• Anonym (R)

Vem är mest mamma?

Ett tjejpar får barn tillsammans genom att den enes ägg stoppas i den andre. Så den ena är biologisk mamma och den andra föder barnet. Båda ammar och de delar lika på föräldraledigheten.

Pappan är en donator som barnet inte träffar.

Jag frågar för att jag sett diskussioner i relaterade ämnen och tycker frågeställningen är intressant. =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 23:08
    För att förtydliga. Ett ägg från person A befruktas med donatorsperma och stoppas i person B. sv.wikipedia.org/wiki/Provr%C3%B6rsbarn

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem är mest mamma?
  • Anonym (R)
    Anonym (Fia) skrev 2011-07-06 21:13:09 följande:
    Sjuka människor som ska laborera med detta.. och barnet som inte ens har nån pappa, ni är ju fan sjuka i huvudet! Så ego att det ska vara RÄTTVIST istället för att låta allt ha sin gång..
    Är det fel för att barnet inte har en pappa eller för att hen har två mammor? Är det helt okej om den ena kvinnan insemineras och föder?
  • Anonym (R)
    Startrooper skrev 2011-07-06 22:20:34 följande:
    Är det ens möjligt att stoppa in ägg sådär?
    Hur tror du de gör med surrogatmammor? =)
  • Anonym (R)
    Startrooper skrev 2011-07-06 22:28:25 följande:
    Ja, inte fan stoppar dom in ägg från 2 kvinnor på samma gång.
    Nej men i fallet i TS så är det ägg från ena kvinnan och donatorsperma. =)
  • Anonym (R)
    Anonym (Fia) skrev 2011-07-06 22:29:18 följande:
    Hela grejen är störd. En man och en kvinna skaffar barn. Punkt.
    Då är fallet i TS inte aktuellt över huvudtaget och din diskussion OT =)
  • Anonym (R)
    Manchester skrev 2011-07-06 22:29:30 följande:
    Självklart är båda lika mycket mammor. Men det hade de varit även om de inte delat upp det mellan sig på ett så krångligt sätt (fast det kan ju förstås vara så att bara den ena har fungerande ägg och bara den andra fungerande livmoder). Själv har jag barn med en man, men har fått dem på olika sätt, ett genom adoption och ett genom egen graviditet. Inte är jag olika mycket mamma till mina barn för det!

Juridiskt görs ingen som helst skillnad. Känslomässigt är det absolut detsamma. Om någon ser på oss utifrån och tror att det är skillnad så är det deras problem. Jag vet ju i både hjärna och hjärta att båda är lika mycket mina barn och jag är lika mycket mamma till båda. Alltså är båda mammorna i ett lesbiskt par också lika mycket mammor, oavsett vem som står för äggen och vem som föder barnet.
    =)
  • Anonym (R)
    Kaupa Jaur skrev 2011-07-06 22:32:07 följande:
    Röstade annat: en kvinna som inte fött barn ammar föga. Men om det trots allt skulle lyckas så är båda lika mycket mamma.
    Man kan amma även om man inte fött barn. Däremot är det enklare att få igång mjölkproduktionen om man fött =)
  • Anonym (R)
    Anonym (Fia) skrev 2011-07-06 22:41:07 följande:
    nej eftersom man inte kan ha 2 mammor eller 2 pappor
    Kan ett heterosexuellt par adoptera barn och båda bli mamma och pappa så kan nog homosexuella antingen adoptera eller få biologiska barn och båda bli föräldrar.

Men det är fortfarande OT =)
  • Anonym (R)
    Anonym (Fia) skrev 2011-07-06 22:46:37 följande:
    Inte amma tillräckligt så att barnet ska klara sig, eftersom mjölken är anpassad för barnet  -från mamman som burit det.
    I Ts fall så ammar båda.
  • Anonym (R)
    Anonym (Fia) skrev 2011-07-06 22:48:40 följande:
    men maten kommer från den kvinna som burit barnet
    Barnet får mat från båda.
  • Anonym (R)
    Startrooper skrev 2011-07-06 22:59:22 följande:
    Då får du väl skriva det istället för,;
    "Ett tjejpar får barn tillsammans genom att den enes ägg stoppas i den andre".  Liksom hallå?
    Ok. Jag tyckte det var basic knowledge. Men jag hade visst fel =) Sorry.
  • Anonym (R)
    Kamouflage skrev 2011-07-07 20:18:14 följande:
    Kanske sagt, men den som föder barnet är den biologiska föräldern, och den som givit ägget är den genetiska föräldern. Eftersom bägge lägger ned lika mycket engagemang i föräldrarrollen i övrigt, kan jag inte avgöra vem som är mest mamma. Båda är precis lika mkt mamma för mig iaf.
    Pappan är ju bara pappa på pappret. Inte mkt mer än så.
    Ok. Det visste jag inte. Tack för upplysningen =)
Svar på tråden Vem är mest mamma?