Inlägg från: Sömnstörd |Visa alla inlägg
  • Sömnstörd

Var det rätt att skjuta katten?

MatsAtari skrev 2011-07-08 01:34:12 följande:
    Visst, för att kärringen  hade dörren öppen ja... Det händer att katter blir nyfikna och går in ibland då...
    Jag vet tillräckligt mycket om katter för att veta att katter går ut själva efter ett tag.
    Det kärringen måste ha gjort var att hålla på och jaga och skrämma katten varpå den (inte helt oväntat) bet henne.

Hur menar du att ägarna skulle ha kunnat reagera om de inte ens känner till att deras katt har gått in hos någon annan???
    Det är inte säkert att katter går ut frivilligt. Min första katt gjorde så, den bosatte sig permanent hos oss och jag vet att det inte är ovanligt. Du vet säkert en del om katter men inte verkar det vara speciellt mycket.

Kan du nu svara på frågan jag ställde dig, var menar du är ägarnas ansvar och menar du att alla andra ska få stå ut med att vissa väljer att ha lösspringande katter?
  • Sömnstörd
    Primrose skrev 2011-07-08 01:37:05 följande:
    Jag håller med. Jag tror också att kvinnan måste ha gjort något, kanske rent fysiskt, mot katten. Motat den med en sopborste eller liknande, kanske t o m försökt plocka upp den och slänga ut den.
    Ja, hon ville ju inte ha katten hos sig, det är inget märkligt i sig tycker jag. Sen kan man inte begära att alla vet hur man ska handskas med katter.
  • Sömnstörd
    MatsAtari skrev 2011-07-08 01:37:06 följande:
    Nej, upprepat problem var det inte. Det var bara en enda kärring, troligen katthatare som stört sig på katten.

Det är lite svårt att ta ansvar och ta hem katten om man inte orkar gå att säga till grannen 100m bort utan istället väljer att ringa till polisen...
    Jo det står tydligt att läsa även om inte aftonbladet skrivit det. Fortfarande var det upprepat och det spelar fortfarande inte någon roll hur många eller få det är som klagar. Katten var en olägenhet och därmed har ägarna brustit enligt djurskyddslagarna.

Katten var omärkt, hur skulle tanten spåra ägarna menar du?

Kan du fö svara på mina frågor om ansvaret nu då eller är det för mycket begärt?
    Bara du får sparka lite på tanten som ringde polisen.
    Hmmmm...
  • Sömnstörd
    Upheaval skrev 2011-07-08 01:51:11 följande:
    Jo, det kan jag, och det gör jag också. Hur skulle de kunna reagera när de inte ens visste om att katten var hemma hos kvinnan? Ja stackars tanten som fick ett litet sår av katten medans katten blev skjuten i huvudet? Och en frisk katt anfaller inte någon bara sådär, det vet jag som erfaren kattägare. Då har tanten gjort någonting som skrämt upp katten. Så är det.
    Ja men då är det ett medvetet val som gör att man inte kan ta dina åsikter på fullt allvar.

Grundorsaken var att ägarna brast i sitt ansvar, hade de inte gjort det hade mycket besparats både kvinnan men framförallt katten som fick betala. Så är det alltid när ägarna saknar tankeförmåga.
    Ägarna har ansvar inte omgivningen, hur svårt kan det vara att förstå den delen av ett ägarskap?

Du kan inte fastslå att något hänt eller hur det hänt såtillvida du inte själv var där. Är du tanten eller?
  • Sömnstörd
    Miss Skywalker skrev 2011-07-08 01:51:57 följande:
    Jaså! Så allt jag har lärt mig om katter efter att ha haft katt hela mitt liv och dessutom läst en jävla massa böcker om katters beteende just för att det är ett av mina intressen har varit helt fel alltså? Då undrar jag vad du skulle säga till alla författare av dessa böcker..
    Att du läst böcker betyder inte att du har kunskap...
    Om jag bor i ett bibliotek blir jag då automatiskt den klokaste i världen?
  • Sömnstörd
    Primrose skrev 2011-07-08 01:56:55 följande:
    Jo, litet kattvett ska man väl kunna ha om man bor i ett hus och har dörrarna öppna?  Det är inte försvarbart att hon, eventuellt, attackerade katten.

Jag är ingen sk "hundmänniska". Jag är inte jättebra på att "läsa" dem. Det kom en hund in på vår stugtomt häromdagen, plötsligt bara sprang den där. Jag sa bara "hej" , reste mig inte eller gick emot den, och självklart tog jag inte i den! Den lufsade runt litet och sprang därifrån.
    Det framgår ingenstans att hon hade dörren öppen, Tvärtom i en av blaskorna skrev de att katten "tagit sig in" vilket kan betyda i stort sett vad som helst...

Sen tycker jag, men som inte hör hit eg, att man ska kunna ha sina dörrar öppna utan att riskera att andras djur dråsar in i parti och minut men det hör till det strikta ägaransvaret jag vill att lagen ska ändra till även när det gäller katter.
  • Sömnstörd
    Miss Skywalker skrev 2011-07-08 02:10:49 följande:
    Vilken korkad liknelse.. Du kan fethaja att jag har kunskap efter allt jag har läst om katter av människor som vet vad dom snackar om!
    Men du hade ju inte det, inte nutida iallafall, det framgick tydligt av dina "kunskaper" om honor och magar.
    Liknelsen var lika gångbar som din om att läsa böcker = ha kunskap.
  • Sömnstörd
    Primrose skrev 2011-07-08 02:10:41 följande:
    Nej, jag läste att någon annan skrev att hon hade haft dörren öppen och förmodade därför att det var så.

Personligen tycker jag att man helst ska ha innekatter, som får gå ut i koppel, åtminstone om man bor i stan. Jag värnar om min katt och därför är hon innekatt. Men då måste också hundägare vara strikta med att ha sina hundar kopplade hela tiden och inte släppa dem vind för våg och hur som helst för att "de behöver springa av sig" eller liknande.
    Då är det alltså ett mysterium huruvida dörren var öppen eller inte. Egentligen tycker jag att det är en petitess i sammanhanget därför att katten var ett upprepat problem.

Självklart ska samma strikta ansvar gälla alla våra husdjur. Katten ska inte ha någon särställning som gör den laglös mer eller mindre.
  • Sömnstörd
    Primrose skrev 2011-07-08 02:23:01 följande:
    Och inte heller t ex hundar. Massor av hundägare tar inte ansvar för sina hundar. Och farliga hundar är betydligt farligare än "farliga" katter. DET måste väl ändå alla hålla med om. Det är nästan som att jämföra en bilist som kör mot rött ljus (hunden) och en fotgängare som går mot rött ljus (katten). De är stor skillnad på farlighetsgraden.

Nu är väl ändå lagen sådan att katter FÅR vara ute utan att vara kopplade. Innan de ändrar lagen så borde polisen vara mer utbildad i hur de ska bete sig mot katterna som folk larmar om. Sedan att det vore bra med en lagändring är ju en annan diskussion. Kattar HAR en särställning, för närvarande - stämmer inte det?
    Farligheten går ju inte bedömma så i muskelmassa räknat utan det finns ju fler aspekter än så. Rivsår från katt kan tex vara rejält farliga utan behandling. Så jämförelsen håller jag inte med om utan tycker att det är att jämföra äpplen med bananer.

Lagen är ju tvetydig, katter får vistas ute men samtidigt ska de hållas under sådan uppsikt att de inte ställer till med olägenheter. Sen har jag helt för mig att det finns någon kommun som infört koppeltvång på kommunnivå i bebyggt område men där är jag hemskt osäker.

Katter har en särställning tyvärr, de gör dem rättslösa och gör att ägare inte tar sitt ansvar utan anser att det är omgivningen problem.
Svar på tråden Var det rätt att skjuta katten?