordet när man äter...

Har två katter, två barn , bor på landet och maken och jag jobbar inom lantbruk så det är mycket sand/jord i omlopp här inne.

Det gäller att ha bra redskap som underlättar jobbet vid städning.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (stökig men ren)

Tur för er alla med städmani att RUT-avdraget finns, hoppas bara att det finns kvar när ni blir gamla. För just nu är den skäliga levnadsnivån att få städat var tredje vecka, om inga speciela skäl föreligger.

Så släpp stressen och anpassa er till framtiden. (ironi). Tungan ute

• Linnea84a

jag håller me ts, jag fattar inte allt folk kan bo grisigt! hua! jag är visserligen hemma, med 3 barn å 3 hundar, leker med barnen men visst hinner jag plocka lite, gjorde de nyss, plocka undan, diska efter lunch, satte på en tvätt å damsög, tog 20-30 min, den lilla tiden har man fast man har barn osv...dock önskar jag att jag kunde få bort hund doften..de e dock svårt...tur jag säljer partylite och kan dölja doften om jag får besök =)
    Jag behöver aldrig skämmas om de kommer folk oanmälda, visst att de ligger lite leksaker mm men jag har ju faktiskt 3 barn ;) dock innan varje måltid hjälps vi åt i 2 min att plocka undan allt =)
    Jag e verkligen inte pedant utan har lite hundhår på golvet å nån fläck på nån kökslucka men inte skitigt =)

• Millicent

Chans att skriva en liten uppsats om det här innan jag åker på semester ser jag...

Jag tror det har med mååånga olika saker att göra.

Du skriver hyresrätt TS. Om jag bara tror dig rakt av så kanske det delvis har att göra med att det rent generellt bor en större andel låginkomsttagare i hyresrätt. Och också en större andel människor med psykosociala problem även om det kanske inte är de du menar. Konsekvensen kan ju iaf bli att möblerna inte är de modernaste, att smaken också kan gå på tvärs mot säg någon i övre medelklassen både när det gäller vilka möbler man har sen förr och vad man lägger pengar på. Soffa från Norrgavel eller största och värsta hemmabioanläggningen? Tar man in överrepresentationen av de med ekonomiska och psykosociala besvär som bor i hyresrätt så är ju illabefinnande inte något som går hand i hand med att ha ork och förmåga att städa och hålla ordning. Vill man ge sig ut på djupt vatten kan man fundera över om oförmåga att organisera, slutföra mfl förmågor är vanligare hos människor som lever utsatt och inte kan ta sig ur det.

Hur ser det ut med våra förväntningar? Lika mycket som man kan förvånas över vanliga människokroppar när man badat i photoshoppade bilder på modeller överallt så kanske man blir förvånad över hur människor har det när man sedan så många år kollat på inredingsprogram, sett homestagade hem i mäklarannonser och läst Hus&Hem. Ribban har höjts med andra ord. Dessutom är våra möbler daterade på ett helt annat sätt. Så mycket tidigt nittiotal över de gardinerna, så mycket åttital med den hyllan och så 2000 att ha en sån. Hur ska människor ha råd och tid att hänga med?

Hur är det med allt annat vi ägnar oss åt? Om det bara finns två TV-kanaler, radio, pussel, spel och böcker att roa sig med så kanske man hinner plocka och städa mer? Särskilt om det finns en hemmafru också och tiden kräver att man lever upp till det ordnade familjelivsidealet. I en tid med fler sätt att njuta och distrahera sig, högre förväntningar på vilka aktiviteter man ska göra och vilka prylar man ska ha för att vara rätt så kommer kanske hushållsarbetet i skymundan. Jag säger inte att det var bättre förr bara så ni vet.  

Dagens människor har otroligt mycket saker. För att hålla ordning på dem krävs organisationsförmåga och envetenhet. Var sak på sin plats. Alla är inte så bra på det. En del är usla på längdhopp (ganska många faktiskt) och även om de tränade och ansträngde sig så skulle de inte säkert bli så himla bra (tänk nu utanför populationen 25 och frisk på alla sätt). Samma med organisationsförmåga både vad gäller prylar och sin tid. I en annan tid med större familjer som kunde hjälpas åt, färre prylar, andra referensramar och mindre förväntningar på avancerad rekreation och distraktion så var det kanske lättare att både klara och hinna hålla ordning. Och så hade ingen ett inredningstidningsrepotage på näthinnan heller.

• sextiotalist
    Anonym skrev 2011-07-06 21:42:15 följande:
    jag blir också chockad när man ser hur skabbigt folk har det.. dammråttor överallt, kläder travade över soffan och på bord, kattlådor som stinker, soffan likaså, matrester fastkletade på köksskåps-dörrarna, intorkade kladdiga fläckar på golvet, obäddade sängar (uppenbart att sängkläderna inte byts vidare ofta) och smutstvätt på golvet. 

Jag är verkligen ingen pedant men jag tar bort tandkrämsfläckar från handfat och spegel närapå dagligen (dvs när de uppstår, låter dem inte torka in som så många andra gör), jag städar bort i köket varje kvällen för att kunna vakna till fin lägenhet utan matrester i slasken och diskberg på diskbänken, jag bäddar sängen så gott som dagligen och dammsuger & dammtorkar när det behövs, blir det fläckar på golvet så skurar jag golvet efter dammsugningen. Jag viker filten i soffan fint och placerar kuddarna där jag vill ha dem ifall vi suttit i soffan o rört om under dagen och tar bort smutsdisk som lämnats kvar (av min sambo) och ser till att skorna inte ligger i en röra i hallen. Småplockar på kvällarna och återför saker till sina rätta ställen. Jag har ganska billiga möbler, men de är fina och stilrena, har inte överdrivet mkt saker framme utan lite lagomt då jag ogillar plotter.

Helt normala saker att göra med andra ord. Men jag blir hånad för att jag skulle vara en pedant, en pinsam misslyckad människa som överdriver städningen, som har så jävla dåligt & tråkigt liv att städning är det enda roliga i mitt liv.

Och tro mig, är ingen pedant och har inga tvångstankar angående städningen, men folk kan väl inte med att det finns någon som orkar städa upp efter sig när de själva inte kan det. Att då utgå ifrån att det är något fel på mig kanske får dem att må bättre med sitt eget grisiga hem?  Tyvärr är min egen sambo den som hånar mig mest, han flyger i taket ifall jag ber honom dammsuga en gång varannan vecka (precis allting annat samt tvätten sköter jag) och då gör jag ändå dammsugningen varannan gång eftersom jag vet hur grinig han blir och hur mkt han kommer skälla på mig ifall jag ber honom göra en minimal del av hushållsarbetet.

Att någon vill ha rent o fint stör med andra ord ihjäl andra människor, på samma sätt som vi som vill ha rent och fint inte kan förstå hur andra kan vilja bo i svinstior. 
    Man kan vara pedant utan att ha tvångstankar. I mina ögon är du pedant, för en pedant är en person som trivs bäst när det är välstädat och rätt plats på rätt ställe.
    Jag stör mig inte ihjäl mig på människor som vill ha städat hela tiden, men däremot måste jag erkänna, att jag inte trivs i ett hem som inte har lite stök. Det känns ofta inte som ett hem, utan ett utställningsföremål.
    Däremot så behöver du inte vara en pinsam misslyckad person,
    Jag har också pedantiska sidor. I linneskåpet är det perfekt ordning, samma sak i mina garderober och lådor.  Skåp och hyllor brukar också vara väldigt mycket i ordning.
    Strumpor skall vara ihopbarade. Men jag bryr mig inte det minsta om disken står i flera timmar och har inga problem med att saker ligger framme. Eller veckanst tvätt ligger på ett bord i vardagsrummet för tas om hand (nej, det finns inte plats för det i en yttepyttetvättstuga vi har)
  • cärröförfän

hahaha, min morsa och styvfarsa bor exakt så som du beskriver i ts. de har båda två chefsjobb och mycket hög lön samt ett otroligt fint hus (från utsidan).

• Anonym (svinet)

Jag är nog tvärtom vad många beskriver här: lite dammtussar i hörnen stör mig inte så mycket, men hem där man har mycket saker framme tycker jag är stressande och otrivsamma.
    Det värsta när när det ständigt står högar med papper/böcker/prylar på byråer, bord etc. Och så massa grejer intryckta huller om buller i öppna hyllor.
    Jag kan leva med att det är lite smutsigt här och där (fast INTE i toaletten). Men den där belamrade känslan får jag krypningar av.

• JonteGBG

Folk är svin, helt enkelt! Ta er samman! Offra en timma om dagen åt att hålla rent och fräscht hemma istället för att supa er fulla och ägna er åt patetiskt sexuellt umgänge med frun/mannen som nu egentligen ändå hatar...

Svar på tråden Hur bor folk egentligen!?!?!? Stökigt, smutsigt och fult hos folk