Inlägg från: Sömnstörd |Visa alla inlägg
  • Sömnstörd

Var det rätt att skjuta katten?

mikipiki skrev 2011-07-07 21:34:58 följande:
    Ringa polisen för att man blir biten av en katt, öh?
    Jag kan tänka mig att en orsak kan vara att de i koloniområdet har problem med kringströvande katter och att de tröttnar är inte konstigt.

Blir jag attackerad av en hund ringer jag polisen, självklart, och kommer att göra detsamma om det gäller katt, get eller ko för den delen.
  • Sömnstörd

ltz.se/nyheter/ostersund/1.3685495-familjens-katt-bet-kvinna-och-skots-av-polisen
    op.se/lanet/ostersund/1.3685546-polisen-avrattade-familjekatt

Eftersom katten tagit sig in i annans hus och kvinnan som blev riven inte lyckades jaga ut den ringde hon polisen. Helt rätt.

Att de gör bedömningen att katten är förvildad är också helt korrekt. I bakhuvudet ska man ha att familjen tydligen bor i ett lägenhetskomplex omgivet av bilvägar. En synnerligen olämplig miljö för en utekatt med andra ord. Lägg därtill att katten var omärkt.

Sådana kattägare ska fan i mig inte ha katt.

• Sömnstörd
    trettioplus skrev 2011-07-07 22:24:47 följande:
    Eftersom det är enklast att tatuera när de är sövda, så brukar man passa på vid kastrering och sterilisering. Riskera att söva en katt bara för tatuerandet skulle jag inte göra. Då får den vara utan.
    Det kan jag förstå och skulle i dina kläder valt chip+halsband.
    Har för mig att man kan göra det med lugnande också.
  • Sömnstörd
    trettioplus skrev 2011-07-07 22:28:06 följande:
    Märkligt bara att folk på ett koloniområde inte inser vilken nytta katterna gör där. Sork i en trädgård kan förstöra en hel säsongs nöje.

Sedan kan jag inte låta bli att skratta här. Ringa polisen för att man blir jagad av en ko eller en get?
    Har vi inte kommit lite VÄL långt bort ifrån bondesamhället om vi ringer POLISEN för att ta hand om boskapen?
    Visst gör de nytta men fortfarande finns det människor som inte vill ha katter i sin närhet, eller för den delen inte tål dem. Man ska inte påtvinga andra människor sina djur...

Det var principen jag pratade om, fattade du inte det?
    Sen kom saken i ett annat läge när man läser några fler artiklar än aftonbladets. Har jag ett djur hemma hos mig oavsett art ringer jag polisen om jag inte kan jaga ut det själv, hur skulle du göra?
  • Sömnstörd
    trettioplus skrev 2011-07-07 22:32:04 följande:
    Mina är redan märkta. Jag svarade på ett annat innlägg.
    Aha. Bortse från det jag sa då. :)
  • Sömnstörd
    juli 09 skrev 2011-07-07 22:37:49 följande:
    Allvarligt om polisen inte har värre saker att ta hand om än att åka på ett samtal om en katt som rivs ...my good

Och TS jag blir IRRITERAD på dig! 
    Hade det varit min katt hade det tagit hus i helvete . 

Och ni hundägare som inte kan katter Ö V E R H U VU D T A G E T  precis som tantalonan som blev riven...borde lämna era expertutlåtande på andra trådar !!! 
    Men så var det så att tanten försökte slänga ut katten ur sitt eget hem men misslyckats, därefter ringde hon. Vem vet hon kan ha varit allergisk eller bara jävligt less på att den katten ständigt återkom.

Jag kan inget om hundar öht, jag har fortfarande all rätt att tycka och tänka i trådar om hundar likväl som kattanalfabeter har rätt att tycka här. Vad är ditt problem?
  • Sömnstörd
    trettioplus skrev 2011-07-07 22:42:30 följande:
    Ärligt talat tycker jag att vi kommit för långt ifrån "naturen" om vi inte tål djur (och barn, och lite annat) omkring oss, så jag tycker faktiskt att man får tåla lite.
    Det är som att människors förmåga att irritera sig på saker stiger i samma takt som ekonomisk standard. Inte vet jag vad det beror på, men kanske är vi bara olyckliga...

Jag har inte ens läst artikeln. Jag är för fin i kanten för att läsa Aftonbladet, men för mig skulle det vara självklart att ringa en kunnig person för att få ut en hund ur hallen eller en ko ur kökslandet, om jag inte skulle klara det själv. Att polisen saknar den sortens färdigheter räknar jag med. På samma sätt ringer jag en revisor om jag har problem med bokföringen, inte polisen eller närmaste räktrålare.
    Fast nu handlar det inte längre om att bli störd av djur utan många är allergiska, vad det beror på kan man inte spekulera i. Men oavsett så vill man omges av djur så bor man på landet och inte i stan.
    Åtminstonde ska det valet finnas i stan som inte är en naturlig plats för vare sig katter eller hundar. Det går inte att hålla kvar bilden av det lyckliga bondesamhället med nyttodjuret katten där helt enkelt.

Jag tar förgivet att polisen vet om andra experter ska/bör tillkallas (som tex skansenpersonal och förrymda farliga ormar) eller om de gör det själv. För min del är det skit samma bara jag blir av med djuret ur mitt hus.
    Jag tror att det är få personer som vet vem man ska ringa. Katthem tex rycker sällan ut därför att det saknas personal, så vem ringer man då om inte polisen?
  • Sömnstörd
    trettioplus skrev 2011-07-07 22:56:57 följande:
    Ytterst få människor är så allergiska att de inte kan med att ett djur går i trädgården eller klara av att vänta tills en kunnig person får ut djuret ur huset.
    Katter håller rent i städer och bostadsområden också. Själv föredrar jag det framför alla gifter som släpps ut. Men framförallt så vill jag fokusera på att ge omgivningen lite lös lina, vare sig det handlar om katter i rabatten eller barnvagnar i trappuppgången. Toleransnivån för lite störningar verkar ha blivit enormt låg i Sverige. Jag vill ge alla människor rådet att fokusera lite mindre på felen och på så sätt få rikare liv.

Ja, du gör som du vill, men jag tycker personligen att det är både opraktiskt och att gå över ån efter vatten. I fallet katter, så finns det ju kattkunniga i vartannat hörn, så varför besvära polisen för sådana petitesser?
    Grannen är ett hett tips.
    Jo, jag håller med dig om toleransnivån och det gäller på alla plan, skulle bli en intressant diskussion om varför.

Nu kan man inte jämföra gifter med katt därför att det ena tar inte ut det andra utan de har två helt skilda användningsområden. Dessutom hålls knappast katt längre som nyttodjur utan för sällskap och därmed ska alla ha rätt att välja om de vill ha detta sällskap eller inte.

Att ha ett främmande oönskat djur i det egna hemmet anser inte jag vara en petitess men poängen var att polisen vet var man ska vända sig om de anser att det finns annan lämpligare. Vem vet vilken sitation kvinnan var i, det kanske inte fanns någon i närheten osv. 
  • Sömnstörd
    juli 09 skrev 2011-07-07 23:14:53 följande:
    Alltså man jagar inte ut en katt till att börja med ! Som sagt kan man katter vet man att man ska låta djuret lugna ner sig först ! MVH analfabeten  (och jag skulle inte störa polisen för en sån skitgrej : )
    Jo det gör man om man inte vill ha katten där! Finns ingen som helst anledning att tvingas acceptera andras djur i det egna hemmet. Herregud alltså! Är det verkligen så himla svårt att inse att alla inte fungerar som du eller accepterar det du gör?

Jag vill definitivt inte ha andras katter i mitt hem därför att jag redan har katter själv och inte vill utsätta dem förden stressen det innebär med annat djur i deras revir. Alla kan inte katter och ska inte tvingas lära sig det för att det finns andra oansvariga djurägare!

Är katten vild spelar det ingen roll hur länge du väntar om det inte handlar om år (och mycket och aktivt jobb), den kommer fortfarande bli enormt stressad vid infångade.
  • Sömnstörd
    Gurkburk skrev 2011-07-07 23:23:30 följande:
    Det här är absurt. Diskussionen om utekatters vara eller inte är ganska orelevant här då det är fullt tillåtet att släppa ut sin katt. Det finns inte heller någon lagstiftning på att katten ska vara märkt. (fast det borde) 

Här har en katt rivit en kvinna och hon tillkallar polis. De skickar fyra (?!) poliser direkt. Där jag bor är det svårt att få poliser att åka ut till inbrott och misshandel. Det handlar om ett ytligt sår som troligtvis beror på att katten försökt att försvara sig då kvinnan tagit tag i katten för att slänga ut den. Katten har blivit rädd.

För att polisen ska kunna avliva en katt ska det vara uppenbart att den är förvildad eller övergiven. Det räcker inte med att katten inte är märkt. Här har man uppenbarligen inte ens brytt sig om att försäkra sig om att katten är övergiven. Man har inte brytt sig om att ta den till veterinär eller katthem och det handlar inte om resursbrist för det har man knappast någon om man skickar fyra poliser pg av att en person blivit riven av en katt. Man har troligtvis inte ens brytt sig om att kolla om katten är chipmärkt eller om det finns anmälningar om saknade katter.

Är man en ansvarsfull kattägare ser man till att katten är id-märkt, men det är inte lagstiftning på att så ska ske. Det är inte tillåtet att avliva en katt som inte är märkt. Samtidigt ska det inte krävas att katten är både öronmärkt och chippad. Polisen ska kolla efter chipmärkning på upphittade katter. Dessutom syns det oftast tydligt om katten är övergiven och förvildad på dess tillstånd. Bilderna här tyder på att katten var välmående.

Nej, jag tippar att det här handlar om människor med ytterst lite tålamod med katter och där man helt enkelt ser en chans att bli av med en katt. Man kan ha vilken åsikt som helst om att kattägarna är oansvariga, men inte ens polisen får avliva en katt som inte uppenbart mår dåligt eller är förvildad. Det stämmer inte in på den här katten utifrån de artiklar som finns om händelsen.
    Att såren är ytliga betyder egentligen bara att hon inte behövde sys. Katter kan tillfoga hur jäkla mycket rivsår som helst eftersom det är alla trilljoners klor som är problemet, det behöver sällan sys.

Det är fullt tillåtet att avliva omärkta katter om man har fog för misstankar att katten är vild, alltså omärkta katter. Däremot får de inte avliva märkta katter hur som helst! Enligt annat forum kollas dessutom chipning men hur väl det stämmer vet jag inte.

Bilderna säger absolut ingenting. Gravbilden visar grått ludd, de andra kan vara hur gamla som helst då de är tagna i hemmiljön, det säger absolut inget om dagsläget! Att särskilja en förvildad katt från en tam är inte helt enkelt och inget som görs enkelt genom ytlig besiktning och eftersom det är så vanligt med vildingar så måste man ha det med i beräkningen! Katten var dessutom korthårig som gör det extra besvärligt!

Är man rädd om sin katt märker man den, annars är det en signal om att den inte är ett husdjur!
Svar på tråden Var det rätt att skjuta katten?