Inlägg från: Sömnstörd |Visa alla inlägg
  • Sömnstörd

Var det rätt att skjuta katten?

MatsAtari skrev 2011-07-07 23:45:15 följande:
    Skabb, loppor, ovårdad päls, utsvulten, mager, omärkt, ingen öronmärkning, plats som katten hittas på, kontakten med människor etc.

Det enda som stämde in här var att katten var omärkt (Vilket de flesta tamkatter är...) och ungefär ingenting annat.

En vildkatt hade antagligen inte gått in i hennes kolonilott överhuvudtaget, men några hjärnceller att tänka med fanns såklart inte hos de där poliserna (Om de ens kände till hur lagen ser ut, vilket jag knappast tror att de gjorde.)
    Fast nu är inte polisen djurvårdare och ska inte utbildas i att leta efter skabb och loppor, deras resurser ska gå till annat. Och eftersom det rörde sig om en korthårskatt är det inte lika enkelt att se att den är tovig i pälsen, skulle vara bristen på glansighet i så fall men hur enkelt är det med en vilding...

Har man hjärnceller märker man sin katt, så enkelt är det! Det är oförlåtligt bristande ansvar att låta bli. Man kan helt enkelt inte lägga ansvaret över sitt husdjur på någon annan.
  • Sömnstörd
    MatsAtari skrev 2011-07-08 00:06:32 följande:
    Ja, fast polisen har fortfarande ingen som helst rätt att avliva katten för att katten saknar halsband.
    Det du säger är ju ungefär som att säga att det var tjejens fel att hon blev våldtagen eftersom hon var sexigt klädd eller att det var bilägarens fel att bilen blev stulen eftersom bilen stod på gatan istället för i garaget...
    Inte alls, det är fånig jämförelse av dig.
    Det finns hundratusentals hemlösa katter i sverige. Visste du det? Det ger en helt annan dimension än din sk jämförelse. Dra den när det finns lika många ägarlösa bilar istället.

Polisen eller markägare har rätt att avliva en katt som misstänks vara förvildad och eftersom denna katt var ett återkommande problem och omärkt finns det anledning att misstänka det.

Tycker att man ska ifrågasätta ägarnas bristande ansvar och inte polisens agerande som faktiskt var korrekt. Motbjudande ja, men hur många avlivas inte helt i det tysta som ingen bryr sig om tror du?
    Det är de djuren man verkligen borde uppröras över!
  • Sömnstörd
    MatsAtari skrev 2011-07-08 00:23:54 följande:
    En katt som är omärkt säger ingenting i sig om katten är förvildad eller inte.
    Jag listade nyss upp en rad kriterium och ungefär ingenting annat stämmer in på en övergiven vildkatt.

Nu behöver man dock inte vara någon större kattexpert för att se att katten var en tamkatt.
    Det räcker med en enda blick på bilden som familjen postade till aftonbladet för att se detta...
    Och jag postade motargument men det missade du tydligen.

Bilden är totalt irrelevant eftersom det är taget i hemmiljö och inte på något sätt avslöjar dagsläget. Det har jag också skrivit om.
  • Sömnstörd
    Miss Skywalker skrev 2011-07-08 00:59:12 följande:
    Hoppsan vilka övertygande argument du kommer med..
    Men jag håller med att det du skrev var så okunnigt att övriga kommentarer är överflödiga. De gör de flesta med en uns kattkunskap i bagaget.
  • Sömnstörd
    Lindreas skrev 2011-07-08 00:57:34 följande:
    Men skojar du eller? Är det liksom kriterierna för att en katt ska få kallas förvildad? Att den har skabb och loppor? Och ovårdad päls? Det finns gott om förvildade katter som har fin päls, det hänger liksom inte ihop med att sova inomhus direkt. Och kontakten med människor... Tss... Du har gått på en bild av "den vilda katten" som inte riktigt stämmer överrens med verkligheten, förutom att den då inte är märkt.
    Tack!
  • Sömnstörd
    MatsAtari skrev 2011-07-08 01:07:00 följande:
    Om nu polisen inte är kapabla att skilja på en vildkatt och en tamkatt så ska de inte skjuta heller.
    Detta är ganska solklart.

Man kan inte anta att en tamkatt är förvildad bara för att den är utomhus.
    Så får det inte gå till och polisen har inget lagstöd för detta.
    Inte ens veterinärer kan skilja dessa åt vid en snabb anblick och att begära en 7-årig utbildning för poliser är lite väl magstarkt, tycker inte du också det?

Polisen agerade korrekt därför att katten var omärkt, den utgjorde ett upprepat problem och den vistades i ett område som inte är förenligt med ansvarstagande ägarskap.

Solklart fall av puckade ägare som försöker lasta sitt eget bristande ansvar på någon annan.
  • Sömnstörd
    Lindreas skrev 2011-07-08 01:16:18 följande:
    Tycker det blir mer och mer vanligt, hundägare, kattägare, barnägare, hästägare... Man avsäger sig allt ansvar och kräver att alla ska anpassa sig efter sin lille gullegris.
    Håller med dig fullständigt i det!
    Och går det fel är det alla andras fel...
  • Sömnstörd
    Upheaval skrev 2011-07-08 01:16:48 följande:
    Tyckte att det var helt fel, blev upprörd när jag läste artikeln. Hon bet en kvinna, därför förtjänar hon att bli skjuten till döds eller? Hur fan kan man ens resonera så? Så om det hade varit en människa som hade till exempel misshandlat någon, är det då okej att skjuta ihjäl den personen? Tror inte att någon tycker det. Men självklart så får man behandla djur hur som helst, fyfan. Blir så förbannad, bra att dem anmälde polisen, det hade jag med gjort om det varit min katt. 
    För det första kan du inte jämföra med människor, hur gärna du än vill har inte djur samma ställning.

För det andra hade katten tagit sig in i kvinnans hus, hon försökte mota ut den men lyckades inte och blev då attackerad. Katten utgjorde dessutom ett problem sedan tidigare. Allt detta utan att ägarna reagerar eller agerar!
    Att de dessutom inte hade märkt katten gör inte saken mer försvarbart!

NÄR ska kattägare lära sig att ta ansvar???

Jag hoppas verkligen att tanten polisanmäler och stämmer kattägarna för sveda och värk!
  • Sömnstörd
    MatsAtari skrev 2011-07-08 01:21:27 följande:
    Så du tycker att de ska skjuta husdjur på måfå eller lite som de tycker själva?
    Det verkar ju funka jävligt bra...

"Om katten kan antas vara övergiven och förvildad"

Vem ska anta det?
    En utbildad veterinär eller en polis som inte kan ett skit om husdjur tycker du?
    Under vilka skäl ska de anta att katten är förvildad? Att den är omärkt och vistas utomhus kan knappast anses vara skäl nog eftersom de flesta tamkatter är både utekatter och omärkta.

Ser inte hur det här skulle kunna vara något annat än lagbrott och grovt tjänstefel från polisens sida.
    Följer man lagen som den är skriven så bör de här 4 poliserna ha gjort sitt inom den myndigheten nu.
    Enligt den djurskyddslag som finns som gäller även katter, ska husdjur hållas under sådan uppsikt att de inte ställer till med olägenheter för andra. Eftersom katten uppenbarligen inte hölls under sådana förhållanden är det en korrekt bedömning.

Förklara var lagbrottet och tjänstefelet består av är du snäll.
  • Sömnstörd
    MatsAtari skrev 2011-07-08 01:26:32 följande:
    Upprepat problem???
    Den fanns ingen annan som hade klagat än den där gnällkärringen på 58år....

Du ska inte inbilla mig att katten, en tamkatt som har bott där i 10 års tid  bet henne helt utan anledning.
    Vad har hennes ålder med saken att göra?
    Dessutom framgår det tydligt att problemet var upprepat ja och det spelar ingen roll om det är en eller hundra som klagat, problemet var fortfarande återkommande.

Nej, den bet inte utan anledning, den ville inte bli utjagad ur hennes hus.
    Var var ägarna och varför hade de inte märkt katten tror du? Var finns ägarnas ansvar tycker du? Eller är du av åsikten att alla andra ska stå ut med att vissa vill ha lösspringande katter?
Svar på tråden Var det rätt att skjuta katten?