• Anonym (har man det?)

    Har man rätt till barnbidrag och bostadsbidrag om barnen bor utomlands?

    Om barnen bor utomlands större delen av året - går i skola utomlands, dvs vistas i Sverige 1-2 månader om året har man då rätt till barnbidrag och bostadsbidrag?

    Om en förälder bor i det andra landet med barnet men en bor kvar i Sverige - hur ser då reglerna ut?

  • Svar på tråden Har man rätt till barnbidrag och bostadsbidrag om barnen bor utomlands?
  • Monikaki

    Låter som ett fall för tråkiga försäkringskassan..... (om dom vet, de är ju lite kassa tycker jag)

  • Altruism

    Eftersom att barnet räknas bo där barnet spenderar mest tid så bor ju barnet således utomlands och bostadsbidraget för föräldern som INTE har barnet utgår...

  • Altruism

    Det är ju samma som att mamma bor i Gbg men pappa i Sthlm. Barnen bor mest hos pappa i Sthlm. Pappa får bostadsbidrag och mamman får det inte.

  • Åsa

    Nej. Det låter som att barnet har sin hemvist i ett annat land och då omfattas det inte av svenska trygghetssystem.

  • Anonym (har man det?)
    Altruism skrev 2011-07-07 19:57:20 följande:
    Det är ju samma som att mamma bor i Gbg men pappa i Sthlm. Barnen bor mest hos pappa i Sthlm. Pappa får bostadsbidrag och mamman får det inte.
    Nej det är inte samma. Bor man i ett annat land där man som förälder har medborgarskap och därmed omfattas av det landets regler så är det inte samma sak.
    Altruism skrev 2011-07-07 19:56:07 följande:
    Eftersom att barnet räknas bo där barnet spenderar mest tid så bor ju barnet således utomlands och bostadsbidraget för föräldern som INTE har barnet utgår...
    Du menar att en förälder, den som bor i Sverige, skulle få ett halvt barnbidrag? När den personen inte har barnen.
  • Åsa

    "Barn som bor i Sverige har rätt till barnbidrag."
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/barnbidrag

    "Barnfamiljer med låga inkomster kan få bostadsbidrag./...Du räknas som barnfamilj om du har barn som bor hos dig eller som bor hos dig ibland."
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/hjalp_hyran

    Mellan tummen och pekfingret brukar kravet för "boende" vara att man är här minst halva året; det är vad Spanien- och Thailandssvenskar brukar anpassa boendet efter för att bibehålla pension och barnbidrag. 
    Om barnet är bosatt i utlandet bör ju inte Sverigeboende föräldre räknas som "barnfamilj" i ex bostadsbidraghänseende.

  • Anonym (har man det?)
    Åsa skrev 2011-07-07 20:08:08 följande:
    "Barn som bor i Sverige har rätt till barnbidrag."
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/...

    "Barnfamiljer med låga inkomster kan få bostadsbidrag./...Du räknas som barnfamilj om du har barn som bor hos dig eller som bor hos dig ibland."
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/...

    Mellan tummen och pekfingret brukar kravet för "boende" vara att man är här minst halva året; det är vad Spanien- och Thailandssvenskar brukar anpassa boendet efter för att bibehålla pension och barnbidrag. 
    Om barnet är bosatt i utlandet bör ju inte Sverigeboende föräldre räknas som "barnfamilj" i ex bostadsbidraghänseende.
    Tack
  • Åsa

    Men givetvis är det bäst att fråga på FK -skriftligt med hänvisning till regelverk helst för min erfarenhet är att enskilda tjänstemän kan vara ganska snabba med att uttala sig om saker de inte kan något om.

  • Anonym (har man det?)
    Åsa skrev 2011-07-07 20:10:09 följande:
    Men givetvis är det bäst att fråga på FK -skriftligt med hänvisning till regelverk helst för min erfarenhet är att enskilda tjänstemän kan vara ganska snabba med att uttala sig om saker de inte kan något om.
    Jag har överlämnat det till FK så jag undrade mest generellt. För det kändes väldigt fel att uppbära barnbidrag för barn som inte ens bor i Sverige och inte har gjort det på flera år. Barn som enbart kommer hit på semester (med båda föräldrarna).

    Jag är absolut för vårt generösa system men det är inte rätt att en förälder på pappret stannar kvar i Sverige för att kunna få bidrag - sånt urholkar systemet i längden.
Svar på tråden Har man rätt till barnbidrag och bostadsbidrag om barnen bor utomlands?