• mia83

När okej för släkt/vänner att hålla/gosa med bebisen? När besök?

Vi hade besök redan på bb båda gångerna, tyckte det var kul att låta andra se våra skatter. MEN saker jag hade extremt svårt med särskilt när första var bäbis, var när det skulle gås iväg utom synhåll, och när man inte fick tillbaka ens när dom grät hysteriskt , och man fick gå efter och typ dra barnet ur famnen på vederbörande för att få tillbaka h*n. Så fort man kom innanför dörren skulle det slitas ur famnen, och så fick man inte tillbaka förrän dom gick, knappt då. Hade också svårt med såna där skämt 'ska du inte följa med hem till oss istället?' Och redan efter nån vecka började det tjatas om att få vara barnvakt och tjatet om att få ha över natten kom inte långt efter. Sånt är jobbigt.
    Men att visa upp, umgås och gulla lite lagom vid fikabordet hade och har jag inget problem med.

• mia83
    Leoella skrev 2011-07-06 20:37:20 följande:
    Vi sa till släkten att vi förmodligen skulle vilja vara ensamma de första 2-3 veckorna hemma. Besök på BB kunde vi däremot tycka var okej. Men när barnet väl var ute kände jag/vi helt annorlunda; direkt vi kom hem fick "alla" komma så ofta de ville. Nu hör till saken att vi har fantastiskt bra far - och morföräldrar (på det stora hela) så det var nog ingen som liksom försökte "ta över" hela tiden.

Du ska dock göra precis som NI vill!!! Och jag tror det är bra att ta upp det med familj och släkt innan barnet föds så slipper det bli diskussioner när den väl är ute. Säg som det är helt enkelt; att du har dålig erfarenhet av släktbesök; att det kändes olustigt och ledsamt när alla "tog" ert barn. Det tror jag de flesta normala vuxna har full förståelse för!
Svar på tråden När okej för släkt/vänner att hålla/gosa med bebisen? När besök?