Inlägg från: Anonym (Undrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrar)

När okej för släkt/vänner att hålla/gosa med bebisen? När besök?

Som rubriken låter, hur snart efter ni kommit hem från sjukhuset hade ni besök av familj, släkt och vänner?

När kändes det okej att andra höll i bebisen och gullade och kanske flaskmatade den? (om man flaskmatar)

Med mitt första barn så kom det mycket besökare redan första dagarna och jag mådde jättedåligt av att andra skulle hålla och greja, samt att pappan när bebisen var 3 dagar gav min kompis flaskan och bad henne mata...jag sa inget men minns hur fruktansvärt ledsen och kränkt jag blev, förmodligen pga hormoner men det kändes verkligen hemskt. (pappan var inga problem med)

Minns även då bebis var 1,5-2 veckor och farmor glatt föreslog att "ja vi skickar honom bordet runt" (var på släktmiddag där, pappans släkt som jag knappt kände)...jag gick in på toa och grinade och stod inte ut med att se det.

Vet inte om det kan bero på att jag i stort sett inte knöt an till bebisen föränn han var född, eller är det normalt endå att känna så?

Hur har ni andra gjort/känt?

Har BF i Aug och tänkte prata med sambon om detta men är rädd att han skall tycka jag är fånig osv, jag vet ju att många är förväntansfulla på att hålla och gosa med bebisen. (ej samma pappa denna gången)

Som det är nu känner jag bara att det INTE får bli så denna gången, sedan vet man ju inte det kanske inte kommer att kännas konstigt alls...men det känns vettigare att ha det i åtanke att det kanske blir så än att tro att det blir helt annormlunda denna gången.

Så hur gjorde ni och kände ni?

När bjöd ni hem folk?

Familjen?

Släkt?

Vänner?

När kändes det ok att de höll och grejade med bebisen?

Skulle det vara okej att be dem vänta 1-2 veckor om det inte känns bra? Eller är man ego då?

• Svar på tråden När okej för släkt/vänner att hålla/gosa med bebisen? När besök?
  • Anonym (Undrar)
    CeciliaB skrev 2011-07-06 20:31:20 följande:
    Jag sa innan vår dotter föddes att vi ville vara själva en vecka, men när hon väl va född så ringde jag oh bjöd in alla både släkt och vänner! Va runt överallt och sov över å så de 10 pappa dagarna vi hade ihop!
    Också funderat på att göra så, dvs säga att vi väntar med besök någon vecka eller dyl...och känns det okej så kör vi tidigare.
  • Anonym (Undrar)
    Nyfiken gul skrev 2011-07-06 20:32:32 följande:
    Du ska göra det som känns bäst för DIG - inget annat.

Strunta i allt annat folk och bestäm dig för hur du själv vill ha det, då blir det lättare att argumentera också om nån skulle ifrågasätta dig.

Dock kan det vara skönt att veta att inget är hugget i sten, du FÅR ändra åsikt. det är helt okej att känna sig ego ett tag och det är helt okej att dela med sig av underverket redan direkt efter födseln.  Inget är fel.  Bara du själv är nöjd med hur du väljer.
    Tack

Tänker även på sambon att det kanske är viktigt att vi pratar om det innan, för honom är det första barnet och trots allt ä'r det jag som sitter inne med hormonerna (gissar jag)

Så det inte verkar som jag vill missunna hans släkt och familj något för det är verkligen det sista jag vill, jag vill bara inte ha den pressen och den ångesten igen som sist, för jag minns att jag bröt ihop helt.
  • Anonym (Undrar)

TACK för alla svar

Har pratat med sambon som verkade förstå, vi bestämde oss att sätta en gräns på 12 dagar för att hinna boa in oss med bebis, han förstod också att det kunde vara jobbigt för mig som mamma att träffa folk om jag tex hade jätteont efter förlossningen eller hade "hormoner på sned" som man ju kan ha.

Så vi kommer att sätta 12 dagar, och känns det som att det kommer att gå bra med besök tidigare så ändrar vi oss och kör på det men från början blir det 12 dagar iaf.

• Anonym (Undrar)
    Jeluni skrev 2011-07-07 08:16:06 följande:
    Känns inte som att det här handlar om när de kan komma, utan att du måste lära dig att säga hur du vill ha det. Som att jag matar henne nu, hon sitter bra här i mitt knä så hon ska inte skickas runt och liknande. Det är inte fel att ha egen vilja, det är sunt. 
    I det fallet med första barnet hade jag inte träffat hans familj innan bebisen kom utom hans mamma, med nuv sambo har jag träffat hans ganska stora familj innan så det kanske blir lättare denna gången.
  • Anonym (Undrar)
    Johanninen skrev 2011-07-07 08:21:48 följande:
    Jag ser det som så, att för varje människa som jag gav chansen att älska min unge redan från början, desto mer kärlek har hon runt sig, och ett desto större nätverk har hon att lita på och tycka om när hon blir äldre. Finare gåva kan jag inte ge mitt barn.
    Absolut, de får gärna älska min unge...

Det är mest första veckan/veckorna jag gärna vill vara ifred med bebis, och så tidigt tror jag inte att bebisen direkt far illa av att släkten inte får hålla och greja,
Svar på tråden När okej för släkt/vänner att hålla/gosa med bebisen? När besök?