När okej för släkt/vänner att hålla/gosa med bebisen? När besök?
Som rubriken låter, hur snart efter ni kommit hem från sjukhuset hade ni besök av familj, släkt och vänner?
När kändes det okej att andra höll i bebisen och gullade och kanske flaskmatade den? (om man flaskmatar)
Med mitt första barn så kom det mycket besökare redan första dagarna och jag mådde jättedåligt av att andra skulle hålla och greja, samt att pappan när bebisen var 3 dagar gav min kompis flaskan och bad henne mata...jag sa inget men minns hur fruktansvärt ledsen och kränkt jag blev, förmodligen pga hormoner men det kändes verkligen hemskt. (pappan var inga problem med)
Minns även då bebis var 1,5-2 veckor och farmor glatt föreslog att "ja vi skickar honom bordet runt" (var på släktmiddag där, pappans släkt som jag knappt kände)...jag gick in på toa och grinade och stod inte ut med att se det.
Vet inte om det kan bero på att jag i stort sett inte knöt an till bebisen föränn han var född, eller är det normalt endå att känna så?
Hur har ni andra gjort/känt?
Har BF i Aug och tänkte prata med sambon om detta men är rädd att han skall tycka jag är fånig osv, jag vet ju att många är förväntansfulla på att hålla och gosa med bebisen. (ej samma pappa denna gången)
Som det är nu känner jag bara att det INTE får bli så denna gången, sedan vet man ju inte det kanske inte kommer att kännas konstigt alls...men det känns vettigare att ha det i åtanke att det kanske blir så än att tro att det blir helt annormlunda denna gången.
Så hur gjorde ni och kände ni?
När bjöd ni hem folk?
Familjen?
Släkt?
Vänner?
När kändes det ok att de höll och grejade med bebisen?
Skulle det vara okej att be dem vänta 1-2 veckor om det inte känns bra? Eller är man ego då?