Inlägg från: Sömnstörd |Visa alla inlägg
  • Sömnstörd

Var det rätt att skjuta katten?

Buster78 skrev 2011-07-07 18:29:37 följande:
    ja men DU tror ju att det går bedömma katten, eftersom du uppenbarligen tycker polisens agerande var rätt!!!

Sen skrev jag HELST en vetrinär, Inte MÅSTE VA!!

SÅ läs om läs rätt!
    Det går ofta att bedömma katter, att du tror annorlunda handlar mer om att du saknar erfarenhet. Visst finns det gråzoner men iom att vi har så många vildkatter och iom att katten saknade märkning gjorde polisen en korrekt bedömning.
    Är man rädd om sitt husdjur tar man ansvar för det, så enkelt är det.

Jag läste BÖR men iom att veterinärer inte är skattesubventionerade  utan kostar en jäkla massa tusen per timme ville jag ge dig en anings perspektiv på det du precis skrev. Kanske, kanske att tom du insåg orimligheten.
  • Sömnstörd
    Buster78 skrev 2011-07-07 18:38:46 följande:
    ja om det vore ett lejon, men nu är det en huskatt på 1½ kilo.....
    Varför tror du att det är relevant att jämföra med lejon??
  • Sömnstörd
    Tanya6 skrev 2011-07-07 18:53:07 följande:
    Jag anser att det var helt sinnessjukt agerat av poliserna. Polisiärt övervåld i allra högsta grad. Och jag fattar inte hur någon kan tycka det var ok. Förmodligen är ni katt/djurhatare
    Om du läser tråden behöver du inte sitta och tro eller förmoda. Det framgår rätt tydligt att många har katt själva och kanske tom därför de säger som de gör.
  • Sömnstörd
    Buster78 skrev 2011-07-07 18:54:15 följande:
    same, same.....Men jag visste faktiskt inte att vi hade tvättbjörnar i sverige.....

Jag tycker det ska till en mycket aggresiv (hur f*n stavas aggresiv??) större hund för att behöva ringa 112

En mindre pappilon är ju något lättare att skydda sig emot, till skillnad mot en golden retriver.

Därmed säger jag INTE att man inte ska söka läkarvård, oavsett bett.....*möjligen kan man strunta idet vid myggbett.... * och självklart ska det anmälas!
    Det förutsätter att man har den minsta hum om hur man hanterar aggressiva djur. De flesta kan det inte.
    Det vete sjutton om jag skulle kunna hantera en ilsken småhund...
  • Sömnstörd
    Buster78 skrev 2011-07-07 18:56:52 följande:
    Och du sitter och bedömmer min erfarenhet av katter.....jo tjena
    Nej det gör jag inte men jag bedömer det du säger på samma sätt som du gör det jag säger. Har du några problem med det så kanske du ska söka dig till ett slutet forum.
  • Sömnstörd
    Tanya6 skrev 2011-07-07 19:10:00 följande:
    Jag har själv också katt, innekatt. Har haft katt hela mitt liv och har aldrig, aldrig vart med om att de skulle attackera någon helt tprovocerat. Sen om man blir klöst, så brukar de oftast inte bli så farligt. Jag kan bara inte fatta varför de inte tog in den på station ist. Helt sjukt. Okej om den hade haft rabies liksom. men en 11årig katt på 1,5 år, hur mycke skulle den kunna skada
    11 år är normalt ingen ålder för en katt och dessutom, hur skulle polisen bedömma ålder menar du?
    Inte ens veterinärer kan inte vara sådär jätteprecisa efter en undersökning.

Vad skulle de göra med katten på stationen menar du? Arrestera den och sätta den i fyllecellen eller vad??
  • Sömnstörd
    trettioplus skrev 2011-07-07 19:54:02 följande:
    Jag tycker att tatuering är att föredra framför chipmärkning. En tatuerad katt ser man direkt att den hör hemma någonstans, utan behov av maskiner.
    Det är det veterinärer rekommenderar  och av den anledningen.
  • Sömnstörd
    Tanya6 skrev 2011-07-07 20:05:14 följande:
    Jag vet inte exakt vad de gör med djuren på station, jag vet bara att de brukade ta in vår hund förut när den hade  stuckit. Jag mena inte heller att de kunde veta hur gammal kattstackarn va, uten jag mena att de kunde knappast vart en farlig katt, så farlig attde behövde skjuta den. Överväld vill jag säga
    Du var knappast där va, så eg vet du inget om farligheten. ,-)
    Vad jag menar är att  eftersom åldern saknar betydelse blir hela slutsatsen att en 11-årig katt inte är farlig helt tokig.

Katter har inget på en polisstation att göra om de inte är synbart märkta. Tyvärr är det skillnad här mellan hund och katt därför att det är relativt få herrelösa hundar medans det finns drivor av katter. Sånt måste man ha i bakhuvudet som kattägare och agera därefter, annat är oförlåtligt anser jag.
  • Sömnstörd
    Stinky skrev 2011-07-07 20:19:45 följande:
    Tyvärr så händer det även olyckor med "säkra" halsband. Jag har sjäv varit med om det. Jag skulle aldrig någonsin rekommendera halsband, däremot en ID-tatuering i örat. 
    Det är också vad jag rekommenderar men ändå, hellre halsband än att den är helt omärkt.
  • Sömnstörd
    pluppfamiljen skrev 2011-07-07 20:56:02 följande:
    Kan någon komma och tatuera mina katter jag bor i UMEÅ ... Glöm ej tjocka hadskar.. 
    Finns det inga veterinärer i umeå eller vad menar du? Förvånad
Svar på tråden Var det rätt att skjuta katten?