Inlägg från: Sömnstörd |Visa alla inlägg
  • Sömnstörd

Var det rätt att skjuta katten?

Slats skrev 2011-07-07 17:41:24 följande:
    hur kan man leva med att vara så negativ? låt folks katter bli skjutna hit och dit av poliser som inte vet bättre då. det är ju uppenbarligen det du tycker är bäst, låt mig tycka mitt.
    Tycker fö att du ska läsa igenom allt jag skrivit om detta för det du tror att jag tycker är inget jag gett uttryck åt.
    Jag menar, du tar dig rätten att tycka och andra har samma rätt som du - utan att du tar till påhopp.

Så har du något vettigt att tillägga i sak eller vill du fortsätta hållas till i sandlådan?
  • Sömnstörd
    Gurkan skrev 2011-07-07 17:50:05 följande:
    Markägaren som i sin tur kontaktar någon som har jakträttsinnehav.

Klart man måste kunna skjuta av förvildade katter men det är inte polisens arbete och inte vilken markägares som helst utan det ska vara en jakträttsinnehavare som vet vad denne gör- 
    Så alla markägare ska ha obligatoriska katthem menar du?

Jakträttsinnehavare är inte samma sak som att de har jägarexamen eller vapenlicens, det betyder att man äger rätt att jaga på viss mark. Oftast är det markägaren men det kan arrenderas bort.
  • Sömnstörd
    Slats skrev 2011-07-07 17:55:31 följande:
    djurrättsgrupper, veterinärer, katthem, diverse volontärande folk med erfarenhet av vilda katter. finns väl en hel del som skulle velat få chansen att ta hand om katten, kontrollera chippning och söka ägare. nu kopplade ju SOS fram samtalet till polisen, och jag tycker SOS borde ha nummer till de som kan ta hand om sådana ärenden istället för just polisen.
    Nu hade ett husdjur attackerat en människa och därmed är det ett polisärende och definitivt inget som volontärer ska pyssla med.

De tar redan nu hand om alla dessa förbannade sommarkatter och förvildade, annars hade ingen gjort det alls.
    Men som sagt volontärer ska hålla sig borta från polisärenden.
  • Sömnstörd
    Gurkan skrev 2011-07-07 18:01:14 följande:
    Det hade tagit mer tid men det hade varit mer korrekt att göra så. 
    vi vet att katten bitit en människa men vi har ingen aning om vad som föranledde bettet, de flesta katter attackerar inte oprovocerat en människa vare sig de är förvildade eller ej. De flesta förvildade katter kommer man inte ens så nära inpå.

Jag tror faktiskt inte det finns något som stöder polisernas rätt att dra vapen och skjuta en katt.

Men är det ingen mer än jag som reagerar på att kvinnan ringer SOS! efter ett kattbett och att det skickas ut inte en utan två polispatruller för att ta hand om en katt!  
    Har du försökt fånga in en panikslagen katt?

Jag är förvånad att de inte skickade fler poliser...

Varför hon larmade är det ingen som vet och rätt onödigt att spekulera i men eftersom polisen agerade kan man faktiskt utesluta att katten satt och spann när de anlände...
  • Sömnstörd
    Apocalypso skrev 2011-07-07 18:06:56 följande:
    Jag hoppas polisen hanterar alla ärenden på samma vis, dvs skjuter först och frågar sen, oavsett om det är ungdomsgäng, fylla och slagsmål, familjegräl eller bråk i sandlådan mellan alla snorungar. Vill se rubrikerna när de skjuter alla lösa hundar i city som rusar på folk och kopplade hundar, skjuter ungar som hoppar på småhundar utan att fråga om de får klappa osv. Demon

Det är väl min fulla rätt att slå in skallen på någon som säger ngt dumt åt mig eller inte blinkar innan de byter fil?
    Jag håller med om det när samma förutsättningar råder. Att det är hundratusentals ungdomar som drar runt, hundratusentals familjegräl, hundratusentals sandlådebråk, hundratusentals herrelösa hundar.
  • Sömnstörd
    ciitrus85 skrev 2011-07-07 18:09:00 följande:

Jag tycker de är vidrigt att skjuta skallen av en katt på 1,5 kilo, är ju inget aggresivt lodjur de handlade om.Tycker dom kunde gjort de hela på ett värdigare sätt, om de nu var tvungen att ske. Men som kattägare själv så tycker jag de låter ytterst märkligt att en tamkatt skulle gå till "anfall" utan en anldening. 

Med en yxa då eller?

En sak ska man komma ihåg, polisen förutsatte att den var vild och agerade därefter.
    Allvarligt, att skjuta ett djur innebär en smärtfri död och hellre det än att den sätts i bur och blir avlivad med spruta. Tro vad ni vill om det men det är fan i mig INTE trevligt när det gäller förvildade katter.
    De spärras in i speciella burar där de inte kan röra sig, lite samma som köttdjur på slakteriet. Sen kommer veterinären och sätter sprutan där den kommer åt. DE minutrarna är djurplågeri.
  • Sömnstörd
    Buster78 skrev 2011-07-07 18:10:26 följande:
    NÄ du kan ta reda på fakta innan du uttalar dig!

Övergivna katter
    Det är en vanlig missuppfattning att en markägare får skjuta en katt som saknar halsband om katten uppehåller sig på dennes mark. Missförståndet kan nog förklaras av att det i lagen om rätt till jakt, som upphävdes 1987, stod att ”katt, som anträffas utanför gård eller trädgård där den hör hemma,må av jakträttsinnehavaren saklöst dödas”.
    I dag gäller att en markägare bara under vissa förutsättningar får avliva en lösspringande katt. Lagen säger att en katt som på goda grunder kan antas vara övergiven eller förvildad får dödas av jakträttshavaren (eller en företrädare för denne). Inom tätbebyggt område krävs polisens tillstånd för detta. Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter

Och grunderna för att katten ska va övergiven....Katten ska då fångas in, för att SEN bedömas om den är förvildad, eller inte!! och det kan inte göras av poliser utan av någon som är van att hanskas med djur. Då helst en vetrinär!!
    Hallå!
    Jag har inte missat något, du kan ta och läsa det jag skriver innan du börjar gala.

Polisen förutsatte att den var vild och det på goda grunder eftersom den saknade märkning. Det är något alla kattägare är medvetna om. Det går liksom inte att skylla på att man inget visste efteråt för den informationen får du bla hos veterinären vare sig du vill eller inte.
  • Sömnstörd
    Buster78 skrev 2011-07-07 18:10:26 följande:
    Och grunderna för att katten ska va övergiven....Katten ska då fångas in, för att SEN bedömas om den är förvildad, eller inte!! och det kan inte göras av poliser utan av någon som är van att hanskas med djur. Då helst en vetrinär!!
    Det här sista är bara så dumt så det inte är sant.
    Det innebär att du menar att katthemmen inte ska hålla på med sin verksamhet eftersom det saknas veterinärer när de samlar in katter.

Snara är en vanlig metod att fånga in vildkatter med och den är mest skonsam fastän det ser brutalt ut, så polisen agerade helt rätt. Trodde du att man fångade med händerna eller?
    Sen går det inte att bedöma ett stressat djur i bur, där uppträder alla som förvildade...
  • Sömnstörd
    Iryelle skrev 2011-07-07 18:18:59 följande:
    Jo men på vilka premisser förutsatte polisen det? Att den var aggresiv? Min katt hade också betett sig aggresivt om polisen jagat henne så hon hade väl också blivit skjuten då. Kul att veta att bara supergosiga katter som litar på precis alla människor får en chans att överleva. 
    Det framgår inte av artikeln (tacka Mikael Stengård  för det) och är rätt meningslöst att spekulera i.

Det intressanta är istället att diskutera att det förekommer och hur/vad man kan göra för att förhindra att liknande inträffar i framtiden. Tycker inte du det själv?
  • Sömnstörd
    Buster78 skrev 2011-07-07 18:20:21 följande:
    Hallå!
    Jag har inte missat något, du kan ta och läsa det jag skriver innan du börjar gala.

Polisen förutsatte att den var vild och det på goda grunder eftersom den saknade märkning. Det är något alla kattägare är medvetna om. Det går liksom inte att skylla på att man inget visste efteråt för den informationen får du bla hos veterinären vare sig du vill eller inte.
    du hävdar att en markägare får skjuta katter på deras ägor DET är skitsnack!!!

Så ta reda på fakta!!!

Hur gör du när det visar sig att katten är chipmärkt, eller öronmärkt, och katten redan fått huvudet avskjutet av polisen???

Det är ett brott som då begåtts!!
    Suck.

Börja med att läsa artikeln.
    Läs sedan det jag skrivit.
    Återkom efter det.

Kort resume:
    Katten förutsattes vara vild.
    Katten snarades (betyder fångades in)
    Har man en katt i en snara far kroppen som en propeller medans det går att kontrollera öronen.

Så gör nu det ovanstående och återkom om du har några frågor.
Svar på tråden Var det rätt att skjuta katten?