Fixar min 4 åring varannan vecka?
Hej.
Jag har en dotter på 4 år tillsammans med en kille som jag delade mig ifrån när dottern var ca 9 mån pga bråk och andra saker. Under dem nip månaderna så fick min dotter och pappan tyvärr ingen bra realation, han böt knappt blöja osv. När vi delade oss började vi med varannan helg, detta var mycket jobbigt för min dotter (som jag uppfattat det). Jag fick ofta komma dit för att hon skulle kunna somna eller så var hon bara helt hysterisk och kände ingen trygghet så som jag fattade hos pappa. Deras relation har dock blivit mycket bättre och min dotter älskar sin pappa.
När jag sedan träffade en ny man var dotter ca 2 år och h-vetet började. När vi flyttade ihop började pappan bråka om varannan vecka. Jag gick tyvärr (enligt mig) med på att prova detta. Det resulterade att min 2,5 åring skrek helt hysteriskt så fort hon inte såg eller hörde mig när hon var hemma hos oss. När jag sedan tog upp detta med pappan tyckte han att jag överdrev för att sådan var hon ju inte hos honom, utan att dom hade fått en bättre relation. Hon har ingen vardag hos pappa då han är arbetslös och hon får göra lite som hon vill där. Mycket roligt och lek hela tiden plus att jag upplever att han "köper" henne med saker hela tiden. Jag vände mig i alla fall till en advokat och vi var nästan uppe i rätten innan han gick med på att återgå till torsdag till tisdag som vi hade haft innan och som dottern mådde bra av. Så hade vi det till för ca 8 mån kanske då pappan flyttade till annan ort och kunde bara ha henne varannan helg igen. Pappan har inte sagt att hon påverkats något nämnvärt av detta mer än att hon inte vill åka hem till mig. Kanske inte så konstigt när hon har så mycket roligt där hela tiden. Har även sagt till pappan att det är helt ok att ha "tråkigt" och bara vara hemma.
Nu ska pappan flytta tillbaka till stan där vi bor och tar återigen upp varannan vecka för att egentligen få mer pengar av socialen som jag fattat det. Givetvis vill han träffa henne mer men han har väldigt lätt att lämna bort henne så fort något annat inträffar på hans helg.
Det jag nu funderar över är om hon fixar varannan vecka? När hon varit hos sin pappa eller för den delen sin farmor som han gärna lämnar henne till under en längre tid, typ en vecka, blir hon väldigt glad när hon kommer hem och det är bara jag som gäller, knappt hon säger hej då till pappan. Sen på kvällen blir hon nästintill otröstlig för att hon saknar sin pappa och vill vara där. Jag brukar låta henne få ringa honom så hon lungnar sig lite men kanske jag skulle sätta mig med henne i famnen och visa att jag finns där. Hennes utbrott" blir värre ju längre hon är ifrån mig. Hon vill inte heller prata med mig i telefon när hon är hos någon annan. Kan detta vara ett sätt för henne att visa att hon blir "sviken" av mig? Att hon känner sig övergiven?
Jag vill inte utsätta min dotter för något som hon tycker är jobbigt igen och känner mig väldigt frustrerad över hur jag ska gå till väga och tänka gällande allt detta. Hon är en känslig tjej som behöver få tid på sig att fundera och ventilera saker innan man gör någon ändring. Har ni något tips och råd till mig??
Tack på förhand