Anonym skrev 2011-07-06 21:42:15 följande:
jag blir också chockad när man ser hur skabbigt folk har det.. dammråttor överallt, kläder travade över soffan och på bord, kattlådor som stinker, soffan likaså, matrester fastkletade på köksskåps-dörrarna, intorkade kladdiga fläckar på golvet, obäddade sängar (uppenbart att sängkläderna inte byts vidare ofta) och smutstvätt på golvet.
Jag är verkligen ingen pedant men jag tar bort tandkrämsfläckar från handfat och spegel närapå dagligen (dvs när de uppstår, låter dem inte torka in som så många andra gör), jag städar bort i köket varje kvällen för att kunna vakna till fin lägenhet utan matrester i slasken och diskberg på diskbänken, jag bäddar sängen så gott som dagligen och dammsuger & dammtorkar när det behövs, blir det fläckar på golvet så skurar jag golvet efter dammsugningen. Jag viker filten i soffan fint och placerar kuddarna där jag vill ha dem ifall vi suttit i soffan o rört om under dagen och tar bort smutsdisk som lämnats kvar (av min sambo) och ser till att skorna inte ligger i en röra i hallen. Småplockar på kvällarna och återför saker till sina rätta ställen. Jag har ganska billiga möbler, men de är fina och stilrena, har inte överdrivet mkt saker framme utan lite lagomt då jag ogillar plotter.
Helt normala saker att göra med andra ord. Men jag blir hånad för att jag skulle vara en pedant, en pinsam misslyckad människa som överdriver städningen, som har så jävla dåligt & tråkigt liv att städning är det enda roliga i mitt liv.
Och tro mig, är ingen pedant och har inga tvångstankar angående städningen, men folk kan väl inte med att det finns någon som orkar städa upp efter sig när de själva inte kan det. Att då utgå ifrån att det är något fel på mig kanske får dem att må bättre med sitt eget grisiga hem? Tyvärr är min egen sambo den som hånar mig mest, han flyger i taket ifall jag ber honom dammsuga en gång varannan vecka (precis allting annat samt tvätten sköter jag) och då gör jag ändå dammsugningen varannan gång eftersom jag vet hur grinig han blir och hur mkt han kommer skälla på mig ifall jag ber honom göra en minimal del av hushållsarbetet.
Att någon vill ha rent o fint stör med andra ord ihjäl andra människor, på samma sätt som vi som vill ha rent och fint inte kan förstå hur andra kan vilja bo i svinstior.
Man kan vara pedant utan att ha tvångstankar. I mina ögon är du pedant, för en pedant är en person som trivs bäst när det är välstädat och rätt plats på rätt ställe.
Jag stör mig inte ihjäl mig på människor som vill ha städat hela tiden, men däremot måste jag erkänna, att jag inte trivs i ett hem som inte har lite stök. Det känns ofta inte som ett hem, utan ett utställningsföremål.
Däremot så behöver du inte vara en pinsam misslyckad person,
Jag har också pedantiska sidor. I linneskåpet är det perfekt ordning, samma sak i mina garderober och lådor. Skåp och hyllor brukar också vara väldigt mycket i ordning.
Strumpor skall vara ihopbarade. Men jag bryr mig inte det minsta om disken står i flera timmar och har inga problem med att saker ligger framme. Eller veckanst tvätt ligger på ett bord i vardagsrummet för tas om hand (nej, det finns inte plats för det i en yttepyttetvättstuga vi har)