Inlägg från: BVC Sköterskan |Visa alla inlägg
  • BVC Sköterskan

öronvärk?

Hej!

Min erfarenhet är att barn som tar sig på öronen, inte nödvändigtvis behöver ha ont i öronen.
    Det kan, helt enkelt, bero på att hon upptäckt öronen och gillar att pilla på dem eller att hon har hår som kliar mot öronen. Öronvaxet sköter sig självt, ger sällan klåda och man skall aldrig peta i barnets öron med något större än sitt eget lillfinger.
    Mår hon dock sämre i allmänhet (äter, sover sämre) och är extra gnällig, bör man naturligtvis utesluta öroninflammation.

Mitt råd, angående hennes röda underliv, är att du tvättar med ljummet vatten, sur tvål och eventuellt barnolja. Lufta och byt blöja regelbundet. Smörj med hydrokortionsalva 1% (finns på apoteket receptfritt) på det röda området morgon och kväll (under några dagar) så att rodnaden lägger sig. Smörj sedan med zinkslava, som håller fukten borta.

Mvh Christine

• BVC Sköterskan

Hej!

Skönt att hon blev bättre Glad

En del barn har känsligare hud än andra, vilket normalt brukar ge med sig med åldern och ger inga bestående besvär. Naturligtvis bör man utesluta att det rör sig om någon form av allergi. Det utgår jag dock ifrån att er BVC-sköterska gjort.

Jag tycker att du kan prova att smörja med mild hydrokortisonslava, morgon och kväll, under några dagar (precis som du gjorde med hennes underliv) för att sedan fortsätta med mjukgörande kräm regelbundet (=varje dag). Miniderm eller Locabase repair, som finns på apoteket, brukar fungera bra. Undvik onödigt tvättande och använd gärna barnolja när du rengör.

Hoppas att det snart blir bättre! I annat fall får du be er BVC-sköterska göra en ny bedömning.

Mvh Christine

Svar på tråden öronvärk?